Τετάρτη
25
Δεκέμβριος
TOP

Ασαφή τα σχέδια του υπ. Υποδομών, εκτιμούν οι κατασκευαστές – Τι γίνεται το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη

Προβληματισμό έχουν προκαλέσει στις κατασκευαστικές εταιρείες οι μέχρι σήμερα χειρισμοί του νέου υπ. Υποδομών, αναφορικά με επιμέρους έργα που βρίσκονται στο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Αιτία είναι το γεγονός ότι, όπως τουλάχιστον φαίνεται μέχρι στιγμής, ακολουθείται μια πολιτική «δύο μέτρων και δύο σταθμών». Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται μια ασάφεια αναφορικά με τη στρατηγική που προτίθεται να ακολουθήσει το υπ. Υποδομών για τα έργα που βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού, ή ακόμα και της υλοποίησης.

Για παράδειγμα, προ ημερών, ο υπ. Υποδομών Κώστας Καραμανλής αναγνώρισε τη σημασία του οδικού άξονα Καλαμάτας-Ριζόμυλου-Πύλου-Μεθώνης, σε σχετική συνάντηση που είχε με τον δήμαρχο Πύλου-Νέστορος κ. Δημήτρη Καφαντάρη και τον πρόεδρο της Ενωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Καραλή, παρουσία και του γεν. γραμματέα Υποδομών κ. Γ. Καραγιάννη.  Στο πλαίσιο της συνάντησης ο κ. Καραμανλής παρείχε τη διαβεβαίωση τήρησης του χρονοδιαγράμματος που προβλέπεται, χωρίς καμία απόκλιση, πράγμα που αναγνωρίστηκε και από τους παριστάμενους υπηρεσιακούς παράγοντες.

Υπενθυμίζεται ότι για το συγκεκριμένο έργο, αξίας της τάξεως των 312 εκατ. ευρώ, έχουν καταθέσει προσφορές πέντε σχήματα. Πρόκειται για τις Αβαξ, Ακτωρ Παραχωρήσεις, Intrakat, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την κοινοπραξία Acciona Concesiones – Μυτιληναίος. Ωστόσο, οι εταιρείες που συμμετέχουν στον σχετικό διαγωνισμό γνωρίζουν ότι η μέθοδος που έχει προκριθεί είναι εκείνη του ανταγωνιστικού διαλόγου με τη μορφή ΣΔΙΤ, κάτι που σημαίνει ότι θα κληθούν οι ίδιες να προτείνουν τη βέλτιστη χάραξη του έργου. Στην ουσία ο ανταγωνιστικός διάλογος επιτρέπει την προκήρυξη έργων τα οποία δεν έχουν «ωριμάσει» σε επίπεδο μελετών. Αφορά μια διαδικασία τριών σταδίων, η οποία κατά κανόνα απαιτεί πάνω από τέσσερα χρόνια έως ότου ολοκληρωθεί και υπάρξει ανάδοχος. Επιτρέπει, όμως, στον εκάστοτε υπουργό να δηλώνει ότι δημοπρατεί μεγάλα έργα, ακόμα κι αν είναι άγνωστο το πότε θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται.

Πρόκειται, όμως, ακριβώς για το ίδιο μοντέλο που έχει επιλεγεί και στην περίπτωση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης, όπου ο κ. Καραμανλής σχεδιάζει να ακυρώσει τον διαγωνισμό, ακριβώς επειδή η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου απαιτεί αρκετά χρόνια ωρίμανσης, με τους ιδιώτες να αναλαμβάνουν ουσιαστικά τον σχεδιασμό της χάραξης κι άλλων τεχνικών τμημάτων του έργου. Εν ολίγοις, ενώ στην πρώτη περίπτωση η βούληση του υπ. Υποδομών είναι θετική, στη δεύτερη εμφανίζεται ως εκ διαμέτρου αντίθετη, γεννώντας ερωτήματα στις συμμετέχουσες εταιρείες.

Για το ζήτημα του ΒΟΑΚ, μάλιστα, κατατέθηκαν  πριν από λίγες ημέρες και ερωτήσεις στη Βουλή από τους βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, κ. Βασίλη Κεγκέρογλου και Χρήστο Γκόκα. Οπως ανέφεραν, «το υπουργείο Υποδομών, ροκάνισε τα τέσσερα τελευταία χρόνια χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα και δεν δημοπρατήθηκε κανένα νέο τμήμα του ΒΟΑΚ. Αντίθετα, ακυρώθηκε το δημοπρατημένο και έτοιμο για ανάθεση τμήμα Πάνορμος-Εξάντης».

ΠΗΓΗ kathimerini.gr