Παρασκευή
15
Νοέμβριος
TOP

Ερώτηση Χαρίτση στη Βουλή για τη διάθεση σχολικών γευμάτων

«Η κυβέρνηση καθυστερεί την διάθεση σχολικών γευμάτων και δεν αυξάνει τον αριθμό των ωφελούμενων μαθητών. Εκτός προγράμματος και φέτος – εν μέσω πανδημίας- πολλά  Δημοτικά σχολεία του νομού Μεσσηνίας».

Eρώτηση στη Βουλή προς τους Υπουργούς Εργασίας και Παιδείας συνυπέγραψε ο Βουλευτής Μεσσηνίας ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης, με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη και της αναπληρώτριας Τομεάρχη Κοινωνικής Πολιτικής Θεανώς Φωτίου, για τις καθυστερήσεις και τις παλινωδίες της κυβέρνησης ως προς την διάθεση των σχολικών γευμάτων και της μη αύξησης των ωφελούμενων μαθητών.

Το πρόγραμμα «Σχολικά Γεύματα» σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με στόχο την αντιμετώπιση της επισιτιστικής επισφάλειας των μαθητών,  τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων, την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας και συγχρόνως  τη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των μαθητών με έμφαση στην μεσογειακή διατροφή αλλά και τη βελτίωση των παιδαγωγικών και γνωστικών αποτελεσμάτων της παρεχόμενης εκπαίδευσης μέσω της συμμετοχής στο κοινό γεύμα. Ο προγραμματισμός του ΣΥΡΙΖΑ για τα σχολικά γεύματα προέβλεπε συνεχή επέκταση των  σχολικών γευμάτων ώστε την μεν σχολική χρονιά 2020-21 να δοθούν σε 400.000 μαθητές και το 2021-22 να καλύψουν το σύνολο των 600.000 μαθητών/τριών των δημοτικών σχολείων.

Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν ότι κατά τη χρονιά 2019-20 υπήρξε σημαντικός αριθμός σχολείων, κυρίως σε μεγάλους δήμους, στα οποία ουδέποτε διανεμήθηκαν γεύματα. Κι αυτό διότι δεν ολοκληρώθηκαν, λόγω ολιγωρίας της κυβέρνησης, οι διαγωνισμοί, που ξεκίνησαν επί ΣΥΡΙΖΑ, τον Ιούνιο του 2019, και συνεχίστηκαν μετά τις εκλογές από τη ΝΔ. Σε σχετική μάλιστα ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ η υπουργός Παιδείας  απάντησε δηλώνοντας αναρμόδια, ενώ ο υπουργός Εργασίας απαξίωσε να απαντήσει.

Ειδικότερα για τον νομό Μεσσηνίας, από την λίστα του Υπουργείου Παιδείας, όπως και πέρυσι, απουσιάζουν πολλές σχολικές μονάδες  οι οποίες τα προηγούμενα χρόνια ήταν ενταγμένες στο πρόγραμμα, «εκ παραδρομής» όπως αναφέρθηκε, χωρίς όμως ακόμη να έχει γίνει καμία διορθωτική κίνηση για εκ νέου ένταξή τους, όπως οφείλει να κάνει ειδικά εφέτος και εξ αιτίας της πανδημίας του covid19, το Υπουργείο Παιδείας.

Καταλήγοντας στην ερώτηση τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ερωτούν τους συναρμόδιους Υπουργούς:

  1. Γιατί δεν επεκτείνεται η χορήγηση σχολικών γευμάτων σε 400.000 μαθητές , από 186.000 σήμερα, με επιπλέον κόστος μόνο 60 εκ. ευρώ;
  2. Πως θα αντιμετωπίσουν το γεγονός ότι για μεγάλα χρονικά διαστήματα, όπως από την έναρξη του σχολικού έτους μέχρι το τέλος Οκτωβρίου και από την αρχή του 2021 μέχρι να τελεσφορήσει ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε καθυστερημένα, δεν θα διατίθενται σχολικά γεύματα; Γιατί η ΚΥΑ ορισμού των σχολικών μονάδων που θα λάβουν σχολικά γεύματα, ενώ αναφέρεται στην σχολική χρονιά 2020-21 περιορίζεται στο χρονικό διάστημα ως 31/12/2020;
  3. Αφού από τη μη διάθεση γευμάτων λόγω της πανδημίας προέκυψε πλεόνασμα στον π/υ του έτους 2019-2020, γιατί δεν προχώρησαν στην ένταξη και άλλων σχολικών μονάδων ώστε να ισοσκελίσουν τουλάχιστον αυτό το πλεόνασμα;
  4. Σκοπεύουν να επεκτείνουν το πρόγραμμα και σε άλλες σχολικές μονάδες, ιδίως ολοήμερα σχολεία , με ποιους όρους και σε πόσα σχολεία;
  5. Έχουν εξασφαλίσει τους απαιτούμενους πόρους από τον κρατικό προϋπολογισμό για την απρόσκοπτη συνέχιση-επέκταση του προγράμματος;

 

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Παιδείας και Θρησκευμάτων

 

ΘΕΜΑ: «Η κυβέρνηση καθυστερεί την διάθεση σχολικών γευμάτων και δεν αυξάνει τον αριθμό των ωφελούμενων μαθητών»

Το πρόγραμμα «Σχολικά Γεύματα» σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με στόχο την αντιμετώπιση της επισιτιστικής επισφάλειας των μαθητών,  τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων, την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας και συγχρόνως  τη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των μαθητών με έμφαση στην μεσογειακή διατροφή αλλά και τη βελτίωση των παιδαγωγικών και γνωστικών αποτελεσμάτων της παρεχόμενης εκπαίδευσης μέσω της συμμετοχής στο κοινό γεύμα.

Πρόκειται για έναν επιτυχημένο θεσμό της κοινωνικής  πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, τον οποίο ενίσχυε συνεχώς κατά την κυβερνητική του θητεία, όπως προκύπτει και από τις αριθ. Φ.14/ΦΜ/42448/ Δ1/ 21.03.2018 (ΦΕΚ Β΄ 1022) και Φ.14/ΦΜ/133730/ Δ1 / 21.8.2018 (ΦΕΚ Β 3508) διαδοχικές αποφάσεις επέκτασης του προγράμματος, καθώς και από τον προγραμματισμό για την υλοποίησή του κατά το σχολικό έτος 2019-2020.

Στις 29 Αυγούστου 2020 δημοσιεύτηκε η με αριθ. Φ.14/ΦΜ/108048/Δ1 (Β΄ 3606) απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων η οποία επιγράφεται: «Υλοποίηση του προγράμματος «Σχολικά Γεύματα» στα Δημοτικά Σχολεία της χώρας για το σχολικό έτος 2020 – 2021» , η οποία ΥΑ όμως αφορά μόνο το χρονικό διάστημα μέχρι τέλους του 2020, παρά τον τίτλο της, και τις σχολικές μονάδες του προγραμματισμού της κυβέρνησης  ΣΥΡΙΖΑ του 2019.  Ουσιαστικά, διατίθενται μέχρι τέλους του έτους 2020 τα σχολικά γεύματα που δεν διανεμήθηκαν λόγω του lockdown. Να επισημανθεί ότι από τη διακοπή της χορήγησης των γευμάτων λόγω της πανδημίας, υπάρχουν αδιάθετα  25 περίπου εκ. € στον π/υ του προγράμματος 2019-20. Για το  χρονικό διάστημα από 1/1/2021 μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς είναι σε εξέλιξη διαγωνισμός π/υ 47 εκ., βάσει του οποίου θα μπορέσουν να διατεθούν σχολικά γέυματα το νωρίτερο στα μέσα Φεβρουαρίου.

Πρέπει να επισημάνουμε επίσης ότι κατά τη χρονιά 2019-20 υπήρξε σημαντικό αριθμός σχολείων, κυρίως σε μεγάλους δήμους, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, στα οποία ουδέποτε διανεμήθηκαν γεύματα. Κι αυτό διότι δεν ολοκληρώθηκαν, λόγω ολιγωρίας της κυβέρνησης, οι διαγωνισμοί, που ξεκίνησαν επί ΣΥΡΙΖΑ, τον Ιούνιο του 2019, και συνεχίστηκαν μετά τις εκλογές από τη ΝΔ. Σε σχετική μάλιστα ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με αριθ. 3885/10-2-2020 η υπουργός Παιδείας  απάντησε με το υπ’ αρ. 38010/Φ1 ΕΞ 20085 /16-3-2020 δηλώνοντας αναρμόδια, ενώ ο υπουργός Εργασίας απαξίωσε να απαντήσει.

Ο προγραμματισμός του ΣΥΡΙΖΑ για τα σχολικά γεύματα προέβλεπε συνεχή επέκταση των  σχολικών γευμάτων ώστε την μεν σχολική χρονιά 2020-21 να δοθούν σε 400.000 μαθητές και το 2021-22 να καλύψουν το σύνολο των 600.000 μαθητών/τριών των δημοτικών σχολείων.

Στόχος απόλυτα εφικτός, αρκεί η κυβέρνηση να διαθέσει για την σχολική χρονιά 2020-2021 συνολικά 158 εκατομμύρια, δηλαδή 85 εκ περισσότερα από πέρυσι, εκ των οποίων τα 25 υπάρχουν ως αδιάθετο υπόλοιπο του περυσινού προϋπολογισμού. Με την προϋπόθεση βεβαίως ότι ο προγραμματισμός γίνεται έγκαιρα και όχι πρόχειρα και την τελευταία στιγμή όπως συνηθίζει.

Σήμερα, λόγω του κορωνοϊού, έχει δοθεί κατεύθυνση από την ίδια την κυβέρνηση να εγγράψουν οι γονείς τα παιδιά στο ολοήμερο σχολείο. Επομένως, η χορήγηση των σχολικών γευμάτων σε 400.000 μαθητές/ήτριες για τη φετινή χρονιά καθίσταται απολύτως αναγκαία.

Η ΝΔ αρχικά χαρακτήριζε τα σχολικά γεύματα ως «συσσίτια» προσπαθώντας να τα απαξιώσει. Βλέποντας ότι είχαν τεράστια απήχηση σε γονείς και παιδιά, έφθασε σήμερα, δια στόματος της αρμόδιας υφυπουργού Κοινωνικής Αλληλεγγύης στη Βουλή, να παραδεχθεί ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά επιτυχημένο πρόγραμμα που προτίθεται να συνεχίσει. Η αποδοχή αυτή όμως δεν αρκεί, πρέπει να δεσμευτεί η κυβέρνηση ότι θα επεκτείνει και γενικεύσει το πρόγραμμα, κάτι που δεν προκύπτει από την πρόσφατη ΚΥΑ.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:

  1. Γιατί δεν επεκτείνεται η χορήγηση σχολικών γευμάτων σε 400.000 μαθητές , από 186.000 σήμερα, με επιπλέον κόστος μόνο 60 εκ. ευρώ;
  2. Πως θα αντιμετωπίσουν το γεγονός ότι για μεγάλα χρονικά διαστήματα, όπως από την έναρξη του σχολικού έτους μέχρι το τέλος Οκτωβρίου και από την αρχή του 2021 μέχρι να τελεσφορήσει ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε καθυστερημένα, δεν θα διατίθενται σχολικά γεύματα; Γιατί η ΚΥΑ ορισμού των σχολικών μονάδων που θα λάβουν σχολικά γεύματα, ενώ αναφέρεται στην σχολική χρονιά 2020-21 περιορίζεται στο χρονικό διάστημα ως 31/12/2020;
  3. Αφού από τη μη διάθεση γευμάτων λόγω της πανδημίας προέκυψε πλεόνασμα στον π/υ του έτους 2019-2020, γιατί δεν προχώρησαν στην ένταξη και άλλων σχολικών μονάδων ώστε να ισοσκελίσουν τουλάχιστον αυτό το πλεόνασμα;
  4. Σκοπεύουν να επεκτείνουν το πρόγραμμα και σε άλλες σχολικές μονάδες, ιδίως ολοήμερα σχολεία , με ποιους όρους και σε πόσα σχολεία;
  5. Έχουν εξασφαλίσει τους απαιτούμενους πόρους από τον κρατικό προϋπολογισμό για την απρόσκοπτη συνέχιση-επέκταση του προγράμματος;