Δευτέρα
27
Σεπτέμβριος
TOP

Η Costamare του Κωνσταντακόπουλου έβαλε πλώρη για την έκδοση ομολόγου στην Ελλάδα

Μπροστά σε ένα ιστορικού χαρακτήρα γεγονός βρίσκεται η πολλά υποσχόμενη ελληνική, αγορά εταιρικών ομολόγων, που είναι διαπραγματεύσιμα στο χρηματιστήριο της Αθήνας.

Η ναυτιλιακή Costamare, η οποία είναι εισηγμένη στη Wall Street και έχει διοικητικό και μετοχικό της τιμόνι τον 52χρονο Κωστή Κωνσταντακόπουλο ( τον μεγαλύτερο ηλικιακά από τα τρία αδέλφια της οικογένειας, που ελέγχει και την ξενοδοχειακή μονάδα του Costa Navarino) έβαλε πλώρη για την έκδοση ομολόγου στην Ελλάδα. Με την κίνησή της αυτή, η Costamare θα γίνει η πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία, που από την εμβληματική αγορά της Νέας Υόρκης, θα έρθει στα «πάτρια εδάφη» για να αντλήσει  κεφάλαια από Έλληνες επενδυτές.

Αν μη τι άλλο, πρόκειται για μια απόφαση που σπάει τα «ταμπού» και συνιστά μια ξεκάθαρη ψήφο εμπιστοσύνης στις δυνατότητες που έχει η ελληνική αγορά των  διαπραγματεύσιμων εταιρικών ομολόγων. Ταυτόχρονα  η Costamare  γίνεται εκείνη που ανοίγει το δρόμο και για αντίστοιχες κινήσεις από πλευράς και άλλων Ελλήνων εφοπλιστών, με εισηγμένες εταιρείες στη Wall Street.

Στο παρελθόν είχε βολιδοσκοπηθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αλλά φαίνεται ότι τώρα ωρίμασαν οι συνθήκες. Έτσι, η ισχυρή ναυτιλιακή, με Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο τον Κωστή Κωνσταντακόπουλο,  και με αγοραία χρηματιστηριακή αξία 1,2 δισ. δολαρίων, έχει ήδη υποβάλλει φάκελο στην Ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Με στόχο να αντλήσει κεφάλαια της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρεται από καλά πληροφορημένες πηγές.

Επί του παρόντος, ο φάκελος αυτός είναι στο στάδιο της απαιτούμενης αξιολόγησης από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές,  οι οποίες και θα ανάψουν το «πράσινο φώς» για την ομολογιακή έκδοση. Η οποία δεν αναμένεται να αργήσει, σε συνάρτηση βέβαια και με το γενικότερο κλίμα στις αγορές, όπως αυτό διαμορφώνεται από τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.

Στην αφετηρία η Motor Oil για έκδοση τον Μάρτιο

Σε κάθε περίπτωση όμως είναι βέβαιο ότι οι «μηχανές ζεσταίνονται» και πάλι για τα εταιρικά ομόλογα. Καθώς πριν από την Costamare, θα αναλάβει τη σκυτάλη ένα από τα βαριά ονόματα στο επιχειρηματικό σκηνικό του τόπου. Πρόκειται για την πετρελαϊκή Motor Oil, συμφερόντων  της κραταιάς οικογένειας του Βαρδή Βαρδινογιάννη.

Ο σχετικός φάκελος είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο και όπως όλα δείχνουν η Motor Oil θα βγει στην αγορά προς τα μέσα του προσεχούς Μαρτίου ή λίγο αργότερα. Αν και ακόμη δεν έχει «κλειδώσει» το ποσό, εκτιμάται ότι τα αντληθέντα κεφάλαια θα είναι  στα επίπεδα μεταξύ των 100 και 200 εκατ. ευρώ.

Το νέο εταιρικό ομόλογο θα εκδοθεί από τη μητρική Motor Oil και θα είναι η δεύτερη στη σειρά, ελληνικού δικαίου έκδοση. Η πρώτη αφορά το 5ετές της Coral ( θυγατρικής του Ομίλου) που λήγει τον Μάιο του 2023, είναι αξίας 90 εκατ. ευρώ και έχει τοκομερίδιο 3% ετησίως. Καθώς όμως η τιμή του στο χρηματιστήριο είναι πάνω από την ονομαστική αξία, η ετησιοποιημένη απόδοσή μέχρι τη λήξη του, έχει υποχωρήσει στο 1,87%.

Η Motor Oil έχει εκδώσει και διεθνές ομόλογο, αξίας 350 εκατ. ευρώ, το οποίο λήγει τον Απρίλιο του 2022. Το επιτοκιακό του «κουπόνι» είναι στο 3,25%, αλλά με βάση τα δεδομένα της αγοράς η απόδοσή του έχει πέσει τώρα στο 2,6%.

Σε αντίθεση με το ευρωομόλογο που απευθύνεται σε μεγάλα βαλάντια, το υπό έκδοση εταιρικό απευθύνεται στην ευρύτερη κλίμακα των Ελλήνων αποταμιευτών , καθώς το ελάχιστο όριο συμμετοχής ξεκινά από τα 1.000 ευρώ.

Με χρηματιστηριακή αξία στην περιοχή των 1,3 δισ, ευρώ η Motor Oil  δείχνει ισχυρές αντοχές μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες της υγειονομικής κρίσης. Διατηρώντας σε ικανοποιητικά επίπεδα τη λειτουργική του κερδοφορία, έχοντας παράλληλα 641,1 εκατ. ευρώ ταμειακά διαθέσιμα στο 9μηνο της περσινής χρήσης.

Όταν και το «καθαρό» χρέος  διαμορφώθηκε στα 945,7 εκατ. ευρώ, ενώ εξελίσσονται συζητήσεις  με τις τράπεζες για αναχρηματοδότηση δανείων. Η ισχυρή πιστοληπτική ικανότητα του Ομίλου, αντικατοπτρίζεται από το γεγονός ότι διαθέτει εγκεκριμένα πιστωτικά όρια 1,4 δισ ευρώ. Την ίδια στιγμή ο μεγάλος πετρελαϊκός όμιλος συνεχίζει τον ενεργειακό του μετασχηματισμό, βασιζόμενους σε τρεις πυλώνες στους οποίους θα στηριχτεί τα επόμενα χρόνια, μοιράζοντας έτσι το επιχειρηματικό ρίσκο. Ο πρώτος πυλώνας είναι η παραδοσιακή μορφή της διύλισης και εμπορίας πετρελαιοειδών, ο δεύτερος αφορά την  επέκταση στη λιανική και ο τρίτος την είσοδο στις ΑΠΕ, στο φυσικό αέριο και στον ηλεκτρισμό.

Το αδιαμφισβήτητο επιχειρηματικό εκτόπισμα που διαθέτει η Motor Oil, σε συνδυασμό με τη δεσπόζουσα φυσιογνωμία του ιστορικού της ηγέτη Βαρδή Βαρδινογιάννη, αναμένεται να μαγνητίσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον για το νέο ομόλογο.

Τα δεδομένα και οι προεκτάσεις για την Costamare

Από την άλλη πλευρά, στο ενδιαφέρον της ελληνικής αγοράς ποντάρει και η Costamare, που θα ακολουθήσει αμέσως μετά. Η ναυτιλιακή εταιρεία είναι από τους Leaders  στον τομέα των containers ships, καθώς διαθέτει έναν στόλο από 73 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η Costamαre ιδρύθηκε πρίν από 46 χρόνια από τον αείμνηστο Καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο και μπήκε στο αμερικανικό χρηματιστήριο πριν από 10 χρόνια. Ο πρωτότοκος γιός του Κωστής, στον οποίο και έχουν περάσει τα διοικητικά ηνία ελέγχει το 22,3% της εισηγμένης ναυτιλιακής. Ποσοστά 18,5% και 17% αντίστοιχα, είναι στα χέρια των δύο αδελφών του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, Αχιλλέα ( του Costa Navarino) και  Χρήστο. Μ’ άλλα λόγια και οι τρείς τους κατέχουν το 57,8%

Στη διάρκεια της περσινής χρονιάς η ναυτιλιακή είχε έσοδα 460,3 εκατ. δολάρια, προσαρμοσμένα κέρδη για τους κοινούς μετόχους ( πρό αποσβέσεων) 123,7 εκατ. δολάρια  και καθαρά κέρδη 8,9 εκατ. δολάρια. Το συνολικό ενεργητικό της Costamare ξεπερνά τα 3 δις δολάρια, με τα αποθέματα ρευστότητας να διαμορφώνονται στα 209 εκατ. δολάρια. Έναντι ενός χρέους, το μακροπρόθεσμο τμήμα του οποίου είναι περί τα 1,3 δις δολάρια.

Αργά χθες το βράδυ η μετοχή της Costamare έκανε πράξεις στη Wall Street στην τιμή των 9,95 δολαρίων. Ενισχυμένη κατά 20% από την αρχή της εφετινής χρονιάς και κατά 180% σε 12μηνο χρονικό ορίζοντα.

Το υπό έκδοση εταιρικό της ομόλογο, πέραν των άλλων μπορεί να ανοίξει κι άλλον έναν δίαυλο «επικοινωνίας», με το ελληνικό χρηματιστήριο αυτήν τη φορά, για τις εταιρείες των Ελλήνων εφοπλιστών που είναι εισηγμένες στη Wall Street. Το ποια μορφή θα πάρει αυτή η «διασύνδεση» ( για παράδειγμα παράλληλη διαπραγμάτευση και στις δύο αγορές) είναι κάτι που θα το κρίνει ο πανδαμάτωρ χρόνος.

https://www.mononews.gr