Στο ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό συνολικού ύψους 355 εκατ. ευρώ εντάσσεται ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος με απόφαση της Γενικής Γραμματέας Τομεακών Προγραμμάτων Ευγενίας Φωτονιάτα, ανοίγοντας το δρόμο για τον προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στην συνέχεια για την υπογραφή των συμβάσεων. Απομένει η προκήρυξη της 8ης εργολαβίας, στο τμήμα «ΒΙΠΕ Πάτρας-Κόμβος Μιντιλογλίου», με την οποία θα πέσει η αυλαία του δημόσιου διαγωνισμού που έσπασε σε οκτώ κομμάτια με τέσσερις διαφορετικούς προσωρινούς αναδόχους και πολύ μεγάλες εκπτώσεις (από 49% έως 57%).
Με τον μέχρι σήμερα απολογισμό, τις τέσσερις πρώτες εργολαβίες έχει εξασφαλίσει ο όμιλος Καλογρίτσα (Τοξότης -Ομάδα Κατασκευών). Σε τρεις, προσωρινός ανάδοχος είναι η Ιντερκάτ του εργολάβου και ιδιοκτήτη της ΠΑΕ Λαμίας, Πανουργιά Παπαϊωάννου και σε μία η Ιταλική CD Infrastruture, η οποία υποστηρίζεται από τον όμιλο της Μηχανικής του κ. Πρόδρομου Εμφιετζόγλου.
Όπως έχει επισημάνει από την βουλή, ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης, ο έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η έγκριση μεγάλου έργου από την ΕΕ, αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για να οριστικοποιηθούν οι ανάδοχοι. Για να ξεκινήσουν πάντως τα κατασκευαστικά έργα θα χρειαστούν αρκετοί μήνες αφού από το Ελεγκτικό θα χρειαστεί να ελεγχθούν και να εγκριθούν και οι οκτώ συμβάσεις.
Εντύπωση προκαλεί το ύψος του προϋπολογισμού του αυτοκινητοδρόμου που εντάσσεται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών (ΥΜΕΠΕΡΑ). Οι αρχικές προβλέψεις μιλούσαν για 460 εκατ. ευρώ. Όμως στην απόφαση ένταξης στο ΕΣΠΑ αναφέρονται 355,6 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι το τελικό ποσό της χρηματοδότησης έχει συμπεριλάβει το ύψος των εκπτώσεων που δόθηκαν στους διαδοχικούς διαγωνισμούς. Στο συνολικό ποσό περιλαμβάνονται επίσης και έργα απαλλοτριώσεων ύψους 31,3 εκατ. ευρώ.
Το Πάτρα -Πύργος είναι συνολικού μήκους 74,8 χιλιομέτρων, από τα οποία τα 13 χιλ. αποτελούν διαπλάτυνση και βελτίωση της χάραξης της υφιστάμενης Εθνικής Οδού Πατρών – Πύργου. Τα υπόλοιπα 61,8 χιλ. αποτελούν νέα χάραξη. Ο αυτοκινητόδρομος θα έχει διατομή πλάτους 21,30 μέτρα (χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις) 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού πλάτους 14 μέτρων και Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ). Σε προκαθορισμένες θέσεις του αυτοκινητοδρόμου θα διαμορφωθούν χώροι στάθμευσης με τις συνοδές λωρίδες εισόδου – εξόδου. Στο αντικείμενο της έγκρισης στο ΕΣΠΑ περιλαμβάνονται εκτός από τις απαλλοτριώσεις, εργασίες μετατόπισης – αποκατάστασης δικτύων Κοινής Ωφέλειας αλλά και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, που θα εκτελεστούν από τις εφορείες αρχαιοτήτων Ηλείας και Αχαΐας. newmoney.gr