Απλώνεται η σκιά της πανδημίας πάνω στην παγκόσμια οικονομία και είναι πλέον ορατές οι ουλές του lockdown σε επιχειρήσεις, μισθούς και απασχόληση. Τα διαδοχικά λουκέτα των παγκόσμιων κολοσσών αυξάνονται, ενώ γνωστές αλυσίδες ενδυμάτων, όπως Zara και Victoria’s Secret, κλείνουν τα καταστήματά τους σε όλο τον κόσμο, με τραγική συνέπεια την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Το δεύτερο τρίμηνο του 2020, η παγκόσμια αγορά εργασίας, οδηγείται σε απώλειες ωρών εργασίας κατά 14% παγκοσμίως, που αντιστοιχεί, σύμφωνα με το Διεθνή Οργανισμό Εργασίας σε πάνω από 400 εκατ. χαμένες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης.
Η ανεργία στην Ελλάδα ενδέχεται να εκτοξευθεί πάνω από το 19% το 2020, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ενώ το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ προβλέπει εκτίναξη του αριθμού των ανέργων κατά 115.000 έως 192.000 άτομα και εκτιμά πως θα επέλθει μείωση των αμοιβών.
Όπως επισημαίνει ο αριθμός των απασχολουμένων το 2020 αναμένεται να μειωθεί κατά 153.000 άτομα εφόσον το ΑΕΠ συρρικνωθεί κατά 8%. Η μείωση θα περιοριστεί στα 115.000 άτομα στην περίπτωση που η ύφεση κυμανθεί στο 6%, ενώ θα αυξηθεί στα 192 χιλιάδες άτομα εφόσον το ΑΕΠ μειωθεί κατά 10%. Μόνο το Μάρτιο που ξεκίνησε η κρίση της πανδημίας σημειώθηκε αύξηση των μη ενεργών οικονομικά πολιτών κατά 173.000 άτομα.
Μιλώντας στο «MEGA Σαββατοκύριακο» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων Θέμης Γρηγοριάδης εξέφρασε την αγωνία πως το τρέχον έτος θα υπάρξουν αρκετές απολύσεις. Όπως τόνισε μετά τις άδειες του καλοκαιριού το κύμα των απολύσεων θα είναι μεγάλο και εξέφρασε το φόβο ότι πέρα από τις απολύσεις και την αύξηση της ανεργίας, θα αυξηθεί κατά πολύ η μερική απασχόληση.
Σχεδόν επτά στις δέκα επιχειρήσεις (68%) κατέγραψαν πτώση των πωλήσεων και μόλις το 8% αύξηση το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο των θερινών εκπτώσεων του 2019, σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.
Επίσης, περισσότερες από οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (84%) θεωρούν ότι οι καταναλωτές είναι συγκρατημένοι στις αγορές τους, εξέλιξη που αποδίδεται στη γενικευμένη αβεβαιότητα που προκάλεσε η πανδημία.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2020, η ύφεση της ελληνικής οικονομίας αναμένεται να είναι βαθιά, που μπορεί να φτάσει το 16%, κυρίως λόγω της πτώσης της κατανάλωσης και των τουριστικών εισπράξεων.
Μάλιστα, τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν νέα σημαντική μείωση του δείκτη κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο, η οποία τον Μάιο ξεπέρασε το 5,8% και ήρθε να προστεθεί στο -25% του Απριλίου.
Σε ετήσια βάση το ΑΕΠ της Ευρωζώνης κατέγραψε το δεύτερο τρίμηνο ιστορική βουτιά 12%, με τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, τη Γερμανία, να σημειώνει πτώση 11,7, ενώ στις ΗΠΑ η ύφεση ήταν ιστορικών διαστάσεων σε ποσοστό 32,9%.
Ποιοι μειώνουν καταστήματα
Στην Ελλάδα η είδηση ότι κλείνουν τα καταστήματα της Pizza Hut ξάφνιασε – και μπορεί η εταιρεία να παρουσίαζε οικονομικά προβλήματα τα τελευταία χρόνια- η πανδημία αποτέλεσε τη «χαριστική βολή».
Το νέο που σόκαρε και ξύπνησε ανησυχίες για τάση εκτίναξης της ανεργίας το 2020 είναι το λουκέτο που βάζει ο ιδιοκτήτης της διεθνούς αλυσίδας Zara σε 1.200 καταστήματα, καθώς η μητρική Inditex, είδε τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 44% το πρώτο τρίμηνο σε σχέση με ένα χρόνο.
Σχεδιάζει να επενδύσει σε συστήματα πληροφορικής για online πωλήσεις, ενώ ο ισπανικός όμιλος (κατέχει τις αλυσίδες Zara και Massimo Dutti) έθεσε ψηλά τον πήχη για τις διαδικτυακές πωλήσεις στο 25% των συνολικών πωλήσεων έως το 2022, από 14% το 2019.
Επίσης, η θρυλική εταιρεία ένδυσης Gap θα διακόψει τη λειτουργία 230 καταστημάτων, ενώ η Gymboree (αλυσίδα καταστημάτων με παιδική ένδυση) κλείνει 800 καταστήματα. Η αλυσίδα Bath & BodyWorks ανακοίνωσε, επίσης, ότι κλείνει 50 καταστήματα, ενώ η Charming Charlie κήρυξε πτώχευση κλείνοντας 261 καταστήματα.
Η Victoria Secret κλείνει το ένα τέταρτο των καταστημάτων της στις ΗΠΑ και στον Καναδά, ενώ η L Brands στην οποία ανήκει η εταιρεία γνωστοποίησε το κλείσιμο 250 εκ των 1.100 καταστημάτων. Οι πωλήσεις της Victoria’s Secret ήταν ακόμη χειρότερες, πέφτοντας 46% στα 821,5 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η Bath & Body Works είχε απώλειες 18%.
Σύμφωνα με το Forbes, η Victoria’s Secret αντιμετώπιζε δυσκολίες και οι New York Times τον Φεβρουάριο σκιαγράφησαν μια διόλου κολακευτική εικόνα των στελεχών για τους οποίους είπαν ότι προωθούν τον μισογυνισμό μέσα στην εταιρεία.
www.in.gr