Με το πολυνομοσχέδιο για την εκπλήρωση των 88 τελευταίων προαπαιτούμενων το οποίο αναμένεται να κατατεθεί τον Μάιο στη Βουλή θα… διευθετηθεί το θέμα της φορολόγησης των ακινήτων για φέτος.
Μετά την δημόσια παραδοχή της υφυπουργού Οικονομικών Κατερίνας Παπανάτσιου ότι στο 60% των περιοχών της χώρας υπάρχουν εισηγήσεις για αυξήσεις, το ενδιαφέρον εστιάζεται στο «παιχνίδι με τους συντελεστές» που θα κάνει η κυβέρνηση προκειμένου να εξασφαλίσει πρώτον τα δημόσια έσοδα των 2,65 δις. ευρώ από τον ΕΝΦΙΑ και δεύτερον το ότι δεν θα πληγούν οι «πολλοί». Υπό αυτά τα δεδομένα υποψήφια «θύματα» είναι και πάλι οι έχοντες περιουσία άνω των 200.000 ευρώ καθώς το σχέδιο όλα τα «σπασμένα» να φορτωθούν στον συμπληρωματικό φόρο, παραμένει πάνω στο τραπέζι.
Οι νέες αντικειμενικές αξίες δεν πρόκειται να είναι έτοιμες πριν από το Πάσχα καθώς μετά την ολοκλήρωση της υποβολής των προτάσεων από τους εκτιμητές, θα πρέπει να ακολουθήσει ο έλεγχος από τη Δευτεροβάθμια Επιτροπή. Κανονικά το πόρισμα της δευτεροβάθμιας πρέπει να εκδοθεί μέχρι το τέλος του μήνα αλλά μετά τις καθυστερήσεις που έχουν παρατηρηθεί αυτό δεν πρόκειται να γίνει. Η παράταση των δύο εβδομάδων (τουλάχιστον) θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη καθώς μεσολαβούν και οι αργίες του Πάσχα.
Από το πόρισμα της επιτροπής θα φανεί αν όντως θα υπάρξουν αυξήσεις στο 60% των τιμών ζώνης (περίπου 6000 περιοχές) ή αν αυτό ήταν ένα «πυροτέχνημα» επικοινωνιακού τύπου από την υφυπουργό Οικονομικών προκειμένου μόλις ανακοινωθούν οι τελικές αξίες, οι φορολογούμενοι θα αισθανθούν ότι αποφεύχθηκαν τα χειρότερα. Κατά την οριστικοποίηση των τιμών ζώνης θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει «πολιτικός δάκτυλος» προκειμένου να αποφευχθούν ακραίες μεταβολές ειδικά στις «λαϊκές συνοικίες» τις οποίες θέλει να προστατέψει η κυβέρνηση. Από τώρα κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν ότι παρά τις εισηγήσεις των εκτιμητών, οι μεταβολές στις τιμές ζώνης θα είναι τελικώς «ήπιες» (εννοώντας ότι στη μεγάλη πλειοψηφία τους, οι νέες τιμές ζώνης θα έχουν μεταβολή είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω που δεν θα ξεπερνά το 15-20%).
Μετά την ολοκλήρωση των πινάκων με τις νέες τιμές θα ληφθούν αποφάσεις για τους συντελεστές που θα είναι και η πιο «επίπονη» διαδικασία σε πολιτικό επίπεδο.
1. Πρώτον θα πρέπει να ξεκαθαριστεί σε ποιές από τις «λαϊκές» συνοικίες η αύξηση της τιμής ζώνης θα συνοδευτεί και από αύξηση του ΕΝΦΙΑ ή όχι. Το ότι θα αυξηθεί μια τιμή ζώνης δεν σημαίνει απαραίτητηα και ότι θα αυξηθεί ο ΕΝΦΙΑ ενώ ισχύει και το ανάποδο. Μείωση της τιμής ζώνης δεν σημαίνει και μείωση του ΕΝΦΙΑ.
2. Δεύτερον, θα πρέπει να αποφασιστεί αν θα αλλάξουν οι συντελεστές του ΕΝΦΙΑ. Το θέμα είναι υψηλού οικονομικού ρίσκου καθώς αν θα μειωθούν οι φόροι ανά τετραγωνικό μέτρο στις φθηνότερες περιοχές, το δημοσιονομικό κόστος στον ΕΝΦΙΑ θα είναι τεράστιο και θα πρέπει να αντισταθμιστεί.
3. Τρίτον θα πρέπει να αποφασιστεί τι θα γίνει με τον συμπληρωματικό φόρο ακινήτων. Η επιβάρυνση για τους έχοντες ακίνητα άνω των 200.000 ευρώ είναι πολύ μεγάλη καθώς πληρώνουν διπλά: και ΕΝΦΙΑ και συμπληρωματικό φόρο. Περαιτέρω αύξηση, που είναι στα σχέδια της κυβέρνησης καθώς σε αυτό το θέμα έχει αναφερθεί δημόσια και ο πρωθυπουργός, θα φέρει σε εξαιρετικά δύσκολη θέση περίπου 500.000 ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι δεν είναι βέβαιο ότι θα έχουν κάποιο αντιστάθμισμα από τη μείωση των τιμών ζώνης σε ορισμένες περιοχές. Αντίθετα, ιδιοκτήτες ακινήτων σε περιοχές όπου θα υπάρξι αύξηση, θα υποστούν τεράστια επιβάρυνση αν η αξία αυτών των ακινήτων ξεπεράσει τις 200.000 ευρώ.
4. Τέταρτον θα πρέπει να αποφασιστεί τι θα γίνει με τους φόρους μεταβίβασης. Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι οι συντελεστές θα παραμείνουν αμετάβλητοι και για γονικές παροχές, και για δωρεές και για αγοραπωλησίες. Αυτό σημαίνει ότι στις περιοχές που θα υπάρξει αύξηση των τιμών ζώνης, θα αυξηθούν αντίστοιχα και οι φόροι μεταβίβασης.
thetoc.gr