Παρασκευή
26
Φεβρουάριος
TOP

Τουρισμός: Οι προκλήσεις, οι last minute κρατήσεις και το όραμα για τη δημιουργία ενός προορισμού ολιστικά ελκυστικού

Σε διαρκή επαγρύπνηση βρίσκεται η διοίκηση του ΕΟΤ προκειμένου η Ελλάδα να προπορευτεί στην “κούρσα” των χωρών με την υψηλότερη ζήτηση, μόλις ανοίξει και πάλι η παγκόσμια τουριστική αγορά. Με το τρίτο lockdown να βρίσκεται σε εξέλιξη, μεταθέτοντας την επανέναρξη της τουριστικής σεζόν για μετά τον Ιούνιο, οι αρμόδιοι φορείς επιστρατεύουν στην φαρέτρα τους όλα τα διαθέσιμα επικοινωνιακά όπλα και προετοιμάζονται για την τελική μάχη, η οποία θα κριθεί από τις last minute κρατήσεις.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης, μιλά στο fortunegreece.com για το νέο επικοινωνιακό αφήγημα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, για την στρατηγική τριετούς ορίζοντα, ενώ αποκαλύπτει τις μορφές εναλλακτικού τουρισμού στις οποίες θα δοθεί ιδιαίτερο βάρος.

Ορμώμενος από τα αποτελέσματα διεθνών ερευνών που υπογραμμίζουν την επιθυμία του κόσμου για ταξίδια δηλώνει αισιόδοξος για την έκβαση της τρέχουσας σεζόν, ενώ σχολιάζει τα βήματα των Ελλήνων ξενοδόχων και τη μετάβαση των επιχειρήσεων τους στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Κύριε Φραγκάκη, τι είδους εργαλεία διαθέτει αυτή τη στιγμή στα χέρια του ο ΕΟΤ προκειμένου να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος και το τουριστικό brand Ελλάδα να είναι από τα πρώτα που θα δηλώσουν δυναμικό παρόν, όταν ανοίξει και πάλι η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία;

Ο τουρισμός μας φέτος διαθέτει περισσότερα «όπλα» σε σχέση με την περσινή χρονιά. Τα εμβόλια, τα PCR tests, τα υγειονομικά πρωτόκολλα είναι πλεονεκτήματα, τα οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η διατήρηση της καλής φήμης της χώρας μας, με το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού πέρυσι, είναι επίσης μια παρακαταθήκη που μας ενισχύει, ενόψει ενός αναμενόμενα σκληρού ανταγωνισμού. Στον ΕΟΤ, ήδη από το περασμένο καλοκαίρι, δουλέψαμε για την επανεκκίνηση του τουρισμού και προετοιμαζόμασταν και για το 2021 με πολύ στοχευμένες κινήσεις. Έχουμε, πλέον, μια στρατηγική με τριετή ορίζοντα πάνω στην οποία χτίζουμε, όχι απλά μία καμπάνια για φέτος, αλλά ένα νέο αφήγημα για τον ελληνικό τουρισμό. Η στρατηγική μας, εκτός των άλλων, θα μας πάει και στην επόμενη μέρα, που εκτιμώ ότι θα ξεκινήσει σταδιακά από φέτος. Η διεθνής καμπάνια της χώρας ετοιμάζεται με γοργούς ρυθμούς και σε μερικές εβδομάδες θα είναι έτοιμη, ώστε να ξεκινήσουμε όταν οι συνθήκες θα κριθούν κατάλληλες. Παράλληλα, είμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις με αεροπορικές εταιρείες και tour operators του εξωτερικού για προγράμματα συνδιαφήμισης, ενώ έχουμε αναπτύξει και ένα πλέγμα πρωτοβουλιών μέσω των γραφείων μας στο εξωτερικό, αλλά και άλλες επιμέρους δράσεις. Φέτος, θα τα δώσουμε όλα για να έχουμε μία χρονιά που θέλουμε να είναι πολύ καλύτερη από την περσινή.

Ποιο είναι το αφήγημα στο οποίο θα στηρίξετε τις επικοινωνιακές καμπάνιες;

Τρεις είναι οι βασικοί άξονες της διαφημιστικής μας εκστρατείας. Κατ΄αρχήν εμπλουτίζουμε το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα», το οποίο προφανώς παραμένει ο πυρήνας μας, επενδύοντας στην αυθεντικότητα και την ταυτότητα της χώρας μας ως δωδεκάμηνου προορισμού.

Δεύτερον, αξιοποιούμε όλα τα δεδομένα τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας σε πραγματικό χρόνο, με μια προσωποποιημένη σχεδόν προσέγγιση κοινών και αγορών, ώστε να πιάνει τόπο το μήνυμά μας. Τρίτος άξονας είναι η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα, ανάλογα με τις συνθήκες και τα ειδικά δεδομένα που μας επιβάλλουν οι δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, ώστε να πιάνουν τόπο τα χρήματα του φορολογούμενου. Η Ελλάδα είναι ένας από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο, ένας τόπος που έχει πολύ περισσότερα να δώσει στον επισκέπτη, από αυτά που ίσως γνωρίζει, πριν φτάσει στην χώρα μας. Είναι ένας προορισμός που μπορεί να προσφέρει όσα θελήσει ο ταξιδιώτης κι αυτό θα φροντίσουμε στον ΕΟΤ να το δείξουμε έγκαιρα και έξυπνα στον κόσμο.

Ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε από τη διεθνή τουριστική κοινότητα; Πόσο πίσω μας πάει χρονικά το τρίτο Lockdown και πότε τοποθετείτε την έναρξη της τουριστικής σεζόν;

Γνωρίζουμε από τα δεδομένα που συλλέγουμε καθημερινά ότι υπάρχει επιθυμία για ταξίδια και διακοπές φέτος, μετά από έναν ολόκληρο δύσκολο χρόνο. Ξέρουμε, επίσης, ότι υπάρχει ισχυρή ζήτηση για την Ελλάδα, που ακόμα όμως δεν έχει μεταφραστεί σε κρατήσεις. Είναι, ίσως, η πιο «άχαρη» φάση αυτή, στην οποία βρισκόμαστε τώρα, με τα αλλεπάλληλα lockdowns να επηρεάζουν σχεδόν όλο τον κόσμο. Θεωρώ, όμως, ότι είμαστε λίγο πριν από την τελική στροφή, που θα μας οδηγήσει στην αρχή του τέλους αυτής της περιπέτειας. Όσο επιταχύνεται και ενισχύεται η εμβολιαστική διαδικασία, στην Ευρώπη κυρίως, εκτιμώ ότι προς το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021 θα αρχίζει να φαίνεται η ανάκαμψη του τουρισμού μας. Φέτος, αναμένεται να δουλέψουμε πολύ με last minute κρατήσεις, οπότε η αγορά πρέπει να είναι και γι’ αυτό προετοιμασμένη. Και, φυσικά, στόχος μας είναι να επεκταθεί η φετινή σεζόν, εφόσον όλα πάνε καλά, όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται. Η σεζόν φέτος θα είναι ένας αγώνας διαρκείας. Το γνωρίζουμε και είμαστε αποφασισμένοι να δουλέψουμε σκληρά για να τα καταφέρουμε.

Σε ποιες μορφές εναλλακτικού τουρισμού σκοπεύετε να εστιάσετε φέτος;

Στόχος μας είναι η Ελλάδα να καθιερωθεί σταδιακά ως ένας προορισμός που θα μπορεί να είναι ολιστικά ελκυστικός. Να μπορεί να απευθύνεται σε όλους, κάθε εποχή του χρόνου. Μέρος όμως αυτής της ευρύτερης στρατηγικής μας είναι να αναδεικνύουμε τις λεγόμενες «θεματικές μορφές τουρισμού», αυτές στις οποίες διαθέτουμε ισχυρό πλεονέκτημα. Έτσι, φέτος σκοπεύουμε να αναδείξουμε κατά προτεραιότητα την γαστρονομία μας, που θέλουμε να την καταστήσουμε πιο αναγνωρίσιμη και πιο ανταγωνιστική, τον θαλάσσιο τουρισμό, ο οποίος μάλιστα έχει υποστεί ισχυρότατο πλήγμα λόγω της πανδημίας, τον τουρισμό της υπαίθρου, καθώς θέλουμε να ενισχύσουμε και τους προορισμούς της ενδοχώρας και, τέλος, τον τουρισμό ευεξίας-πολυτελείας, στον οποίο έχουμε ένα εξαιρετικό δυναμικό υποδομών αλλά και ανθρώπων που σκοπεύουμε να αναδείξουμε. Αυτονόητο είναι ότι αυτές οι θεματικές θα είναι έτοιμες ενόψει της σεζόν 2021, ενώ η δημιουργία νέου περιεχομένου θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα.

Εκτός από το Ισραήλ, που θεωρητικά είναι μια αγορά που θα ξεκλειδώσει άμεσα λόγω και της ταχύτατης πορείας του εμβολιασμού σε ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, σε ποιες άλλες χώρες ποντάρει ο ΕΟΤ;

Η συμφωνία με το Ισραήλ είναι ένα πρώτο, ενδεικτικό βήμα της στρατηγικής του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος πολύ έγκαιρα και εύστοχα έθεσε το θέμα του πιστοποιητικού εμβολιασμού στην Ευρώπη. Άνοιξε, έτσι, ουσιαστικά την αναγκαία συζήτηση και έθεσε την ατζέντα όσον αφορά τις προϋποθέσεις και τους κανόνες ταξιδιών για το επόμενο διάστημα. Μαζί με τους εμβολιασμούς, θεωρώ ότι οι προϋποθέσεις αυτές αποτελούν κλειδιά για την επανεκκίνηση του τουρισμού φέτος και χαίρομαι γιατί βλέπω όλο και περισσότερες χώρες να στηρίζουν την ελληνική πρόταση. Αυτό είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο και σύντομα εκτιμώ ότι θα έχουμε περισσότερα να πούμε.

Σε τι βαθμό έχει παρεισφρήσει η τεχνολογία στον τρόπο λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων; Έχουν αντιληφθεί οι ξενοδόχοι τη σημασία του digital transformation; Δώστε μας μια εικόνα από το πώς θα είναι ο τουρισμός του μέλλοντος.

Η πανδημία λειτουργεί ως ένας επιταχυντής εξελίξεων στον τουριστικό κλάδο και στον τομέα της τεχνολογίας. Αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος θα οργανώνει και θα πραγματοποιεί ταξίδια κι αυτό νομίζω ότι αρχίζει να είναι ορατό. Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις αρχίζουν να λαμβάνουν τα μηνύματα και στον ΕΟΤ ήδη έχουμε αναπτύξει συνεργασίες με την αγορά, βαδίζοντας μαζί στην επόμενη μέρα. Αναφέρω, ενδεικτικά, τις virtual εκθέσεις τουρισμού, την ανάδειξη των ελληνικών startups στο εξωτερικό κλπ. Αν η πανδημία μας έβαλε «απότομα» στην νέα δεκαετία, τότε το Artificial Intelligence, το machine learning, τα big data θα μας πάνε στον επόμενο αιώνα του τουρισμού. Γι΄αυτό επιμένουμε στην ευελιξία και την προσαρμοστικότητα ως απαραίτητες συνθήκες που θα δώσουν στον κλάδο την ώθηση για την επόμενη μέρα.

Ποιο είναι το προσωπικό στοίχημα που έχετε θέσει για τον ΕΟΤ;

Να τον παραδώσω καλύτερο, ισχυρότερο και πιο σύγχρονο από ό,τι τον παρέλαβα.

 

πηγη