Τετάρτη
11
Δεκέμβριος
TOP

Έφθασε η μελέτη εφαρμογής για την πλατεία 23ης Μαρτίου

Έφθασε στο Δήμο Καλαμάτας η μελέτη εφαρμογής για την ανάπλαση της πλατείας 23ης Μαρτίου και της γύρω περιοχής. Το κόστος της μελέτης κάλυψε η ΤΕΜΕΣ Α.Ε. και τη μελέτη εκπόνησε η Ανάπλαση Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε. Σκοπός του Δήμου Καλαμάτας είναι να αναπλασθεί η πλατεία 23ης Μαρτίου και η γύρω περιοχή, εν όψει της κορυφαίας επετείου ελεύθερου βίου των Ελλήνων το 2021, που αντιστοιχεί στα 200 χρόνια από την Επανάσταση.

Για την εκπόνηση της μελέτης εφαρμογής ελήφθησαν υπόψη οι παρατηρήσεις της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Καλαμάτας στην ενδιάμεση υποβολή που έγινε, η διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Ιουλίου 2018 και οι απόψεις φορέων και πολιτών, η παράλληλα εκπονηθείσα κυκλοφοριακή μελέτη για την οδό 23ης Μαρτίου, οι προηγηθείσες μελέτες διαμόρφωσης γειτονικών δρόμων, η θέση των δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας που τέθηκαν υπόψη των μελετητών, η κείμενη νομοθεσία και η τοπογραφική αποτύπωση του χώρου επέμβασης που δόθηκε στους μελετητές από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Καλαμάτας.

ΣΤΟΧΕΥΣΗ

Η μελέτη (βασικά στοιχεία της οποίας μπορείτε να δείτε εδώ) για την ανάπλαση της οδού και πλατείας 23ης Μαρτίου λαμβάνει υπόψη τις εφαρμόσιμες ιδέες, που αναδείχθηκαν στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό τον οποίον ο Δήμος Καλαμάτας είχε προκηρύξει, τις αναδεικνύει και τις συμπληρώνει και στοχεύει στα εξής: στην επίτευξη της περιβαλλοντικής αναβάθμισης της άμεσης περιοχής, την αύξηση των περιοχών κίνησης των ευάλωτων χρηστών, την αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου περιφερειακά της πλατείας, την αισθητική αναβάθμιση για τόνωση του εμπορικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα της περιοχής και τη βελτίωση της άνεσης της κυκλοφορίας των πεζών.

ΑΜΦΙΔΡΟΜΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ

Κύριος στόχος της παράλληλα εκπονηθείσας κυκλοφοριακής μελέτης είναι η ανακουφιστική παρέμβαση στο οδικό δίκτυο, με τη διατήρηση της αμφίδρομης κυκλοφορίας των οδών 23ης Μαρτίου, Υπαπαντής και Σταδίου, με καλύτερη διευθέτηση των κυκλοφοριακών ροών. Το πλάτος του δρόμου ανά κατεύθυνση μειώνεται (ελάχιστο 3,50 μ. περιλαμβανομένων των ρείθρων), η κεντρική νησίδα μειώνεται κατά μήκος αλλά αυξάνεται κατά πλάτος, προσδίδοντας περισσότερο χώρο πρασίνου και η ακτίνα του κόμβου από 8 μέτρα μειώνεται σε 4 μέτρα. Ταυτόχρονα, περιορίζεται ο χώρος για στάθμευση αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών στην ευρύτερη περιοχή της πλατείας 23ης Μαρτίου, αλλά υπάρχει πρόβλεψη εσοχών στα πεζοδρόμια για στάση, στάθμευση οχημάτων ΑμεΑ και οχημάτων για εφοδιασμό των επιχειρήσεων της περιοχής.
Επίσης, επιτυγχάνεται η αύξηση του πλάτους των πεζοδρομίων και προστίθενται διαβάσεις για την ευχερή κίνηση των πεζών, ενώ συνεχίζεται το δίκτυο όδευσης τυφλών από την οδό Αριστομένους, επεκτεινόμενο στην οδό 23ης Μαρτίου.

ΠΛΑΤΕΙΑ

Μέσω της μείωσης του πλάτους του δρόμου, επιτυγχάνεται η αύξηση της επιφάνειας της πλατείας 23ης Μαρτίου κατά περίπου ένα στρέμμα. Στο νέο, προστιθέμενο χώρο πραγματοποιείται η εκ νέου χωροθέτηση των προτομών. Η χωροθέτησή τους πραγματοποιείται σε δύο σειρές, νότια από το υπάρχον μνημείο στο κέντρο της πλατείας. Οι προτομές των αγωνιστών Αναγνωσταρά, Παπαφλέσσα και Μητροπέτροβα τοποθετούνται στη δεξιά σειρά, με μέτωπο προς τη δύση. Η τοποθέτηση αυτή έγινε λαμβάνοντας υπόψη την άφιξη των συγκεκριμένων προσώπων κατά την τελετή αναπαράστασης της 23ης Μαρτίου. Αντίστοιχα, οι προτομές του Νικηταρά και του Μαυρομιχάλη τοποθετούνται στην αριστερή σειρά με μέτωπο προς την ανατολή. Παρά το μνημείο δημιουργείται θέση πρόβλεψης στήλης προς τιμήν των πεσόντων στους αγώνες του Έθνους μετά το τέλος της Επανάστασης του 1821.
Ο ενδιάμεσος χώρος που δημιουργείται με αυτή τη διάταξη, παραμένει ελεύθερος, προκειμένου να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την τελετή της Αναπαράστασης, η οποία αυτή τη στιγμή γίνεται εξ ολοκλήρου πάνω στο δρόμο.
Ακόμα, εκατέρωθεν του χώρου αυτού σχεδιάζονται παρτέρια με ενσωματωμένα χτιστά καθιστικά και επιδαπέδιες διαμορφώσεις με στοιχεία νερού. Στα παρτέρια τοποθετούνται τα δέντρα που βρίσκονται τη δεδομένη στιγμή στη νησίδα και με τη νέα χάραξη απαιτείται να επανατοποθετηθούν. Ακόμα, τα δέντρα αυτά λειτουργούν και ως μέσο φυσικής σκίασης στους χώρους στάσης της πλατείας. Τα καθιστικά σχεδιάζονται σε συναρμογή με τη χάραξη των παρτεριών και είναι χτιστά, σύμφωνα με τα χτιστά καθιστικά που βρίσκονται ήδη στο Ιστορικό Κέντρο. Τέλος, τα στοιχεία νερού αφορούν σε συστήματα σιντριβανιών τύπου drydeck. Οι πίδακες των δύο σιντριβανιών είναι έξι και δώδεκα αντίστοιχα και τοποθετούνται σε γραμμική διάταξη δύο σειρών.
Η μελέτη εφαρμογής θα αποσταλεί στις αρμόδιες για γνωμοδότηση Υπηρεσίες.