Με το μοντέλο «άμυνα – αντεπίθεση», που η κυβέρνηση έχει ήδη υιοθετήσει αφενός για τη διαχείριση της πανδημίας και των συνεπειών της αφετέρου για την εμβολιαστική επιχείρηση «Ελευθερία», προδιαγράφονται για το Μαξίμου άλλοι δυόμισι – το λιγότερο – ταραγμένοι μήνες με αστάθμητους παράγοντες που επιδεινώνουν το κλίμα αβεβαιότητας στους πολίτες, απειλώντας και με συνθήκες καθυστέρησης της επιδιωκόμενης ανάκαμψης.
Η συνέχεια του χειμώνα και οι απαρχές της άνοιξης συνοδεύονται από τις βαριές επιπτώσεις (υγειονομικές, δημοσιονομικές, κοινωνικές) της εν εξελίξει πανδημικής κρίσης, με τον Απρίλιο πλέον ως έναν πρώτο ορίζοντα, ή άτυπη αφετηρία, επόμενης μέρας. Γιατί είναι οι κομβικοί «σταθμοί» εκείνης της περιόδου, είτε στο πεδίο της πανδημίας, είτε στην οικονομία, αυτοί που αναμένεται να καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τις εξελίξεις στους επόμενους μήνες, διαμορφώνοντας τελικά το σύνολο της «εμβληματικής για την Ελλάδα χρονιάς» κατά τον Κυριάκο Μητσοτάκη, αλλά και κρίνοντας την πολιτική κυριαρχία της κυβέρνησης.
Ειδικότερα, ορισμένα από τα μεγαλύτερα πρακτικά στοιχήματα του Μαξίμου στην προσπάθειά του να περάσει από τη διαχείριση κρίσεων στην πολυπόθητη αναπτυξιακή τροχιά, τοποθετούνται χρονικά στο τέλος της άνοιξης, στους μήνες Απρίλιο και Μάιο, εξού και εντείνονται στο κυβερνητικό παρασκήνιο οι σχετικές διεργασίες προετοιμασίας. Κυρίαρχος στόχος, χωρίς να προεξοφλείται η επιτυχία που θα κριθεί προσεχώς (είτε για τη συνετή διαχείριση του Ταμείου Ανάκαμψης είτε για τη σωστή προετοιμασία της φετινής τουριστικής σεζόν κ.λπ.) είναι να αρχίσουν να πέφτουν οι τίτλοι τέλους στον εφιάλτη του τελευταίου έτους, δίχως απρόοπτα και με διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.
Η οικονομία
Είναι σαφές ότι το πρώτο τρίμηνο του 2021 σηματοδοτεί μέχρι στιγμής τη λήξη των ισχυόντων μέτρων στήριξης στην οικονομία, εγείροντας για μετά τον Απρίλιο και με βάση τις συνθήκες που θα έχουν δημιουργηθεί το ερώτημα για όσα θα ακολουθήσουν. Το Μαξίμου και το οικονομικό επιτελείο είναι σε ανοιχτή γραμμή όχι μόνο για την έκτακτη αντιμετώπιση του χειμώνα αλλά και για την επεξεργασία των επόμενων βημάτων. Ενδεικτική των πιέσεων και της ανησυχίας για τους οικονομικούς δείκτες είναι η πρόσφατη αναφορά του Πρωθυπουργού από τη Λισαβόνα σε ένα εξάμηνο, όπως τόνισε, «μεγάλων προκλήσεων» κατά το οποίο «θα δρομολογηθεί ο επίλογος της πανδημίας και ο πρόλογος της επιστροφής στην ομαλότητα».
Τα ευρωπαϊκά κεφάλαια
Σε αυτή την κατεύθυνση ο Μητσοτάκης επενδύει στην αξιοποίηση των 32 δισ. ευρώ που αναλογούν στην Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης για την προώθηση στοχευμένων έργων, με στόχο, όπως επιμένει η κυβέρνηση, «τον μετασχηματισμό της χώρας». Ωστόσο ο κίνδυνος για καθυστερήσεις στη διαδικασία πλανάται ως εφιάλτης πάνω από τις ευρωπαϊκές κυβέρνησης – και από την Ηρώδου Αττικού προφανώς. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτές τις ημέρες οι ενδοκυβερνητικές τηλεδιασκέψεις είναι σχεδόν καθημερινές για την οριστικοποίηση εντός του Φεβρουαρίου κάθε έργου, όπως και η επικοινωνία των πρωθυπουργικών συνεργατών με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εξάλλου η κυβέρνηση θέλει να στείλει στις αρχές Απριλίου το τελικό σχέδιό της (το προσχέδιο βρίσκεται ήδη στα χέρια των ευρωπαϊκών αρχών), ώστε το καλοκαίρι να αρχίσει η εισροή ευρωπαϊκών κεφαλαίων. «Εχουμε από τα καλύτερα σχέδια μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ» έλεγε προ ημερών ο Πρωθυπουργός, εκτιμώντας ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά την εκταμίευση πόρων.
Ο τουρισμός
Σε κλίμα προβληματισμού στους κόλπους της τουριστικής αγοράς για το «αποτύπωμα» του 2021, έπειτα από ένα έτος καθίζησης, η κυβέρνηση επιδιώκει να θέσει θεμέλια καλύτερων ημερών ήδη από την άνοιξη, όταν εκτιμάται ότι θα αρχίσει να διαφαίνεται και η… εποχικότητα του ιού. Μέχρι στιγμής, πάντως, η εξέλιξη των εμβολιασμών στην Ευρώπη, ιδίως σε βασικούς «πελάτες» της Ελλάδας, δεν αφήνει στους τουριστικούς παράγοντες μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας. Είναι σαφές ότι με το βλέμμα στη διάσωση της σεζόν το Μαξίμου έσπευσε να ανοίξει πανευρωπαϊκά από τον Ιανουάριο τη συζήτηση για διευκολύνσεις στην ελεύθερη μετακίνηση προσώπων σε κράτη μέλη και σε τρίτες χώρες (ενδεικτικά μέσα από τη χρήση ενός κοινά αποδεκτού πιστοποιητικού εμβολιασμού). Επιπλέον η Ελλάδα στρέφει το βλέμμα της και σε συγκεκριμένες χώρες, στο Ισραήλ για παράδειγμα, επιδιώκοντας τα ταξίδια από χώρες που θα έχουν τρέξει ικανοποιητικά τον εμβολιασμό να λειτουργήσουν από τον Απρίλιο και τον Μάιο ως «πιλότος» για το καλοκαίρι.
Ο εμβολιασμός
Στην πρόκληση της «Ελευθερίας» η κυβέρνηση διαχειρίζεται προς το παρόν το ισοζύγιο «αυξημένη ζήτηση – περιορισμένη προσφορά», με κυρίαρχο μέλημα να εξασφαλίζεται απόθεμα δεύτερης δόσης για όλους και με σταθερό τον σχεδιασμό για μαζικούς εμβολιασμούς μετά τον Μάρτιο. Αυτό βεβαίως στο καλό σενάριο γρήγορης αδειοδότησης περισσότερων εμβολίων. Επιχειρησιακά, ωστόσο, η προετοιμασία είναι σε εξέλιξη και η κυβέρνηση επενδύει μεταξύ άλλων σε τέσσερα υπερ-κέντρα εμβολιασμού, χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (οι εκθεσιακοί χώροι της ΔΕΘ-Ηelexpo είναι στον σχεδιασμό) για «έκρηξη» στους ρυθμούς της διαδικασίας.
Και ο… «πειρασμός»
Σε αυτό το τοπίο, πολιτικά στελέχη – όχι μόνο της αντιπολίτευσης αλλά και στους «γαλάζιους» κύκλους – αλλά και μερίδα αναλυτών εκτιμούν ότι θα βρεθεί στο πρωθυπουργικό γραφείο εντός του 2021 ο πειρασμός των πρόωρων εκλογών. Κινητήριος μοχλός πιθανών εξελίξεων – λένε – θα είναι πρωτίστως η οικονομία και οι εκτιμήσεις τόσο για το 2021 όσο και η προοπτική για το 2022, αν και προς το παρόν κυριαρχούν στο προσκήνιο αστάθμητοι παράγοντες όπως η πορεία των εμβολιασμών. Κάθε σκέψη ή πόσω μάλλον εκλογικό σχεδιασμό απορρίπτουν πάντως κατηγορηματικά πρόσωπα του πρωθυπουργικού περιβάλλοντος, με τον Πρωθυπουργό αφενός να επιμένει στην «αξία της εμπιστοσύνης» ανάμεσα στους πολίτες και την κυβέρνηση, αφετέρου να θεωρεί ισχυρό το σχετικό απόθεμα.
in.gr
Από την έντυπη έκδοση “Τα Νέα”