Τετάρτη
11
Δεκέμβριος
TOP

Ηλεκτροκίνηση: Aπόσυρση ΙΧ και ταξί και γενναίες επιδοτήσεις για αγορά ηλεκτρικών δικύκλων

Toν δρόμο για την διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στον τομέα των μεταφορών ανοίγει η κυβέρνηση με μέτρα που θα επεκταθούν σε ΙΧ, δίκυκλα, ταξί και λεωφορεία αλλά και στην ανάπτυξη ενός ισχυρού δικτύου  φόρτισης. Όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης, κίνητρα θα υπάρχουν και για την παραγωγή φορτιστών και μπαταριών με εγχώρια προστιθέμενη αξία ώστε η νέα αγορά να μην στηριχθεί μόνο στις εισαγωγές.

Το σχέδιο νόμου που επεξεργάζεται η διυπουργική Επιτροπή στην οποία πρόεδρος είναι η Γενική Γραμματέας Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου και Αντιπρόεδρος ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών Νίκος Σταθόπουλος, αναμένεται να βγει άμεσα σε διαβούλευση. Ήδη, έχει εξειδικευτεί και είναι έτοιμο όλο το γενικό πλαίσιο πάνω στο οποίο θα θεμελιωθούν οι νέες ρυθμίσεις που φιλοδοξούν να γυρίσουν σελίδα στις μεταφορές.

Τα κίνητρα αφορούν επιδότηση ιδιωτικών οχημάτων μέχρι το ποσό των 4.500 ευρώ, η οποία θα μπορεί να φτάσει τα 6.000 ευρώ εφόσον αποσυρθεί το παλιό όχημα (επιδότηση 1.000 ευρώ) καθώς και με την αγορά εξοπλισμού ταχυφορτιστή (επιδότηση επιπλέον 500 ευρώ). Τα μέτρα θα επεκταθούν και στα δίκυκλα, για τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται επιχορήγηση έως 1.000 ευρώ για ηλεκτρικά ποδήλατα και ακόμη μεγαλύτερη για σκούτερ.

Σε ό,τι αφορά τα ταξί, πληροφορίες αναφέρουν ότι η πρόταση της διυπουργικής είναι τα χρήματα να φτάνουν έως τα 7.500 ευρώ για αγορά αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος ή τα 5.500 ευρώ για αγορά υβριδικού οχήματος. Το ύψος της επιδότησης ανεβαίνει κατά 2.500 ευρώ εφόσον η αγορά συνοδευτεί με απόσυρση του παλαιού οχήματος.

«Έχουν βρεθεί τα χρήματα, που θα προέλθουν από το Ταμείο των Ρύπων και θα είναι αρκετά. Με αυτά θα δοθούν κίνητρα στην αγορά, όχι μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και ηλεκτρικών σκούτερ και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Η επιδότηση για τα ΙΧ δεν θα είναι κλιμακωτή, δεν θα συναρτάται δηλαδή με την αξία του αυτοκινήτου» δήλωσε προ ημερών στη ΟΝΝΕΔ ο κ. Χατζηδάκης. Όπως σημείωσε η επιδότηση θα είναι συγκεκριμένη και θα ισχύει για όλους τους τύπους αυτοκινήτων.

Οι ευνοϊκές ρυθμίσεις θα επεκταθούν σε φορολογικά κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων, τη δημιουργία υποδομών φόρτισης που θα καλύπτουν γεωγραφικά όλη τη χώρα, αλλά και την αντικατάσταση μέρους των αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όπου ένα στα τρία νέα λεωφορεία θα είναι ηλεκτροκίνητο.

Ειδικότερα, όσον αφορά στα οικονομικά κίνητρα μελετώνται  απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης για αντικατάσταση οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας με ηλεκτροκίνητα ή υβριδικά, για μειωμένο φόρο κατανάλωσης και συντελεστή ΦΠΑ, ενώ υπάρχουν σκέψεις και για απαλλαγή τα πρώτα χρόνια από την καταβολή τελών κυκλοφορίας.

Η διυπουργική επιτροπή εξετάζει επίσης την προοπτική να δοθούν φορολογικά κίνητρα για επιχειρήσεις διαμοιρασμού ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ποδηλάτων για τους εργαζομένους τους.

Επίσης, στη λίστα των προτάσεων περιλαμβάνονται η παροχή έκπτωσης στα διόδια των αυτοκινητόδρομων (σε συμφωνία με τις εταιρείες παραχωρήσεων), η ελεύθερη είσοδος στον Δακτύλιο,  δωρεάν χρήση θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης των δήμων κλπ.

Επίσης θα υπάρξει σχέδιο για την ανάπτυξη υποδομών επαναφόρτισης ώστε να καλύπτεται  όλο το βασικό οδικό δίκτυο της χώρας, καθώς και άλλες εγκαταστάσεις όπως λιμάνια, αεροδρόμια, δημοτικοί χώροι, υφιστάμενοι χώροι στάθμευσης, τερματικοί σταθμοί Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, πιάτσες ταξί κλπ. Χθες ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι γίνονται σχετικές συζητήσεις με τον ΔΕΔΔΗΕ, την ΚΕΔΕ, τους δήμους αλλά και τους ιδιοκτήτες ακινήτων ώστε να αναπτυχθεί ένα διευρυμένο δίκτυο φορτιστών, ικανών να προσελκύσει την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Για διευκόλυνση των ιδιοκτητών ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων το υπουργείο Μεταφορών αναπτύσσει και ειδικό Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης όπου θα καταγράφονται οι υποδομές επαναφόρτισης, οι φορείς που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά και άλλες πληροφορίες και μέσω μιας ειδικής εφαρμογής στα κινητά τηλέφωνα θα παρέχονται στοιχεία στους χρήστες που θα αφορούν στη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης, στάθμευσης, στα τιμολόγια φόρτισης, στον τρόπο τιμολόγησης και πληρωμής κ.λπ.

Επίσης, στις νέες ρυθμίσεις θα υπάρχουν και προβλέψεις για την αδειοδότηση και τη λειτουργία των συνεργείων επισκευής ηλεκτρικών οχημάτων και τις προϋποθέσεις για την έκδοση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος του τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων.

www.protothema.gr