Στην Ίκλαινα, την Κυριακή στις 14 Ιουλίου 2019, συνέβη πραγματικά κάτι μοναδικό για την περιοχή: Μια ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο καφεστιατόριο «Τέρψη» κάτω από τις «ιστορικές» μουριές. Το θέμα ήταν «Η Ίκλαινα στο χώρο και στο χρόνο» και αφορούσε διάφορες ιστορικές στιγμές του χωριού. Η παρουσία μεγάλου πλήθους ανθρώπων, κατοίκων του χωριού αλλά και επισκεπτών από άλλα μέρη της Μεσσηνίας και όχι μόνον, έδωσε το στίγμα του ενδιαφέροντος της Ημερίδας. Η παρουσία και οι ζεστοί χαιρετισμοί του Δημάρχου Καλαμάτας και μελλοντικού Περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Παναγιώτη Νίκα, όπως και του Δημάρχου Πύλου-Νέστορος κ. Δημήτρη Καφαντάρη, αλλά και του νέου δημάρχου του δήμου Πύλου-Νέστορος κ. Παναγιώτη Καρβέλα, όπως και άλλων τοπικών παραγόντων, απέδειξαν το μεγάλο ενδιαφέρον όλων για την αποκατάσταση και ανάδειξη σε κέντρο ενημέρωσης της ανασκαφής, του παλαιού δημοτικού σχολείου της ΄Ικλαινας. Το αποκατεστημένο σχολείο θα λειτουργεί και ως πολιτιστικό κέντρο της περιοχής.
Χαιρετισμούς επίσης απηύθυναν η ταμίας του Πολιτιστικού Συλλόγου Ίκλαινας «ο Νηλέας» κ. Αναστασία Λαμπρινοπούλου, από τη ΜΟΔ η προϊσταμένη του προγράμματος χρηματοδότησης «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ» του Υπουργείου Εσωτερικών κ. Ιωάννα Πρίφτη, η οποία αναφέρθηκε στις λεπτομέρειες του Προγράμματος, το οποίο χρηματοδοτεί την ανακατασκευή του Σχολείου της Ίκλαινας, όπως και ο κ. Κώστας Γαλάνης, εκ μέρους των γονέων του, Νίκου και Μαρίας Γαλάνη, διδασκάλων της δεκαετίας του ΄50 και του ΄60 του δημοτικού σχολείου Ίκλαινας. Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η στιγμή που μίλησε για τα χρόνια που έζησε στην Ίκλαινα η δασκάλα Μαρία Γαλάνη.
Η Ημερίδα ξεκίνησε με την εντυπωσιακή παρουσίαση των εργασιών της ανασκαφής, αλλά και των έργων αναστήλωσης και ανάδειξης, που θα ακολουθήσουν, στο λαμπρό μυκηναϊκό κέντρο της ΄Ικλαινας, από τον καθηγητή της Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου του Μιζούρι Η.Π.Α. και Ακαδημαϊκό κ. Μιχάλη Κοσμόπουλο, ο οποίος γοήτευσε ακόμη μία φορά ως εξαιρετικός δάσκαλος, ανασκαφέας και ερευνητής.
Στη συνέχεια δόθηκε έμφαση στα νεώτερα στοιχεία που προέρχονται κυρίως από το Αρχείο της Κοινότητας Ίκλαινας από την Δρ. Πέπη Γαβαλά, Προϊσταμένη Γ.Α.Κ. – Αρχείων Λακωνίας με θέμα: «Εν Ικλαίνη και εν τω κοινοτικώ γραφείω…1920-1970».
Ακολούθησε μία αναλυτική ιστορική περιήγηση στη «Στοιχειώδη εκπαίδευση στην ΄Ικλαινα από την Καποδιστριακή εποχή έως σήμερα» από την Δρ. Αναστασία Μηλίτση, Προϊσταμένη Γ.Α.Κ. – Αρχείων Μεσσηνίας.
Τέλος με ιδιαίτερη συγκινησιακή φόρτιση αναφέρθηκαν σε «Αναμνήσεις από το δημοτικό σχολείο Ίκλαινας» οι κκ. Αμαλία και Φώτης Μαυρακάνας, που υπηρετούσαν όταν το σχολείο σιώπησε για πάντα το 1985.
Την ημερίδα έκλεισαν οι κκ. Γιάννης Γεώργιζας και Δώρα Ανδρινοπούλου, παρουσιάζοντας το «νέο σχεδιασμό της ανακατασκευής του σχολείου της Ίκλαινας», που θα λειτουργήσει πλέον ως κέντρο ενημέρωσης της ανασκαφής, οι οποίοι έχουν το γενικό συντονισμό του εγχειρήματος. Ανέφεραν επίσης αναλυτικά τα ονόματα των συντελεστών των μελετών και του φακέλου χρηματοδότησης, που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους αφιλοκερδώς, όπως την εταιρία DATAGRID που εκπόνησε τις τεχνικές μελέτες και το φάκελο χρηματοδότησης σε συνεργασία με την τεχνική υπηρεσία του Δήμου Πύλου-Νέστορος, την ομάδα φοιτητών της αρχιτεκτονικής του Ε.Μ.Π. και τον Πολιτιστικό Σύλλογο της Ίκλαινας «Νηλέας».
Στο τέλος σε ένδειξη ευγνωμοσύνης προσφέρθηκαν τιμητικές πλακέτες, που με πολύ αγάπη είχε ετοιμάσει η Ιωάννα Σταυροπούλου:
-στον Δημήτρη Καφαντάρη, Δήμαρχο Πύλου – Νέστορος, για την έμπρακτη υποστήριξή του στο όραμα αποκατάστασης και ανάδειξης, σε κέντρο ενημέρωσης της ανασκαφής, του Δημοτικού σχολείου Ίκλαινας.
– στον Μιχάλη Κοσμόπουλο, Καθηγητή Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μιζούρι Η.Π.Α. και Ακαδημαϊκό, για την προσφορά του στην ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Ίκλαινας.
– στην οικογένεια των δασκάλων Νίκου και Μαρίας Γαλάνη για την προσφορά τους στην Εκπαίδευση.
– στους δασκάλους Αμαλία και Φώτη Μαυρακάνα για την προσφορά τους στην Εκπαίδευση.
Η συνέχεια επεφύλασσε πολλές φωτογραφίες, συζητήσεις, αναμνήσεις και συγκινήσεις στο χώρο του καφεστιατορίου «Τέρψη», που πρόσφερε και το γεύμα στους εκλεκτούς καλεσμένους.