Τετάρτη
20
Νοέμβριος
TOP

Η μητέρα των μαχών στα σούπερ-μάρκετ

Με το όπλο παρά πόδα, βρίσκονται οι αλυσίδες σούπερ-μάρκετ οι οποίες καλούνται να αναμετρηθούν όχι μόνο μεταξύ τους αλλά και με τους καταναλωτές. Οι τεκτονικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί στις καταναλωτικές συνήθειες, λόγω της πανδημίας, η ανάγκη του αγοραστικού κοινού για ασφάλεια και περιορισμένες “αποδράσεις” στα καταστήματα και η μείωση του εισοδήματος εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που έχει προκληθεί από την πανδημία, αποτελεί έναν περίπλοκο γρίφο για τα επιτελεία των προμηθευτών και των αλυσίδων σούπερ-μάρκετ.

Σε μια προσπάθεια να διατηρήσουν τα “κέρδη” της φετινής χρονιάς και να κρατήσουν τον τζίρο που έχουν “κλέψει” από το υπόλοιπο λιανεμπόριο, έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για να κρατήσουν ευχαριστημένους τους καταναλωτές τους.

Το βάρος στα e-shops

Στο πλαίσιο αυτό ρίχνουν στη “μάχη” προσφορές και τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ περίπου 1,7 εκατομμύριο καταναλωτές άλλαξαν το βασικό κατάστημα από το οποίο κάνουν τις αγορές τους και μεγάλη μερίδα αυτών στράφηκε στα διαδικτυακά καταστήματα τροφίμων.

Οπότε η ενίσχυση της e-παρουσίας για τις αλυσίδες σούπερ-μάρκετ αποτελεί μονόδρομο. Εντός του έτους θα βγει στον διαδικτυακό “αέρα” το ομώνυμο ηλεκτρονικό κατάστημα του ομίλου Σκλαβενίτη. Έχει προηγηθεί εντός της χρονιάς η εξαγορά του caremarket.gr και η συνεργασία με την e-food.gr.

H ΑΒ Βασιλόπουλος, από τους παλιούς στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, δημιούργησε εξειδικευμένο σημείο στου Ρέντη για την εξυπηρέτηση των ηλεκτρονικών παραγγελιών, ενώ για το 2021 έχει προγραμματίσει επενδύσεις 250 εκατ. ευρώ σημαντικό μέρος των οποίων θα κατευθυνθεί σε προωθητικές ενέργειες.

Επενδύσεις 350 εκατ. ευρώ έως το 2023 σκοπεύει να υλοποιήσει η Lidl η οποία λέει προσώρας όχι στη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, ωστόσο προγραμματίζει τη δημιουργία νέων φυσικών καταστημάτων και ενός ακόμη logistic center.

Για την αλυσίδα My Market η μάχη θα δοθεί τόσο μέσω του φυσικού της δικτύου όσο και μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος. Εντός του έτους εξαγόρασε το εναπομείναν 30% απο τους ιδρυτές της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

Στη δημιουργία e-shop προχωρά και η αλυσίδα Γαλαξίας ενώ έχει ενεργοποιήσει την υπηρεσία delivery μέσω τηλεφωνικών παραγγελιών. Σε ό,τι αφορά τη Μασούτης η ανάπτυξη του δικτύου της αποτελεί βασικό πυλώνα για τη διείσδυση της στην αγορά.

Ανάπτυξη 9,5%

Μέχρι στιγμής το “ταμείο” των σούπερ-μάρκετ παραμένει σημαντικά αυξημένο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν. Σύμφωνα με την IRI από τις αρχές της χρονιάς έως και την 3η εβδομάδα του Σεπτεμβρίου η ποσοστιαία αύξηση των πωλήσεων άγγιξε το +9,5%.

Στο +9,4% ήταν η ανάπτυξη των πωλήσεων την εβδομάδα 14/9-20/9, με τον τζίρο να αγγίζει τα 119,74 εκατ. ευρώ από 109,43 εκατ. ευρώ που ήταν την αντίστοιχη εβδομάδα έναν χρόνο πριν.

Η κατηγορία που εμφάνισε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία ανάπτυξη +21,3% ήταν η κατηγορία των υπόλοιπων προϊόντων, όπως χαρτικά, βιβλία, ένδυση, υπόδηση κ.λπ., κάτι που έρχεται να επιβεβαιώσει ότι τα σούπερ-μάρκετ έχουν “κλέψει” τζίρο από τα μεμονωμένα καταστήματα και εξελίσσονται σε… πολυκαταστήματα.

Τη δεύτερη ποσοστιαία ανάπτυξη πωλήσεων +12% σημείωσε η κατηγορία είδη προσωπικής υγιεινής, τα καθαριστικά και τα είδη οικιακής χρήσης αναπτύχθηκαν με ρυθμό 9,5% και 7,3% η κατηγορία τροφίμων. Στην Αττική οι πωλήσεις των σούπερ-μάρκετ αυξήθηκαν 11,5%, κατά 13,3% στην Πελοπόννησο, +9,7% στην Κεντρική Ελλάδα, 8,1% στη Θεσσαλονίκη και +5,8% στη Βόρειο Ελλάδα ενώ για μια ακόμη εβδομάδα η Κρήτη παρέμεινε στο “κόκκινο” καταγράφοντας απώλειες 3,1%. Για τις αγορές τους οι καταναλωτές προτίμησαν τα υπερ-μάρκετ, δηλαδή καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ., που εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων 25,3%, οι πωλήσεις των μεσαίων καταστημάτων (1.000 τ.μ.-2.500 τ.μ.) παρουσίασαν αύξηση 9,2%, τα μικρότερα με εμβαδό από 400-1.000 τ.μ. 5,9% και τα μικρά καταστήματα δηλαδή έως 400 τ.μ., ανάπτυξη 4,1%.

Ανησυχητικές ενδείξεις για μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος

Την ίδια στιγμή, τα επιτελεία προμηθευτών και λιανέμπορων καλούνται να αντιμετωπίσουν και τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Σε παγκόσμιο επίπεδο η Παγκόσμια Τράπεζα προειδοποίησε την Τετάρτη ότι η πανδημία του νέου κορονοϊού ενδέχεται να οδηγήσει σε ακραία φτώχεια έως και 150 εκατομμύρια ανθρώπους μέχρι τα τέλη του 2021. Αυτό σημαίνει ότι το 9,1%-9,4% του παγκόσμιου πληθυσμού ενδέχεται να ζει σε συνθήκες ακραίας φτώχειας φέτος.

Πέρυσι το ποσοστό αυτό ήταν στο 8,4% και η αρχική εκτίμηση, πριν από την πανδημία της Covid-19, ήταν ότι θα έπεφτε στο 7,5% το 2021. Στην έκθεση διαπιστώνεται ότι πολλοί από τους ανθρώπους που περιήλθαν φέτος σε συνθήκες ακραίας φτώχειας ζουν σε χώρες με ήδη υψηλά ποσοστά φτώχειας. Ωστόσο, το 82% από αυτούς ζει σε χώρες μεσαίου εισοδήματος.

Στο παρελθόν η ακραία φτώχεια εντοπιζόταν κυρίως στις αγροτικές περιοχές. Όμως τώρα η Παγκόσμια Τράπεζα διαπιστώνει ότι ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός κατοίκων αστικών περιοχών περιέρχεται σε ένδεια, επειδή χάνονται θέσεις εργασίας λόγω των lockdowns και της μειωμένης ζήτησης.

Της Αλεξάνδρας Γκίτση
capital.gr