Ένα εντυπωσιακό στοιχείο προκύπτει για την αποκατάσταση της κίνησης στην Ελλάδα μετά το lockdown, από την επεξεργασία των στοιχείων κινητικότητας της Google. Πρόκειται για στοιχεία που η εταιρεία συλλέγει και επεξεργάζεται απρόσωπα από τα κινητά και τα οποία καταγράφουν την κίνηση των ανθρώπων και τον αριθμό των βημάτων σε καταστήματα εστίασης και λιανικής, μουσεία, πάρκα, πλατείες και άλλα εστιακά σημεία της αγοράς μιας πόλης ή μιας χώρας.
Η κίνηση στην Ελλάδα μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού έχει κάνει ρεκόρ καθώς η κίνηση των ανθρώπων στην αγορά έχει επανακάμψει σε επίπεδα του Ιανουαρίου προ κορωνοϊού, ενώ κάποια στιγμή μέσα στον Αύγουστο έφτασε να είναι ως και 20% ψηλότερη (η πράσινη γραμμή δείχνει την κίνηση των ανθρώπων στο σύνολο της χώρας, η κόκκινη στην περιφέρεια των πρωτευουσών).
Φυσικά το ότι η κίνηση στα σημεία ενδιαφέροντος και συνάθροισης στην Ελλάδα είναι υψηλότερη από ότι τον Ιανουάριο (και συγκεκριμένα την περίοδο από 2 Ιανουαρίου ως 6 Φεβρουαρίου που είναι η βάση σύγκρισης στο παρακάτω διάγραμμα) φαντάζει αναμενόμενη: Το καλοκαίρι ο κόσμος κυκλοφορεί περισσότερο στην Ελλάδα, ενώ ενισχύεται και από την κίνηση των ξένων επισκεπτών (που βέβαια φέτος είναι λίγοι).
Ωστόσο αυτό ισχύει και σε άλλες μεσογειακές πόλεις στο παρακάτω παγκόσμιο δείγμα όπως η Ισπανία και η Ιταλία, ή μια άλλη νότια χώρα του Ατλαντικού, την Πορτογαλία, Είναι επίσης χώρες που επίσης δέχονται ξένους επισκέπτες και που κανονικά έχουν αυξημένη κίνηση τους θερινούς μήνες.
Όμως τα στοιχεία κινητικότητας δείχνουν ότι μέχρι στιγμής η κίνηση των καταναλωτών στις δυο μεσογειακές χώρες δεν κατάφερε να φτάσει το μέσο όρο της κίνησης του Ιανουαρίου, στην περίπτωση της Ισπανίας μάλιστα η κίνηση παραμένει μειωμένη κατά περισσότερο από 20% σε σχέση με τα προ lockdown επίπεδα.
Τα συμπεράσματα
Αυτό που προκύπτει από τα στοιχεία της κινητικότητας της google είναι ότι η κίνηση στην Ελλάδα ανέκαμψε πιο ζωηρά από κάθε άλλη χώρα του παραπάνω παγκόσμιου δείγματος που παρουσιάζουν οι FT. Αυτή είναι μια θετική συμπεριφορά των πολιτών-καταναλωτών, κόντρα στην ύφεση που προκαλεί ο κορωνοϊός.
Από την άλλη είναι μια ριψοκίνδυνη συμπεριφορά ως προς την ίδια την εξάπλωση του ιού: μεγαλύτερη κυκλοφορία πολιτών, μεγαλύτερο κίνδυνος διασποράς του ιού.
Το θετικό είναι ότι αυτό το αυξημένο ρίσκο δεν αποτυπώνεται ακόμα στα επιδημιολογικά δεδομένα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Βέλγιο δεν έχει καταφέρει να επανακάμψει στα επίπεδα του περασμένου Ιανουαρίου, όμως οι νέες μολύνσεις έχουν εκτοξευτεί. Στην Ολλανδία, στην οποία επίσης κάποια στιγμή η κίνηση ανέκαμψε πάνω από τα επίπεδα του Ιανουαρίου, ακολούθησε επίσης έξαρση της πανδημίας.
Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στην Ελλάδα που επιτρέπουν την γρήγορη ανάκαμψη της κίνησης και μάλιστα με διαφορά σε σχέση με άλλες χώρες στον κόσμο. Αυτό μπορεί να δράσει πολλαπλασιαστικά στις όποιες προσπάθειες δημοσιονομικής τόνωσης. Όσοι βρίσκονται στην Ελλάδα βγαίνουν περισσότερο έξω – άρα τα δημοσιονομικά τονωτικά μπορούν πιο εύκολα να βρουν το δρόμο τους προς την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας.
Το στοίχημα του καλοκαιριού
Το άλλο στοιχείο που προκύπτει από τα στοιχεία κινητικότητας της Ελλάδας σε σχέση με αυτά της Αθήνας είναι ότι η κίνηση στην καρδιά του καλοκαιριού μειώθηκε στην Αθήνα: Η ελληνική πρωτεύουσα «κατέβασε καλοκαιρινά ρολά» – σε αντίθεση με άλλες πρωτεύουσες που η κίνηση δεν παρουσιάζει βύθιση τον Αύγουστο.
Αλλά η συνολική κινητικότητα στην Ελλάδα την ίδια περίοδο κορυφώθηκε: πράγμα που σημαίνει ότι οι Αθηναίοι άφησαν την πόλη και καταγράφηκαν να περπατούν σε καφέ, εστιατόρια, καταστήματα κλπ της επαρχίας, στις διακοπές τους, συνεπικουρούμενοι από τους όποιους ξένους επισκέπτες ήρθαν στη χώρα.
Φυσικά αυτό το σενάριο εξελίχθηκε και σε πόλεις όπως η Μαδρίτη της Ισπανίας, το Μιλάνο της Ιταλίας ή το Παρίσι της Γαλλίας: Η κίνηση έπεσε στα αστικά κέντρα, αλλά αυξήθηκε οριακά ή καθόλου στο σύνολο χώρας, η όποια θετική επίδραση του τουρισμού δεν ενίσχυσε σημαντικά την κίνηση.
www.newmoney.gr