Σειρά παρεμβάσεων και έργων στα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία είναι υπό τον έλεγχο της ΥΠΑ, περιλαμβάνει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών.
Της Βάσως Βεγιάζη
Όπως αναφέρεται σε αυτό, μετά την ιδιωτικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Fraport, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας παραμένει υπεύθυνη για τη διαχείριση, λειτουργία και ανάπτυξη 23 αεροδρομίων (Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Ιωαννίνων, Καλαμάτας, Καστοριάς, Κοζάνης, Νέας Αγχιάλου στην ηπειρωτική χώρα, Σητείας στην Κρήτη και Αστυπάλαιας, Χίου, Ικαρίας, Καλύμνου, Καρπάθου, Κάσου, Καστελόριζου, Κυθήρων, Λέρου, Λήμνου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σκύρου και Σύρου), καθώς και του αερολιμένα Ηρακλείου.
Για τα παραπάνω 23 αεροδρόμια, το στάδιο της ανάλυσης προβλημάτων ανέδειξε ποικίλα μειονεκτήματα και τις σχετικές αιτήσεις/ μελέτες της ΥΠΑ για τη βελτίωση των δραστηριοτήτων εδάφους και αέρα, ενισχύοντας την ασφάλεια των αεροδρομίων, αμβλύνοντας λειτουργικά σημεία συμφόρησης και αναβαθμίζοντας το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών και τελικά, αυξάνοντας την δυνατότητα μελλοντικής ανάπτυξής τους.
Τα προτεινόμενα έργα
Τα έργα που αποσκοπούν στη βελτίωση της ασφάλειας διαδρόμου προσαπογείωσης και των εναέριων λειτουργιών είναι τα ακόλουθα:
-Αλεξανδρούπολη: Ολοκλήρωση νέου πύργου ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και αναβάθμιση συστήματος ελέγχου κεντρικού φωτισμού. Αστυπάλαια: Το επίχωμα στο βόρειο τμήμα του διαδρόμου έχει διαβρωθεί και χρήζει αποκατάστασης.
-Ιωάννινα: Συντήρηση του φωτισμού του διαδρόμου, συντήρηση των φωτεινών σημάνσεων εμποδίων και συντήρηση σταθμού VOR.
-Καλαμάτα: Αναβάθμιση του διαδρόμου και των τροχοδρόμων, κατασκευή πύργου ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, κατασκευή βοηθητικού κτιρίου και αναβάθμιση ηλεκτρικού δικτύου και φωτεινών και καθοδηγητικών σημάνσεων διαδρόμου/ τροχοδρόμου.
–Κάλυμνος: Εγκατάσταση φωτισμού εμποδίων στην ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου Καστελόριζο: Αποκατάσταση ζωνών ασφαλείας και ζωνών άρσης εμποδίων και συντήρηση φωτισμού εμποδίων
-Λήμνος: Ο αερολιμένας χρειάζεται αναβάθμιση των υποδομών αεροναυτιλίας, συντήρηση διαδρόμου και τροχοδρόμων, κατασκευή πύργου υδροδότησης και Προσέγγιση Ακριβείας Κατηγορίας CAT I στο άκρο 04.
-Μήλος: Συντήρηση και αναβάθμιση του σταθμού VOR, εγκατάσταση συστήματος φωτισμού δαπέδου στάθμευσης, αναβάθμιση περίφραξης ασφαλείας αεροδρομίου, απομάκρυνση εμποδίων στο όριο του διαδρόμου 08, επέκταση μήκους διαδρόμου κατά 330μ (έως ανώτατο όριο 1200μ), διαπλάτυνση κατά 30μ (αντί 25μ σήμερα) και βελτίωση ζωνών ασφαλείας.
-Νέα Αγχίαλος: Βελτίωση αντοχής του οδοστρώματος, δημιουργία σήμανσης καθοδήγησης διαδρόμου/τροχοδρόμου.
-Πάρος: Ανάπτυξη Σταθμού Υπηρεσιών Διάσωσης και Πυρόσβεσης.
-Σύρος: Ο λόφος Νεράιδα βρίσκεται εντός της επιφάνειας περιορισμού εμποδίων του αεροδρομίου και η ΥΠΑ σχεδιάζει να τον αφαιρέσει. Ο διάδρομος πρέπει να επεκταθεί κατά 20μ. Επιπλέον, πρέπει να αναπτυχθεί ζώνη ασφαλείας 60μ και ακραίας ζώνης ασφαλείας απογείωσης 150μ και στα δύο άκρα του διαδρόμου.
-Σητεία: Συμπληρωματικές εργασίες περίφραξης και χωματουργικών, συντήρηση φωτισμού αεροδρομίου.
Έργα που στοχεύουν στην άμβλυνση των λειτουργικών σημείων συμφόρησης και την αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης που προσφέρει ο αερολιμένας (συμπεριλαμβανομένων των καθυστερήσεων πτήσεων και της πρόσβασης στο αεροδρόμιο):
-Αλεξανδρούπολη: Το αεροδρόμιο εξυπηρετεί 160.000 επιβάτες ετησίως και έχει μόνο 4 θέσεις για αεροσκάφη μεσαίου μεγέθους. Απαιτείται επέκταση δαπέδου στάθμευσης και κατασκευή νέου τροχοδρόμου.
-Ικαρία: Επέκταση δαπέδου στάθμευσης, νέοι τροχόδρομοι, βελτίωση οδικής προσβασιμότητας.
-Καλαμάτα: Το αεροδρόμιο εξυπηρετεί 230.000 επιβάτες ετησίως, ενώ το υφιστάμενο κτίριο επιβατών είναι μόνο 2.800τ.μ. Η ΥΠΑ σχεδιάζει να απαλλοτριώσει εκτάσεις γης και να πραγματοποιήσει επέκταση και αναδιάταξη του κτιρίου επιβατών, καθώς και επέκταση του δαπέδου στάθμευσης/πεδίου ελιγμών και νέα κατασκευή τροχοδρόμου.
-Κάλυμνος: Το μήκος του διαδρόμου είναι μικρό (1015 μέτρα) και πρέπει να επεκταθεί κατά 60 μέτρα (δεν μπορεί να επεκταθεί περισσότερο λόγω της γεωμορφολογίας της περιοχής).
-Κάρπαθος: Το αεροδρόμιο προσφέρει 3 θέσεις αεροσκαφών ενώ αιτείται επιπλέον 4. Δύο από αυτές τις θέσεις δικαιολογούνται από το σημερινό επίπεδο κυκλοφορίας του αεροδρομίου (κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού).
Η δηλωθείσα χωρητικότητα του αεροδρομίου αναμένεται να αυξηθεί για 4 έως 8 κινήσεις αεροπλάνων ανά ώρα. Αυτό, σε σχέση με το ισχυρό δυναμικό τουρισμού του νησιού, ενισχύει την ανάγκη για 2 ακόμα θέσεις αεροσκαφών. Προτείνεται η ανάπτυξη 2 νέων θέσεων για στάθμευση αεροσκαφών με παροχή χώρου για 2 πρόσθετες θέσεις (που θα κατασκευαστούν όταν αυξηθεί η κυκλοφορία).
-Κάσος: Το αεροδρόμιο έχει πολύ περιορισμένη κίνηση (περίπου 3.500 επιβάτες ετησίως). Το μήκος του διαδρόμου είναι 983 μέτρα και ο προσανατολισμός του είναι λανθασμένος. Εάν η ταχύτητα ανέμου είναι μεγαλύτερη από 18 κόμβους δεν μπορεί να προσγειωθεί αεροσκάφος. Το δάπεδο στάθμευσης αεροσκαφών παρέχει 1 θέση στάθμευσης.
Η ΥΠΑ σχεδιάζει να επεκτείνει το δάπεδο στάθμευσης για να παρέχει 2 επιπλέον θέσεις. Λόγω της χαμηλής κίνησης του αεροδρομίου, η ανάπτυξη μιας επιπλέον θέσης (αντί για 2) φαίνεται να είναι η πιο ρεαλιστική εναλλακτική λύση.
-Καστελόριζο: Ο διάδρομος του αεροδρομίου έχει μήκος 798 μ και πλάτος 25 μ. Το κτίριο επιβατών καλύπτει μόνο 120 τ.μ. και το δάπεδο στάθμευσης προσφέρει 1 θέση αεροσκάφους. Η ΥΠΑ σχεδιάζει να επεκτείνει το διάδρομο κατά 250μ, να αυξήσει το πλάτος του σε 30μ και να κατασκευάσει νέο κτίριο επιβατών 500 τ.μ.
-Μήλος: Βελτίωση/αναδιάταξη του επιβατικού σταθμού.
-Πάρος: Το νέο αεροδρόμιο της Πάρου λειτουργεί από τις 25/07/2016. Το 2016 οι ετήσιες αφίξεις επιβατών διπλασιάστηκαν. Ο διάδρομος έχει μήκος 1.400μ και το κτίριο επιβατών είναι μόνο 745 τ.μ.
Η ΥΠΑ σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα νέο επιβατικό σταθμό 8.400 τ.μ. (κυρίως κτίριο και επιπλέον περίπου 3.700 τ.μ. για βοηθητικούς χώρους) και να επεκτείνει το μήκος του διαδρόμου κατά 400μ, να επεκτείνει το δάπεδο στάθμευσης αεροσκαφών, να αναπτύξει χώρο στάθμευσης οχημάτων και εγκαταστάσεις καυσίμων.
-Χίος: Ο αερολιμένας εξυπηρετεί ετησίως περίπου 200.000 επιβάτες. Το μήκος του διαδρόμου είναι 1.511 μ και πρέπει να επεκταθεί ώστε να επιτραπούν πτήσεις από περισσότερους προορισμούς. Η ΥΠΑ σχεδιάζει να επεκτείνει τον διάδρομο σε 1.800 μ.
Η περιοχή μπροστά από τον διάδρομο απαλλοτριώθηκε, ωστόσο υπάρχει ανάγκη να περιφραχθεί το γήπεδο και να αναβαθμιστεί ο υφιστάμενος σταθμός επιβατών 1.200 τ.μ. Υπάρχουν επίσης σχέδια για την ανάπτυξη νέου κτιρίου 4.000 τ.μ.
-Κύθηρα: Επέκταση διαδρόμου από 1.461 μ σε 1.800 μ. Η επιμήκυνση του διαδρόμου δικαιολογείται από το γεγονός ότι τα παλαιότερα αεροσκάφη της σειράς 737 που χρησιμοποιούνται ευρέως από ταξιδιωτικούς πράκτορες που εξυπηρετούν ελληνικά νησιά, αντικαθίστανται σταδιακά από τα νέα αεροσκάφη 737-800 (γνωστά και ως 738), τα οποία δε μπορούν να απογειωθούν από τον υφιστάμενο διάδρομο του αεροδρομίου των Κυθήρων.
-Νάξος: Το μήκος του διαδρόμου είναι μόνο 900 μέτρα και πρέπει να αυξηθεί στα 1200 μέτρα για να ικανοποιήσει τα αιτήματα αεροπορικών εταιρειών.
Μεγαλύτερο μήκος διαδρόμου δεν τίθεται προς συζήτηση, εξαιτίας του γεγονότος ότι το αεροδρόμιο γειτνιάζει με προστατευόμενες και κατοικημένες περιοχές. Το κτίριο επιβατών του αεροδρομίου είναι 350 τ.μ. και δεν μπορεί να φιλοξενήσει αποτελεσματικά την επιβατική κίνηση (35.135 άτομα/ έτος το 2016).
Η ΥΠΑ σχεδιάζει να επεκτείνει το μήκος του διαδρόμου στα 1.200 μ και να κατασκευάσει ζώνη ασφαλείας διαδρόμου (Runway End Safety Area, RESA) και στις δύο πλευρές του, να κατασκευάσει δύο νέους τροχοδρόμους, να επεκτείνει το πεδίο ελιγμών κατά 8.000 τ.μ. και το κτίριο του σταθμού κατά επιπλέον 2.100 τ.μ.
πηγή: www.metaforespress.gr