Τι είναι ο ψηφιακός φάκελος ακίνητου που θα κουμπώσει με την «ηλεκτρονική ταυτότητα» κτηρίων – Πώς θα βλέπουε πληροφορίες για οποιοδήποτε Ι.Χ μόνο με τον αριθμό κυκλοφορίας
Ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία για την δημιουργία του «ψηφιακού φακέλου ακινήτων». Ο φάκελος αυτός θα τροφοδοτείται με κάθε στοιχείο που θα συλλέγεται κατά την μεταβίβαση του ακινήτου. Θα περιλαμβάνει και όλα τα απαραίτητα έγγραφα (που θα έχει συλλέξει ο πολίτης ή ο πολιτικός μηχανικός) για την έκδοση της ηλεκτρονικής ταυτότητας. Την ιδία ώρα στήνεται και μια άλλη πλατφόρμα όπου θα καταχωρούνται πληροφορίες για όλα τα οχήματα ανεξάρτητα εάν κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους ή έχουν τεθεί σε καθεστώς ακινησίας.
Πάνω σε αυτούς τους δυο πυλώνες θα στηθεί -ή καλύτερα- θα επεκταθεί το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο της εφορίας στο οποίο θα καταχωρούνται και τα κινητά περιουσιακά στοιχεία του φορολογούμενου, όπως καταθέσεις, μετρητά (εκτός τραπεζών), τιμαλφή μετοχές κλπ.
Οι πλατφόρμες αυτές από την μια πλευρά, μειώνουν τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για τις μεταβιβάσεις (και όχι μόνο) περιουσιακών στοιχείων από την άλλη όμως, ανοίγουν τον δρόμο σε μια νέα εποχή φορο-ελεγχων. Οι εφοριακοί με το πάτημα ενός κουμπιού θα μπορούν να ανασύρουν τον συνολικό φάκελο του πολίτη και θα μπορούν έτσι να κάνουν ευκολότερα ελέγχους και διασταυρώσεις. Ειδικότερα:
Ακίνητα: Οι φορολογούμενοι έχουν πλέον τη δυνατότητα να υποβάλουν ηλεκτρονικά, μέσω ΤΑΧΙSNET, τις δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων, αλλά μόνο για μεταβιβαστικά συμβόλαια που αφορούν σε ακίνητα ευρισκόμενα σε περιοχές εντός συστήματος αντικειμενικών αξιών. Μέχρι τις 31 Μαϊου η ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης του φόρου μεταβίβασης ακίνητων (ΦΜΑ) θα είναι προαιρετική, δηλαδή οι υπόχρεοι φορολογούμενοι θα έχουν την εναλλακτική δυνατότητα να επιλέξουν την υποβολή της δήλωσης σε έντυπη μορφή, όπως γινόταν μέχρι τώρα. Από την 1η Ιουνίου όμως, η ηλεκτρονική υποβολή θα είναι υποχρεωτική. Αυτό σημαίνει ότι όλες οι μεταβιβάσεις ακινήτων ξεκινούν και ολοκληρώνονται στο γραφείο του συμβολαιογράφου δίχως οι φορολογούμενοι να ταλαιπωρούνται και να μπλέκονται στα γρανάζια της γραφειοκρατίας για να συγκεντρώσουν τα δεκάδες δικαιολογητικά που απαιτούνται ακόμα και για μια απλή γονική παροχή.
Τα προβλήματα στις μεταβιβάσεις ακινήτων έχουν αυξηθεί με την καραντίνα καθώς οι καθυστερήσεις στις συναλλαγές είναι μεγάλες. Όπως λένε οι συμβολαιογράφοι, η ΑΑΔΕ προσπάθησε να δώσει λύση στο πρόβλημα με τη θέσπιση μιας διαδικασίας ταχυδρομικής και ηλεκτρονικής αποστολής των δηλώσεων και των δικαιολογητικών αλλά οι καθυστερήσεις παραμένουν. Για να ολοκληρωθεί ο έλεγχος του φακέλου από την Εφορία και να ενημερωθεί ο φορολογούμενος για το τελικό ποσό του φόρου μπορεί να περάσουν ακόμη και δυο μήνες.
Για τους λόγους αυτούς τέθηκε σε εφαρμογή η διαδικασίας της ηλεκτρονικής μεταβίβασης ακινήτων με στόχο η δημιουργία του ηλεκτρονικού φακέλου μεταβίβασης ακινήτων που θα «κουμπώνει» με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου. Δεκάδες δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για μια μεταβίβαση ακινήτου θα συλλέγονται ηλεκτρονικά και θα καταχωρούνται στο φάκελο του ακίνητου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.
Η συλλογή των εγγράφων και πιστοποιητικών θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο τον οποίο θα εξουσιοδοτούν οι συμβαλλόμενοι. Ο συμβολαιογράφος που συντάσσει το συμβόλαιο μεταβίβασης ακινήτου θα μπαίνει με τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα υποβάλει αίτημα σε κάθε φορέα για την ηλεκτρονική χορήγηση των απαραίτητων πιστοποιητικών και εγγράφων. Από τη στιγμή που όλα τα δικαιολογητικά, έγγραφα και πιστοποιητικά γίνονται ηλεκτρονικά οι φορολογούμενοι απαλλάσσονται από τις επισκέψεις σε Εφορία, Δήμους, Κτηματολόγιο, Πολεοδομία για την χορήγηση των απαραίτητων δικαιολογητικών και εγγράφων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα απαιτούνται τουλάχιστον 20 δικαιολογητικά για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση ενός ακινήτου αφού το συμβόλαιο θα πρέπει να συνοδεύεται από φορολογική ενημερότητα, πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, πιστοποιητικό Δ.Ο.Υ. περί μη οφειλής φόρου κληρονομίας – δωρεάς, πιστοποιητικό για μη οφειλή προς Ο.Τ.Α., βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας, κλπ.
Αυτοκίνητα: Δρομολογείται η δημιουργία ενός ειδικού ιστότοπου στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ), όπου θα καταχωρούνται πληροφορίες για όλα τα οχήματα ανεξάρτητα εάν κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους ή έχουν τεθεί σε καθεστώς ακινησίας. Με βάση μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας στο μητρώο οχημάτων της ΑΑΔΕ, θα παρέχονται δημόσιες πληροφορίες (open data) σχετικά με:
- την κατάσταση κίνησης ή ακινησίας των οχημάτων για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα,
- την τρέχουσα κατάσταση ασφάλισής τους,
- τυχόν δήλωσή τους ως απωλεσθέντων ή κλαπέντων
Με βάση τις πληροφορίες που θα αντλούνται από την ειδική ηλεκτρονική πύλη, οι αρχές θα γνωρίζουν ποια αυτοκίνητα κυκλοφορούν ενώ έχουν τεθεί σε καθεστώς ακινησίας ή είναι ανασφάλιστα ή δεν έχουν πληρωθεί από τους κατόχους τους τα τέλη κυκλοφορίας. Το ηλεκτρονικό αυτό αρχείο θα αποτελεί εργαλείο για τους αστυνομικούς που διενεργούν ελέγχους στους δρόμους σε διερχόμενα σε διερχόμενα οχήματα αλλά και για τους φοροελεγκτές της ΑΑΔΕ που πραγματοποιούν διασταυρώσεις.
Ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο: Μέχρι το τέλος του έτους θα αρχίσει να λειτουργεί το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο της Εφορίας για όλους τους φορολογουμένους, το οποίο θα αποτελέσει βασικό εργαλείο στη διενέργεια των νέων φορολογικών ελέγχων.
Στη βάση δεδομένων του «ηλεκτρονικού περιουσιολογίου» που δημιουργείται στο Taxisnet θα συγκεντρωθούν στοιχεία για τις κατοικίες, τα οικόπεδα, τα αγροτεμάχια, τα αυτοκίνητα, τα σκάφη, τα μετρητά, τις καταθέσεις, τις πλάκες χρυσού, τις μετοχές, τα ομόλογα, τα έντοκα γραμμάτια, τις συμμετοχές σε πάσης μορφής επιχειρήσεις, τα εταιρικά μερίδια, τα μερίδια αμοιβαίων κεφαλαίων, ακόμη και τα… άλογα ιπποδρόμου
- Στέλιος Κράλογλου
newmoney.gr