Η επιφυλακτική στάση των εγχώριων και ξένων επενδυτών, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, όπως οι ενεργειακές εταιρίες, οδηγεί συνεχώς προς τα πίσω το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Ακόμα και διαγωνισμοί που έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί καθυστερούν, με κορυφαίο παράδειγμα την πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που ελέγχει το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και έχει πληγεί βάναυσα από την κρίση.
Προς τα πίσω πάνε και όλοι οι διαγωνισμοί για πώληση ή παραχώρηση ακινήτων, καθώς τα περισσότερα, όπως και η ΔΑΑ, συνδέονται με τον τουρισμό, ο οποίος φέτος βούλιαξε, χωρίς να μπορεί να προβλεφθεί αυτή τη στιγμή η κατάσταση που θα επικρατήσει το επόμενο καλοκαίρι.
Δεν ισχύει το ίδιο με τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις, καθώς αφορούν στην πλειονότητά τους πρώην ή νυν μονοπώλια ή ολιγοπώλια. Ετσι, στα μέσα της εβδομάδας ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) Κωστής Χατζηδάκης είπε πως μέσα στον Νοέμβριο θα αρχίσει η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ που διαχειρίζεται το δίκτυο χαμηλής τάσης στη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως φαίνεται, και στον ΔΕΔΔΗΕ θα εφαρμοστεί το μοντέλο του ΑΔΜΗΕ, όπου ο στρατηγικός επενδυτής αποκτά μειοψηφικό ποσοστό, αλλά στην ουσία γίνεται συνέταιρος του Δημοσίου με αυξημένα δικαιώματα.
Ισχυρότατο ενδιαφέρον από εγχώριους ομίλους έχει προσελκύσει η ΔΕΠΑ Εμπορίας που έχει εκατοντάδες χιλιάδες πελάτες (νοικοκυριά και επιχειρήσεις) στο φυσικό αέριο, με τις δεσμευτικές προσφορές να κατατίθενται στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη Δεκεμβρίου. Ρυθμισμένα και σίγουρα κέρδη έχει και η ΔΕΠΑ Υποδομών, η άλλη θυγατρική της ΔΕΠΑ, που διαχειρίζεται τα δίκτυα διανομής στο φυσικό αέριο στην Αττική. Οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για τη ΔΕΠΑ Υποδομών έχουν προγραμματιστεί για τα τέλη Ιανουαρίου. Ο κ. Χατζηδάκης υποστήριξε στο συνέδριο του «Economist» πως πρώτα θα έχει επιλεγεί ο νέος ιδιοκτήτης της ΔΕΠΑ Υποδομών και μάλιστα από τις αρχές του νέου έτους.
Στις 30 Σεπτεμβρίου, αν δεν υπάρξει παράταση, αναμένεται να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου νοτίως της Καβάλας. Οι πληροφορίες φέρνουν τουλάχιστον ένα σχήμα να ενδιαφέρεται για τη διαχείριση της υποθαλάσσιας αποθήκης που εξυπηρετεί την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
Από μέρα σε μέρα πάει η ολοκλήρωση της διαιτησίας (για την πολυετή διαμάχη μεταξύ της «Νέας» και της «Παλαιάς» ΛΑΡΚΟ) ώστε να ξεκινήσει ο διαγωνισμός πώλησής της. Ο κ. Χατζηδάκης είπε την Τετάρτη πως «τον Οκτώβριο -ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα της διαιτησίας- ξεκινά ο πλειοδοτικός διαγωνισμός για ένα θέμα το οποίο εκκρεμεί εδώ και 35 χρόνια». Και για τη ΛΑΡΚΟ υπάρχει ενδιαφέρον από ένα σχήμα που παρακολουθεί εδώ και χρόνια την υπόθεση πώλησης.
Στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας άνοιξαν πρόσφατα τον δρόμο, με ρύθμιση που εισήχθη στον περιβαλλοντικό νόμο, και για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ. Ηδη οι Κινέζοι της State Grid κατέχουν το 24% και θεωρείται βέβαιο πως θέλουν να αυξήσουν το ποσοστό τους. Το ερώτημα είναι αν θέλουν το ίδιο οι κοινοτικοί που βλέπουν με καχυποψία τις κινεζικές επενδύσεις σε βασικές υποδομές στην Ε.Ε.
Περισσότερο δύσκολη άσκηση είναι η ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛ.ΠΕ.), η οποία συνδέεται με τις επιδιώξεις του συνεταίρου του ΤΑΙΠΕΔ, του ομίλου Λάτση, και τη διεθνή συγκυρία στην ενέργεια.
Στην ενέργεια καταγράφεται, τουλάχιστον με βάση τις δηλώσεις, κινητικότητα, αλλά στις υπόλοιπες ιδιωτικοποιήσεις η εικόνα δεν είναι τόσο ευχάριστη.
Αρκετοί στοιχηματίζουν πως τελικά δεν θα κατατεθούν στις 11 Δεκεμβρίου οι δεσμευτικές προσφορές για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, καθώς υπάρχει βουνό εκκρεμοτήτων. Εδώ και χρόνια προσπαθεί η Διοικητική Αρχή Σηράγγων να αδειοδοτήσει τις δεκάδες σήραγγες του οδικού άξονα. Οι αδειοδοτήσεις έχουν λήξει και στην ουσία διέρχονται από αυτές παρανόμως επικίνδυνα ή άλλα φορτία. Σοβαρά προβλήματα, που δεν έχουν επιλυθεί, υπάρχουν και με γέφυρες της Εγνατίας Οδού. Αντίθετα, εντός του πλαισίου που θέτουν οι υποψήφιοι επενδυτές προχωρά η κατασκευή των νέων μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, χωρίς να λείπουν τα παρατράγουδα.
Στο Ελληνικό δεν ισχύει η μαγική εικόνα που παρουσίαζε εδώ και μήνες η κυβέρνηση, καθώς υπάρχει εμπλοκή με την άδεια καζίνου, ενώ εκκρεμούν πολύπλοκα νομικά και πολεοδομικά ζητήματα.
Στα περιφερειακά λιμάνια ως ημερομηνία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους τρεις διαγωνισμούς (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα) έχει οριστεί η 2α Οκτωβρίου.
Η πανδημία οδήγησε σε φρενάρισμα των πωλήσεων ακινήτων του ΤΑΙΠΕΔ, αρκετά από τα οποία συνδέονται με τον τουρισμό που έχει δεχθεί σοβαρό πλήγμα. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται το ακίνητο της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου, το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο, αρκετές μαρίνες κ.ά. Στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ έχουν μείνει 91 ακίνητα, ενώ τα υπόλοιπα μεταφέρθηκαν στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).
Στα μεγαλύτερα ακίνητα και συγκεκριμένα στο Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου (είχε προκηρυχθεί διαγωνισμός που σταμάτησε) ετοιμάζεται νέο τεύχος προκήρυξης και εκτιμάται πως υπάρχει πιθανότητα επανεκκίνησης της διαδικασίας πριν από το τέλος του έτους. Πρόκειται για την εκτός σχεδίου γηπεδική έκταση στον Δήμο Μαρκόπουλου Αττικής, επιφάνειας περίπου 1.000 στρεμμάτων (προς αξιοποίηση 590 στρέμματα), με κτιριακές αθλητικές και υποστηρικτικές εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου.
Όσο για τον διαγωνισμό που αφορά το ακίνητο στις Γούρνες Ηρακλείου, που «είναι έτοιμος» εδώ και κάτι χρόνια (στη θεωρία, όπως αποδεικνύεται), στο ADP αναφέρεται πως «η εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης επηρεάζει τον χρονικό σχεδιασμό του διαγωνισμού», αλλά και πάλι θεωρείται πιθανή η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας εντός του 2020. Πρόκειται για τμήμα (346 στρέμματα) του ακινήτου της πρώην αμερικανικής βάσης.
Σε πολυετές σίριαλ έχει εξελιχθεί και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής για το βόρειο τμήμα της Αφάντου στη Ρόδο. Ενώ για το νότιο τμήμα η συναλλαγή έχει κλείσει από το 2019, για το βόρειο εκκρεμεί απόφαση του υπουργείου Αμυνας.
Τρικυμία στις μαρίνες
Καθυστερήσεις καταγράφονται και στο σχέδιο για τις μαρίνες, όπου συνεχώς οι υπεύθυνοι του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκονται αντιμέτωποι με εκπλήξεις. Στο ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταβιβαστεί το δικαίωμα παραχώρησης χρήσης και εκμετάλλευσης 17 μαρίνων ανά τη χώρα, με σκοπό την αξιοποίησή τους, αλλά μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει μόνο η υπόθεση της Χίου. Στον Αλιμο έχει υπογραφεί η συμφωνία με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, αλλά το κλείσιμο της συναλλαγής προϋποθέσει το ξεκαθάρισμα των εγκαταστάσεων από την ΕΤΑΔ.
Πηγή:newsbreak.gr