Τραγικά είναι τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (στοιχεία έως τον Νοέμβριο του 2017)καθώς στην Μεσσηνία τα 3 τελευταία χρόνια σε436 τροχαία, σκοτώθηκαν 80 άτομα, 56 άτομα τραυματίστηκαν βαριά και 472 ελαφρά.
Το ερώτημα που τίθεταιείναι τι πρέπει να κάνει η τοπική αυτοδιοίκηση για να αντιμετωπίσει ένα τόσο κρίσιμο θέμα;
Η τοπική αυτοδιοίκηση οφείλει να θέσει ως πρώτη προτεραιότητα την οδική ασφάλεια και την πρόληψη των τροχαίων.
Πρέπει να ληφθούν υπόψη καλές πρακτικές άλλων χωρών. Συγκεκριμένα στην Σουηδία έχει εφαρμοστεί και συνεχίζει να βρίσκεται σε ισχύ το VisionZero (όραμα μηδενισμού των τροχαίων) το οποίο συνίσταται σε με μια σειρά ολοκληρωμένων παρεμβάσεων. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει μειώσει θεαματικά τα τροχαία.Ανάλογο πρόγραμμα έχει εφαρμοστεί σε πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών με παρόμοια εντυπωσιακά αποτελέσματα.Παράλληλα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει προτείνει ένα σύνολο δράσεων το οποίο ονομάζεται SaveLives και αποτελεί μια πολύπλευρη προς όλες τις κατευθύνσεις παρέμβαση.Ειδικά όσον αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν μπορούν να αποδειχτούν σωτήρια.
Έχουμε προτείνει την υιοθέτηση ενός τέτοιου προγράμματος στην Καλαμάτα με στόχο τον μηδενισμό των τροχαίων γιατί καμία απώλεια ζωής και κανένας τραυματισμός δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτά.
Σε αυτήν την κατεύθυνση είναι αναγκαία η σύσταση ενός γραφείου οδικής ασφάλειας σε κάθε δήμο που θα εξετάζει τα κυκλοφοριακά δεδομένα και θα προτείνει λύσεις πρόληψης των τροχαίων. Παράλληλα θα συνεργάζεται με την Τροχαία για την ανάλυση των αιτίων που προκάλεσαν τροχαία με σκοπό την βελτίωση των υποδομών.
Στο πλαίσιο μάλιστα της εκπόνησης σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας πρέπει να προβλεφθεί και να εφαρμοστεί η μέγιστη δυνατή οδική ασφάλεια.
Πρέπει η τοπική αυτοδιοίκηση να επανασχεδιάσει και να βελτιώσει τις οδικές υποδομές σύμφωνα με ένα υψηλό πρότυπο ασφάλειας για όλους τους χρήστες των οδών.
Έτσι για τους πεζούς είναι αναγκαία τα ασφαλή πεζοδρόμια που εξασφαλίζουν ανεμπόδιστη κυκλοφορία των πεζών. Σημαντικές οι ασφαλείς σηματοδοτημένες ή διαγραμμισμένες διαβάσεις τα ανυψωμένα πεζοδρόμια, οι υπέργειες και υπόγειες διαβάσεις.
Όσον αφορά τον σχεδιασμό ασφαλέστερων διασταυρώσεων μπορεί να γίνει με την πρόβλεψη σωστά σχεδιασμένων κυκλικών κόμβων ή με την κατασκευή ανισόπεδων κόμβων.
Σημαντικό επίσης για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας στις γειτονιές και συνοικίες της πόλης είναι ο διαχωρισμός της τοπικής κυκλοφορίας από την διερχόμενη με τη δημιουργία νησίδων χωρίς οχήματα ή νησίδων ήπιας κυκλοφορίας. Ιδιαίτερη μέριμνα θα πρέπει να δοθεί σε αμιγώς οικιστικές, εμπορικές και σχολικές ζώνες.
Παράλληλα πρέπει να ενισχυθούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς έτσι ώστε να περιοριστεί η χρήση του IX στις αστικές μετακινήσεις.
Στο βασικό θέμα της εκπαίδευσης για την οδική ασφάλεια πρέπει να ενισχυθεί η λειτουργία του πάρκου οδικής ασφάλειας (όπως έχουμε τονίσει και κατά το παρελθόν που παρέμενε κλειστό για αρκετά χρόνια το συγκεκριμένο πάρκο) και είναι ιδιαίτερα σημαντική η ένταξη του μαθήματος οδικής ασφάλειας στα σχολεία.
Ως συμπέρασμα : όλοι θα πρέπει να κινητοποιηθούμε για την μείωση των τροχαίων και η τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου αλλά και δευτέρου βαθμού μπορούν να παίξουν καθοριστικό θετικό ρόλο προς αυτήν την κατεύθυνση αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση, γνώση και σωστή στόχευση.
Μανώλης Μάκαρης
Ιατρός Καρδιολόγος
MScΤοπικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης
Επικεφαλής Μείζονος Μειοψηφίας Δήμου Καλαμάτας