Μέσα από αυτή την ιστοσελίδα έχετε διαβάσει πολλές φορές στο παρελθόν για τη σημασία των έργων των αυτοκινητόδρομων της χώρας, στην προσπάθεια για βιώσιμη, σταθερή ανάπτυξη. Τρανά παραδείγματα σε αυτό είναι η Ολυμπία και η Ιόνιας Οδός. Οι δύο νέοι αυτοκινητόδρομοι, όχι μόνο μείωσαν αποστάσεις και έκαναν τα ταξίδια πιο ασφαλή, αλλά έδωσαν και το έναυσμα για ανάπτυξη των περιοχών.
Μία πρώτη διαπίστωση είναι ο χρόνος. Σήμερα η Αθήνα από τα Ιωάννινα απέχει 3 ώρες και 40 λεπτά, ενώ η Πάτρα λιγότερο από 2 ώρες. Αν αυτό το επεκτείνουμε εκτός των ορίων των αυτοκινητόδρομων θα δούμε ότι οι ευεργετικές επιδράσεις συνεχίζονται ως “κύματα” σε όλες τις γύρω από τους άξονες περιοχές.
Ποιος περίμενε ότι τα Ελληνο-Αλβανικά σύνορα στην Κακαβιά θα ήταν υπόθεση 5 ώρων, όταν πριν από λίγο καιρό ήθελες πάνω από 7 ώρες εξαιρετικά δύσκολης, επικίνδυνης και κουραστικής οδήγησης. Σήμερα από την απόσταση των περίπου 465χλμ τα 400χλμ είναι σε κλειστό ασφαλή, σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Το ίδιο συναντάμε στην Ηγουμενίτσα (μόλις 4 ώρες) που έφερε δραστική μείωση στο οδικό ταξίδι για Κέρκυρα, σε Βόνιτσα-Πρέβεζα-Λευκάδα (3 ώρες και 40 λεπτά), Πύργο-Κυλλήνη (3 ώρες) αλλά και σε σημαίνοντες προορισμούς που μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν “απόμακροι” από την Αθήνα όπως τα Ζαγοροχώρια, τα Τζουμέρκα, το Μέτσοβο και η Δωδώνη.
Η μεταμόρφωση αυτή έφερε μεγάλο τουριστικό κύμα το καλοκαίρι με ανθρώπους στον χώρο του τουρισμού κυρίως στα νησιά του Ιονίου και την δυτική Ακτή της Ηπείρου να μιλούν για εντυπωσιακή αύξηση στις αφίξεις. Η σημασία της αύξησης του τουριστικού πακέτου της περιοχής είναι ακόμα μεγαλύτερη αν σκεφτούμε ότι τα έργα σχεδόν διήρκεσαν μέχρι το καλοκαίρι και η επόμενη τουριστική σεζόν θα δείξει το πραγματικό effect της λειτουργίας των νέων αξόνων.
Μεγάλη διαφορά έχουμε όμως και στις επαγγελματικές επιβατικές-εμπορευματικές μεταφορές με τη λειτουργία Ολυμπίας και Ιόνιας και μεγάλοι κερδισμένοι είναι τα λιμάνι της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας που πλέον έχουν έρθει πολύ πιο “κοντά” σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Σημαντική μείωση στο χρόνο έχουμε και στα ΚΤΕΛ από περιοχές της Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου αλλά και των πούλμαν από Αλβανία με τους χρόνους να συρρικνώνονται.
Αυτό που απομένει να δούμε είναι την ουσιαστική επίδραση της λειτουργίας Ολυμπίας και Ιόνιας στον αγροτικό και βιοτεχνικό-βιομηχανικό τομέα με τα logistics να είναι κυρίαρχοι ενώ ειδικά για τον αγροτικό τομέα τα προϊόντα μπορούν να φτάσουν στις εγχώριες και ξένες αγορές σε χρόνους που μέχρι πρόσφατα φάνταζαν αδιανόητοι.
Αυτό που έχει εξαιρετική σημασία είναι ότι αυτές οι πολύ θετικές επιδράσεις έρχονται σε περιοχές της χώρας που θεωρούνται από τις φτωχότερες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αθ βοηθήσει στην τόνωση της απασχόλησης σε όλα τα επίπεδα.
Η επόμενη μέρα έχει συμπληρωματικές παρεμβάσεις στο οδικό κύκλωμα των περιοχών πέριξ της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού με έργα όπως η βόρεια επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι τα σύνορα με την Κακαβιά, η ολοκλήρωση του άξονα Άκτιο-Αμβρακία, η δυτική επέκταση της Ολυμπίας Οδού μέχρι τον Πύργο αλλά και οι κάθετες συνδέσεις με Τζουμέρκα και Πρέβεζα.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com