Κυριακή
15
Δεκέμβριος
TOP

Ο…. Γολγοθάς των λογιστών στην εποχή της πανδημίας

Αν αυτή την κρίσιμη περίοδο ακούτε τον λογιστή σας στο τηλέφωνο αγχωμένο, σας μιλάει γρήγορα ή ακόμα χειρότερα δεν τον βρίσκετε καν, είναι γιατί πιθανότατα έχει πάθει υπερκόπωση, δεν κοιμάται ή παλεύει ακόμα να κλείσει όλες τις υποχρεώσεις που ξεπετάγονται σαν τα μανιτάρια, με ασφυκτικές ημερομηνίες και κακογραμμένα κείμενα αποφάσεων.

Ο κλάδος από τον Μάρτιο αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα, λόγω του συνεχούς και αυξανόμενου φόρτου εργασίας. Με την έλευση του κορονοϊού στη χώρα και την καραντίνα, ήρθαν και εκατοντάδες εγκύκλιοι και Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου που έπρεπε να διαβάσουν για να γίνουν οι απαραίτητες δουλειές για τους πελάτες τους.

Για την ακρίβεια από τον Μάρτιο έχουν εκδοθεί περί τις 620 εγκύκλιοι και 12 ΠΝΠ με άπειρες σελίδες, όπως μας λέει ο πρόεδρος της ΠΟΦΕΕ (Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών), Βασίλης Καμπάνης. Και μάλιστα χωρίς να υπάρχουν οδηγίες από το υπουργείο Εργασίας και το ΕΡΓΑΝΗ.

Και δεν είναι μόνο αυτό. Όπως λένε αρκετοί εκπρόσωποι του κλάδου, χρειάζεται να διαβάζουν κακογραμμένα κείμενα αποφάσεωνεγκυκλίων ή διευκρινίσεων που χρειάζονται περαιτέρω διευκρινίσεις. Η γραφειοκρατία πλέον είναι τεράστια, οι προθεσμίες ασφυκτικές, πολλοί δικαιούχοι δεν κατάφεραν να πάρουν τα χρήματα που είχε εξαγγείλει το κράτος λόγω όλων αυτών των προβλημάτων, ενώ παράλληλα υπάρχει κίνδυνος προστίμων από την πολιτεία.

Αυτός είναι ο λόγος που κηρύχθηκε διήμερη αποχή την Πέμπτη και Παρασκευή 2-3/7 για όλους τους λογιστές, με αίτημα η κυβέρνηση να λάβει τα μέτρα της και να διευκολύνει τη δουλειά τους.

«Ακόμα δεν έχουμε προλάβει να ασχοληθούμε με τις φορολογικές δηλώσεις»

«Οι φορολογικές δηλώσεις έχουν πάρει παράταση ένα μήνα, η παράταση σε λίγες μέρες λήγει κι εμείς δεν έχουμε καταφέρει ακόμα να ασχοληθούμε με τις δηλώσεις. Ασχολούμαστε με όλα αυτά που βγαίνουν συνέχεια. Και με τα προηγούμενα», μας λέει ο λογιστήςΤιμολέων Κατηφόρης. «Με τις αποφάσεις που βγάζουν πας Αθήνα-Λαμία μέσω Θεσσαλονίκης. Διορθώσεις επί των διορθώσεων και για μία δουλειά μπορεί να έχει χρειαστεί να τα περάσουμε στο σύστημα τέσσερις και πέντε φορές. Επειδή δεν μπορούν οι διάφορες υπηρεσίες του υπουργείου ή των υπουργείων να συνεννοηθούν μεταξύ τους και να πάρει το ένα σύστημα στοιχεία από το άλλο. Που σημαίνει ότι βγαίνει μία εγκύκλιος, μετά μία άλλη διευκρινιστική και μία ακόμα διευκρινιστική, και μετά μία ακόμη που διορθώνει τη δεύτερη, με αποτέλεσμα να ανοίγει ξανά μια εφαρμογή για μια δουλειά που έχεις κάνει ήδη», μας λέει.

COURTNEYK VIA GETTY IMAGES

Τα μεγαλύτερα προβλήματα προκλήθηκαν με την κρίση του κορονοϊού και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, που για να γίνουν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και να μπορέσουν να πάρουν τα επιδόματα και τα όποια βοηθήματα εργαζόμενοι και επιχειρήσεις, έπρεπε να πάρουν τα χέρια και το μυαλό των λογιστών, φωτιά.

Τι γίνεται όμως όταν οι διαδικασίες είναι πολλές, γεμάτες λάθη και χωρίς κανέναν αρμόδιο φορέα να σου δίνει μια απάντηση;

Ένα από τα πολλά παραδείγματα που ακούσαμε: Την ημερομηνία για το πότε έγινε η αναστολή της σύμβασης της εκάστοτε επιχείρησης, έπρεπε να τη διορθώσουν τέσσερις φορές! Πρώτα ήταν η ημερομηνία για την αναστολή της λειτουργίας των καταστημάτων, 18 Μαρτίου. Μετά για τις επιχειρήσεις που πλήττονται δραστικά, από 21 Μαρτίου. Όμως αυτή η ημερομηνία (21 Μαρτίου), βγήκε εκ των υστέρων, μετά τις 26 Μαρτίου. Επίσης το σύστημα του ΕΡΓΑΝΗ δεν δεχόταν ημερομηνία για αυτούς που πλήττονται δραστικά. Δεχόταν ημερομηνία μόνο γι’ αυτούς που πλήττονταν με εντολή του κράτους. Και έπαιρνε ως ημερομηνία αναστολής την ημερομηνία που υπέβαλαν τη δήλωση. Το οποίο σύστημα άνοιξε 24 Μαρτίου τα μεσάνυχτα, άρα 25η Μαρτίου που είναι αργία, άρα η δήλωση μπορούσε να υποβληθεί στις 26 Μαρτίου και αφού όπως είπαμε το σύστημα έπαιρνε σαν ημερομηνία αναστολής την ημέρα που γινόταν η δήλωση, πήρε το 26 Μαρτίου και όχι το 21 Μαρτίου, όπως έπρεπε. Που σημαίνει ότι υπήρχε ένα κενό πέντε ημερών για τους εργαζόμενους στο οποίο δεν θα πληρωνόντουσαν από πουθενά.

Μπερδευτήκατε; Φανταστείτε τι έχουν πάθει όλους αυτούς τους μήνες οι λογιστές.

«Κάναμε την ίδια δουλειά ξανά και ξανά και ξανά», λέει ο κ. Κατηφόρης. «Κάτι τόσο απλό, όπως μια ημερομηνία, το έκαναν δύσκολο. Δεν άφηναν καν τα πεδία ανοιχτά για να κάνουμε μία φορά τη δήλωση».

Και όπως μας λέει, επειδή δεν μπήκαν σωστά λόγω του συστήματος οι ημερομηνίες αναστολής, κάποια χρήματα τα έχασα οι εργαζόμενοι.

Ποια Κυριακή και ποια αργία;

Και όπως αναφέραμε παραπάνω, δεν ήταν λίγες οι φορές που το σύστημα για τις δηλώσεις άνοιγε σαββατοκύριακα και αργίες.

Για παράδειγμα, οι προθεσμίες των πρώτων ΑΦΜ για την επιδότηση τόκων υφιστάμενων δανείων έληγαν Μεγάλο Σάββατο, Κυριακή του Πάσχα, Δευτέρα του Πάσχα.

Όπως μας λέει ο κ. Καμπάνης, έβγαζαν μια ΠΝΠ στις 3 τα ξημερώματα και έπρεπε το πρωί να λειτουργήσει. Ή όπως μας λέει ο κ. Κατηφόρης, ξεκίναγε το ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ στις 15 Ιουνίου και η εφαρμογή από το κράτος άνοιξε στις 14 Ιουνίου, ημέρα Κυριακή. Δεν δόθηκε παράταση για τους λογιστές που σημαίνει ότι έπρεπε την Κυριακή να είναι στο γραφείο για να κάνουν τις απαραίτητες διαδικασίες για το πρόγραμμα.

«Και τώρα βγήκαν οι διορθώσεις εκείνου του ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», προσθέτει ο κ. Καμπάνης. «Όπως καταλαβαίνετε, σαν λογιστής δεν ξέρεις τι να κάνεις. Και μέσα σε όλα αυτά, τα στελέχη μας κουνούσαν το δάχτυλο ότι δεν ξέρουμε να διαβάζουμε ή ότι κάνουμε λάθη, ενώ τα λάθη ήταν ξεκάθαρα δικά τους«, λέει ο κ. Καμπάνης.

Αναμείνατε στο ακουστικό σας

Μέσα σε όλο αυτό το χάος και τους λογιστές να ψάχνουν απαντήσεις, δεν υπήρχε κανείς αρμόδιος να τους βοηθήσει. Ο κ. Κατηφόρης μας περιγράφει ένα μπαλάκι ευθυνών που προέκυψε όταν ήθελε διευκρινήσεις για την υπόθεση ενός πελάτη του. «Οι υπηρεσίες που πήρα μου έλεγαν ότι είναι θέμα του ΕΡΓΑΝΗ. Μου έδωσαν δύο τηλέφωνο, δεν κατάφερα να πιάσω γραμμή ποτέ. Έπαιρνα τέσσερις μέρες από το πρωί μέχρι το απόγευμα. Έπαιρνα το 1520, με παρέπεμπαν κι εκείνοι στο ΕΡΓΑΝΗ. Έστειλα e-mail στο ΕΡΓΑΝΗ, δεν πήρα απάντηση ποτέ, ακόμα και σήμερα που μιλάμε. Ο συγκεκριμένος πελάτης μου δεν έκανε ποτέ αίτηση για την επιστρεπτέα καταβολή, ενώ έχει ανάγκη τα χρήματα, γιατί δεν μπόρεσε να βρεθεί λύση για την υπόθεσή του».

Τα πρόστιμα

Όπως δε αναφέραμε παραπάνω, όλα αυτά έχουν καθυστερήσει άλλες σημαντικές δουλειές με προθεσμίες, όπως οι φορολογικές δηλώσεις, οι συγκεντρωτικές, ο ΦΠΑ κ.ο.κ. που αν δεν γίνουν υπάρχει κίνδυνος επιβολής προστίμων. «Βαδίζουμε στην κόψη του ξυραφιού ότι μπορεί να εκτεθούμε κι εμείς και οι πελάτες μας», λέει ο κ. Κατηφόρης.

«Τώρα έχουν αφήσει μία εβδομάδα προθεσμία για να επικυρωθούν όλα τα μισθωτήρια για εκείνους που πήραν μειωμένο ενοίκιο λόγω COVID-19. Κι αν δεν γίνει εγκαίρως η δήλωση COVID-19, δεν θα έχεις τα οφέλη που θα έχουν αυτοί που έλαβαν μειωμένο ενοίκιο. Μας βάζουν παντού περιορισμένες ημερομηνίες ενώ τρέχουν και όλα τα άλλα ταυτόχρονα. Αναγκαστικά έχουμε αφήσει τις φορολογικές δηλώσεις για να μπορούμε να προλάβουμε τις ημερομηνίες».

«Με όλα αυτά, εργαζόμενοι και επιχειρήσεις χάνουν ή κινδυνεύουν να χάσουν χρήματα. Υπάρχει κίνδυνος και το κράτος να χάσει λεφτά;», ρωτάω. «Όχι. Ίσα-ίσα, όποιος υποβάλει εκπρόθεσμα δηλώσεις, έχει πρόστιμο, το οποίο είναι έξτρα έσοδο για το κράτος. Ή μπορεί κάποιος πολίτης να χάσει το επίδομα που θα έπρεπε να πάρει, που σημαίνει ότι μένει στα ταμεία του κράτους», μας λέει ο κ. Κατηφόρης.

CYANO66 VIA GETTY IMAGES

Τα αιτήματα

Για τον κ. Κατηφόρης, τα αιτήματά του προς την πολιτεία είναι τέσσερα:

  1. Λίγοι νόμοι,
  2. σαφείς νόμοι,
  3. ανθρώπινες προθεσμίες και
  4. νέα παράταση των φορολογικών δηλώσεων, όχι μέχρι τον Αύγουστο, αλλά μέχρι τον Σεπτέμβριο.

«Είμαστε και εμείς άνθρωποι, έχουμε ανάγκη από ξεκούραση», μας λέει.

Για την ΠΟΦΕΕ τα αιτήματα είναι 11 και έχουν ήδη κατατεθεί:

  1.  Νομοθετική διάταξη που να προβλέπει ως «ανωτέρα βία» γεγονότα ασθένειας ή εγκυμοσύνης αλλά και απευκταίες περιπτώσεις θανάτου Λογιστών – Φοροτεχνικών. Η Λογίστρια Φοροτεχνικός δεν μπορεί, ούτε να γεννήσει, και όλοι μας δεν μπορούμε ούτε να αρρωστήσουμε, ούτε καν να αποβιώσουμε, διότι τα πρόστιμα των πελατών μας θα είναι τεράστια και θα επιβαρύνουν εμάς ή τους κληρονόμους μας.
  2. Ειδικά για το διάστημα του COVID-19, όλα τα πρόστιμα και για όλες τις δηλωτικές υποχρεώσεις (ασφαλιστικές και φορολογικές), να έχουν ενδεικτικό ποσό 1 ευρώ για λόγους ανωτέρας βίας.
  3. Κανένα πρόστιμο σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης τροποποιητικής (διορθωτικής) δήλωσης (με ανάλογη εφαρμογή της διάταξης του ΦΠΑ και παρακρατούμενων φόρων) στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, και γενικά όλων των δηλωτικών υποχρεώσεων τελών και φόρων εφόσον η σχετική αρχική δήλωση έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα.
  4. Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. εμμένει στην θέση της, ώστε η προθεσμία των φορολογικών δηλώσεων να είναι ανάλογη με το κρίσιμο τρίμηνο της υγειονομικής κρίσης. Σε καμία περίπτωση δεν αρκεί ο χρόνος που δόθηκε μέχρι τις 29/7/2020 σε συνδυασμό με το σύνολο των έκτακτων δηλωτικών υποχρεώσεων του COVID-19 που εκκρεμούν ήδη ή τις νέες που προβλέπονται στο άμεσο διάστημα.
  5. Συντονισμός του χρόνου λειτουργίας των «πλατφορμών» από τα διάφορα Υπουργεία, ώστε να μην συμπίπτουν με τις πολλαπλές παράλληλες δηλωτικές υποχρεώσεις των λογιστικών γραφείων και θεσμοθέτηση ειδικής συμβουλευτικής «ομάδας παρατηρητηρίου» από την αγορά, με συμμετοχή σε αυτή πρωτίστως Λογιστών – Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών από την Π.Ο.Φ.Ε.Ε.
  6. Από μηδενική βάση το όριο της διάταξης του άρθρου 38 του Ν. 2873/2000 (50.000,00 ευρώ όπως ισχύει με την απόφαση Α.1123/2019) υποχρεωτικής υπογραφής δηλώσεων, βιβλίων και οικονομικών καταστάσεων για να ταυτίζεται με την νεότερη διάταξη (που κατισχύει) της παρ. 4 του άρθρου 5 του Ν. 4308/2015 (ΕΛΠ), που προβλέπει υπογραφή όλων των οικονομικών καταστάσεων και δηλώσεων από μηδενική βάση.
  7. Δυνατότητα υποβολής ορθών επαναλήψεων αιτήσεων στις «πλατφόρμες», με τις οποίες γίνονται αιτήσεις για όλα τα μέτρα που αφορούν τον COVID-19.
  8. Καθιέρωση ενδεικτικού ελάχιστου κόστους για όλες τις εργασίες του Λογιστή – Φοροτεχνικού.
  9. Υλοποίηση της υπόσχεσης του πρωθυπουργού για 800 ευρώ τον μήνα Μάιο για τους επιστήμονες.
  10. Διευθέτηση του χρόνου τιμολόγησης υπηρεσιών από τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς. Να γίνεται στα πλαίσια ετήσιας περιόδου, γιατί αποτελούν συνεχιζόμενες υπηρεσίες που ολοκληρώνονται στο τέλος της διαχειριστικής περιόδου.
  11. Οι χαρακτηρισμοί εξόδων του MyData που ορίζει η απόφαση Α.1138/2020, να μεταφερθούν το 2021 και σε κάθε περίπτωση να μην υποβληθούν ΜΥΦ για το 2020

https://www.huffingtonpost.gr/