Σάββατο
20
Απρίλιος
TOP

“Πόλεμος” στον Άρη: Τρεις αντίπαλες αποστολές φτάνουν στον “κόκκινο πλανήτη”

Διαστημικά σκάφη των ΗΠΑ, της Κίνας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων φτάνουν τις επόμενες μέρες, μετά από ταξίδι εκατομμυρίων μιλίων, στον Άρη.

Πρόκειται για αξιοσημείωτες αποστολές που αποκαλύπτουν την αυξανόμενη επιθυμία πολλών εθνών να αναπτύξουν τη δική τους διαστημική τεχνολογία και να εξερευνήσουν το ηλιακό σύστημα. Ωστόσο, αποτελεί ερωτηματικό η κατάληξη τους. Από τις δεκάδες αποστολές στον Άρη από το 1960, περίπου οι μισές έχουν συντριβεί ή χάσει εντελώς τον πλανήτη, λόγω σε αστοχίες εξαρτημάτων, ατυχήματα στον κινητήρα πυραύλων ή σφάλματα λογισμικού.

Ο Άρης είναι ένας δύσκολος προορισμός για διάφορους λόγους. Πρώτον, είναι εκατομμύρια μίλια μακριά, όπως αναφέρει ο Observer. Επιπλέον, ο Άρης έχει ατμόσφαιρα αλλά δεν είναι πυκνή.

Στο παρελθόν, οι Αμερικανοί μηχανικοί του διαστήματος βασίζονταν στην τοποθέτηση αερόσακων στους ανιχνευτές τους, επιτρέποντάς τους να αναπηδήσουν μετά από πτώση από αλεξίπτωτο. Ωστόσο, η νέα γενιά ρόβερ της Nasa είναι πολύ περίπλοκη και βαριά για τέτοιους ελιγμούς και το Perseverance θα βασιστεί σε μια πλατφόρμα πυραύλων που ονομάζεται sky crane για να το κατεβάσει στην επιφάνεια του Άρη.

Αυτή η τεχνική χρησιμοποιήθηκε μία φορά στο παρελθόν, το 2012, για να προσγειωθεί το ρόβερ Curiosity των ΗΠΑ. Τώρα το Perseverance, ένα πολύ βαρύτερο ρόβερ, θα ακολουθήσει το ίδιο ταξίδι, το οποίο ονομάστηκε από τη Nasa “επτάλεπτο του τρόμου”. Τόση είναι η ώρα που θα χρειαστεί το ρόβερ μεγέθους SUV, το οποίο ζυγίζει περισσότερο από έναν τόνο, να φτάσει στην επιφάνεια του Άρη αφού χτυπήσει στην ανώτερη ατμόσφαιρα του πλανήτη με ταχύτητα μεγαλύτερη από 13.000 μίλια/ώρα.

Η ατμοσφαιρική τριβή θα επιφέρει την πρώτη μείωση της ταχύτητας. Στη συνέχεια, ένα τεράστιο αλεξίπτωτο θα απελευθερωθεί αυτόματα και αυτό θα μειώσει την ταχύτητα του ανιχνευτή σε μερικές εκατοντάδες μίλια την ώρα. Στη συνέχεια, οι πυραυλοκινητήρες του sky crane θα πυροδοτηθούν και ο ανιχνευτής θα επιβραδύνει μέχρι να αιωρηθεί περίπου 20 μέτρα πάνω από την επιφάνεια του “κόκκινου πλανήτη”.

Ο γερανός θα κατεβάσει το ρόβερ με καλώδια έως ότου αγγίξει την επιφάνεια, τα καλώδια θα κοπούν και το sky crane θα πετάξει για να κάνει τη δική του ανεξέλεγκτη προσγείωση σε μια ασφαλή απόσταση από το Perseverance. Μόνο τότε θα μεταδοθεί ένα μήνυμα στους μηχανικούς της Nasa που θα τους ενημερώνει για τα καλά νέα.

Αντίθετα, το διαστημόπλοιο Hope των ΗΑΕ, το πρώτο διαπλανητικό διαστημικό σκάφος του αραβικού κόσμου, θα έχει σχετικά πιο απλή διαδικασία. Έχει σχεδιαστεί μόνο για να περιστρέφεται γύρω από τον Άρη, κάτι που θα επιτύχει καίγοντας για 30 λεπτά τον κύριο κινητήρα του.

Εάν το κάψιμο είναι επιτυχές τότε θα επιβραδύνει επαρκώς το διαστημόπλοιο ώστε να “πιαστεί” από το βαρυτικό πεδίο του Άρη και να εισέλθει σε τροχιά γύρω από αυτό. Στη συνέχεια, το Hope θα περάσει τα επόμενα δύο χρόνια μελετώντας τον Άρη για να καταλάβει καλύτερα πώς, επί δισεκατομμύρια χρόνια, έχασε την πυκνή ατμόσφαιρα που ήταν ικανή να διατηρήσει υδρατμούς στην επιφάνειά του, με αποτέλεσμα να μετατραπεί αργά-αργά σε έναν κρύο και άνυδρο κόσμο.

Το Tianwen-1 της Κίνας έχει προγραμματιστεί επίσης να μπει σε τροχιά στον Άρη τις επόμενες μέρες. Θα μελετήσει τον πλανήτη για αρκετούς μήνες προτού ρίξει έναν εκφορτωτή που θα μεταφέρει ένα ρομπότ 250 κιλών στον πλανήτη. Εάν λειτουργήσει, η Κίνα θα γίνει το δεύτερο έθνος στον κόσμο που θα προσγειώσει με επιτυχία ένα ρομποτικό όχημα σε έναν άλλο κόσμο, μετά τις ΗΠΑ.

Βασικά, τα τρία σκάφη αποτελούν μέρος της αιχμής του δόρατος των αποστολών που τα επόμενα χρόνια θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις μας για τον πλανήτη, επιστρέφοντας δείγματα πετρωμάτων και εδάφους του Άρη στη Γη για μελέτη. Αυτή η εργασία θα ξεκινήσει από το Perseverance, το οποίο έχει προγραμματιστεί να εντοπίσει πολλά υποσχόμενους γεωλογικούς χώρους και να εξαγάγει δείγματα εδάφους, τα οποία θα φυλάξει σε κουτιά σε επιλεγμένα σημεία. Οι μελλοντικές αποστολές, που περιλαμβάνουν την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, θα ανακτήσουν αυτά τα δείγματα και θα τα επιστρέψουν στη Γη.

www.news247.gr