Το θέμα της μείωσης της τιμής των διοδίων με παράλληλη αύξηση του χρόνου των συμβάσεων παραχώρησης και παράλληλη αύξηση του φυσικού αντικειμένου άνοιξε επίσημα χθες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, σε σύσκεψη στην Άρτα με την Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωκοινοβουλίου.
Μιλώντας στη σύσκεψη αφού αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση του πρώτου δικτύου αυτοκινητόδρομου αλλά και την νέα γενιά οδικών και σιδηροδρομικών έργων, μίλησε για τις επόμενες προτεραιότητες του Υπουργείου και σε μία από αυτές ζήτησε την στήριξη του Ευρωκοινοβουλίου προκειμένου να μειωθεί η τιμή των διοδίων με αντάλλαγμα τη χρονική επιμήκυνση του χρόνου παραχώρησης και την παράλληλη δρομολόγηση επεκτάσεων των δρόμων αυτών.
Αυτό ουσιαστικά μπορεί από τη μία να ανοίξει νέες δυνατότητες υλοποίησης μεγάλων οδικών έργων. Το πρώτο έργο που θα μπορούσε να γίνει είναι η επέκταση της Ιόνιας Οδου από τα Ιωάννινα μέχρι την Κακαβιά ή ακόμα και κάθετοι άξονες της (προς Αγρίνιο και Πρέβεζα),ενδεχομένως να κλείσει το “δαχτυλίδι” της Πελοποννήσου στο τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα κ.α.
Από την άλλη ένα πρώτο ερώτημα που γεννάται σε αυτό είναι πως θα επιτευχθεί η συναίνεση των παραχωρησιούχων, των χρηματοδοτών (ΕΤΕπ και εμπορικές τράπεζες) και εύρεση της επιπρόσθετης χρηματοδότησης.
Όπως αναφέρει παράγοντας της κατασκευαστικής αγοράς για να μπορέσει να γίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να εξευρεθεί το χρηματοοικονοικό μοντέλο που πρώτον θα διατηρήσει το έργο ως “bankable” και δεύτερο θα επιτρέψει την απαραίτητη τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης.
Η αναφορά του Υπουργού είναι βέβαιο πως θα ανοίξει την κουβέντα γύρω από την αναγκαιότητα ή όχι μιας τέτοιας κίνησης, πράγμα που θα κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρον το κλίμα που τελικά θα διαμορφωθεί με τις όποιες αποφάσεις ληφθούν.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com