Σάββατο
23
Νοέμβριος
TOP

Πώς θα ασφαλίζονται οι καθηγητές φροντιστηρίων – Πώς δίνει λύση η απόφαση Πετρόπουλου

Με κριτήριο τις ώρες εργασίας αλλά και την αμοιβή θα ασφαλίζονται οι καθηγητές φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών. Τα προβλήματα που προκάλεσαν οι ερμηνείες του παρελθόντος και γιατί οι καθηγητές έμεναν εκτός επιδόματος ΟΑΕΔ. Πώς δίνει λύση η απόφαση Πετρόπουλου.

Χρειάστηκαν σχεδόν δύο χρόνια προκειμένου να δοθεί λύση στο πρόβλημα που είχε ανακύψει με τα ασφαλιστικά ημερομίσθια των καθηγητών που διδάσκουν λίγες ώρες σε φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών.
Ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2016, οι πρώτες διευκρινίσεις δόθηκαν τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, και αφορούσε το ωρομίσθιο των καθηγητών, οι επόμενες διευκρινίσεις ήρθαν από τον ΕΦΚΑ και αφορούσαν τις ημέρες ασφάλισης και τελικά χθες, ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος, με απόφασή του, έδωσε την οριστική λύση για να μη χαθούν ημέρες ασφάλισης. Συγκεκριμένα, επαναφέρει όλα όσα ίσχυαν για τους μερικώς απασχολούμενους καθηγητές, όταν υπήρχε το πρώην ΙΚΑ.

Αναλυτικά, και σύμφωνα με νομοθετικές διατάξεις του 2016 και του 2017, το εβδομαδιαίο ωράριο πλήρους απασχόλησης για τους καθηγητές φροντιστηρίων καθορίστηκε στις 21 διδακτικές ώρες κατ’ αντιστοιχία με το ωράριο των εκπαιδευτικών της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Στην πράξη, αυτό σήμαινε ότι εφόσον ένας καθηγητής σε φροντιστήριο ή κέντρο ξένων γλωσσών συμπλήρωνε 21 ώρες διδασκαλίας, θα μπορούσε να ασφαλιστεί για 25 ημέρες μηνιαίως, ανεξαρτήτως της κατανομής των διδακτικών ωρών μέσα στην εβδομάδα. Δηλαδή αν ο εκπαιδευτικός συμπληρώνει 21 ώρες με 3 ημέρες εργασίας την εβδομάδα, δικαιούται και πάλι πλήρη ασφάλιση με 25 ένσημα τον μήνα.

Να σημειωθεί εδώ ότι πολλοί καθηγητές φροντιστηρίων εργάζονται λίγες ώρες, πολλές ημέρες την εβδομάδα, με την εργασία τους να εντατικοποιείται σε συγκεκριμένους μήνες. Σύμφωνα με τον ΕΦΚΑ (Δεκέμβρης 2017), σε περίπτωση που το εβδομαδιαίο ωράριο δεν είναι πλήρες (21 ώρες), τότε και οι ημέρες ασφάλισης υπολογίζονται κατά αναλογία. Για παράδειγμα, καθηγητής με εργασία 16 ωρών την εβδομάδα δικαιούνταν 19 ημέρες ασφάλισης τον μήνα.

Η ερμηνεία αυτή είχε προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς οδηγούσε -κατά τα σωματεία των εκπαιδευτικών- σε σημαντική απώλεια ενσήμων, με αποτέλεσμα κάποιοι να μη συγκεντρώνουν τα απαραίτητα ένσημα για ταμείο ανεργίας, για ικανότητα κ.ά.

Με τη χθεσινή απόφαση, παύει να υφίσταται η ερμηνεία που είχε δοθεί τον Δεκέμβρη με εγκύκλιο του ΕΦΚΑ και ο υπολογισμός των ενσήμων δεν θα γίνεται με βάση τις ώρες απασχόλησης αλλά όπως και πριν, με βάση τις ημέρες απασχόλησης. Κριτήριο θα αποτελεί επίσης και ο μισθός.

Έτσι, στις περιπτώσεις των καθηγητών με μειωμένο ωράριο, για τον υπολογισμό των ημερών ασφάλισης ανά μήνα θα έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του τ. ΙΚΑ.

Αυτό κατά κανόνα σημαίνει πως όσοι αμείβονται με περισσότερα από 277 ευρώ τον μήνα, θα ασφαλίζονται για όσες ημέρες εργάζονται, ανεξάρτητα από τις ώρες κατά τις οποίες διδάσκουν την ημέρα. Αν π.χ. διδάσκουν 3 ώρες την ημέρα για 5νθήμερο, αλλά λαμβάνουν μισθό πάνω από 277 ευρώ, δικαιούνται τόσα ένσημα, όσες ημέρες εργάζονται.

Αναλυτικά, αν κάποιος εργάζεται με μειωμένο ωράριο αλλά όλες τις εργάσιμες ημέρες δικαιούται:

α) Αν οι ημερήσιες αποδοχές του είναι ίσες ή μεγαλύτερες από το ημερομίσθιο της 1ης Ασφαλιστικής Κλάσης του πρ. ΙΚΑ (11,06 ευρώ), τότε του αναγνωρίζονται τόσα ένσημα όσες είναι οι πραγματικές μέρες απασχόλησης του μήνα, δηλαδή έως 22 μέρες.

β) Αν οι ημερήσιες αποδοχές του είναι μικρότερες, τότε γίνεται διαίρεση των μηνιαίων αποδοχών με το 11,06 και το κλάσμα θεωρείται ως ολόκληρη ασφαλιστική ημέρα. Παράδειγμα: Υπάλληλος που εργάζεται σε ιδιωτική επιχείρηση 2 ώρες την ημέρα και παίρνει 170 ευρώ τον μήνα, οι ημέρες που του αναγνωρίζονται θα είναι: 170/11,06=15.37, δηλαδή 16 ημέρες ασφάλισης.

Στην περίπτωση που κάποιος εργάζεται με πλήρες ωράριο αλλά λιγότερες ημέρες (εκ περιτροπής εργασία), του αναγνωρίζονται όσες πραγματικά ημέρες εργάστηκε εάν εργάζεται έως 2 ημέρες ή του αναγνωρίζεται μία ημέρα επιπλέον, αν εργάζεται από 3 ημέρες και πάνω.

euro2day.gr