Συνεχίζεται στη Βουλή η συζήτηση για την συνταγματική αναθεώρηση. Άκρως χαρακτηριστικά ήταν και τα σημεία στα οποία εστίασε στην παρέμβασή του ο Βουλευτής Μεσσηνίας της ΝΔ Γιάννης Λαμπρόπουλος.
Ομιλία Βουλευτή Μεσσηνίας Ιωάννη Δ. Λαμπρόπουλου
στην Ολομέλεια της Βουλής για την Αναθεώρηση του Συντάγματος (18/11/19)
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Αντιπρόεδρε της Κυβέρνησης, κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, συζητάμε αυτήν την εβδομάδα την αναθεώρηση του Συντάγματός μας που ξεκίνησε σύμφωνα με τα ισχύοντα, από την προηγούμενη Βουλή και ολοκληρώνεται με την παρούσα.
Η χώρα μας ευτύχησε όλα αυτά τα χρόνια από τη Μεταπολίτευση του 1974 έως σήμερα να έχει την καλύτερη δημοκρατία της νεότερης ιστορίας της. Η ωριμότητα που επέδειξαν όλες οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου μας μαζί με το δημοκρατικό μας Σύνταγμα που ψηφίστηκε το 1975 από τον αείμνηστο Κωνσταντίνο Καραμανλή και άλλους σοφούς πολιτικούς εδραίωσαν τη δημοκρατία και συνέβαλαν τα μέγιστα στη δημοκρατική λειτουργία του πολιτικού μας συστήματος.
Η σημερινή αναθεώρηση είναι άτολμη, αναιμική και ανεπαρκής, με ευθύνη της προηγούμενης κοινοβουλευτικής Πλειοψηφίας. Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από το 1975 κι έχουν αλλάξει πολλά μέχρι σήμερα στην επιστήμη, την τεχνολογία, την οικονομία, το περιβάλλον, σε όλους τους τομείς.
Η προηγούμενη κοινοβουλευτική Πλειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή δεν τόλμησε κι έτσι δεν μπορούμε στην παρούσα Βουλή σήμερα να κάνουμε τις τομές και τις μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται ο τόπος για να πάμε μπροστά, μετά από μια μεγάλη κρίση, για να κάνουμε και το μεγάλο άλμα στην πρόοδο, τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη.
Οι ιδεολογικές και οπισθοδρομικές αγκυλώσεις της Αριστεράς, ακόμη και όταν δεν κυβερνούσε, κρατούσαν πίσω την κοινωνία και την πολιτεία και δεν επέτρεπαν να γίνουν μεταρρυθμίσεις και αλλαγές. Παράδειγμα το άρθρο 16 του Συντάγματος που ακόμη και τώρα σε τούτη την αναθεώρηση δεν άφησαν να αλλάξει, ώστε να δημιουργηθούν και στην Ελλάδα ιδιωτικά πανεπιστήμια, κάτι που όλες οι χώρες το έχουν κάνει πράξη. Η Κύπρος θριαμβεύει και προσελκύει πολλές χιλιάδες φοιτητών από την Ελλάδα και άλλες χώρες.
Τα ελληνόπουλα αναγκάζονται να φεύγουν για σπουδές στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Τσεχία, τη Σερβία και δεν μπορούν να σπουδάσουν εδώ στην Ελλάδα, γιατί έτσι πιστεύει ο ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε φοιτητές και χρήμα απ’ όλο τον κόσμο.
Στο άρθρο 24 που αναφέρεται στα δασικά, πάλι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν δέχτηκε καμία τροποποίηση, ενώ είναι γνωστά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες σχετικά με το τι χαρακτηρίζεται ως δάσος, τι ως δασική έκταση, τι ως ιδιοκτησία. Αγροκτήματα που δεν είναι δυνατή η μηχανική καλλιέργεια, όπως στις περιοχές της Μάνης, αλλά και σε όλη τη χώρα, χαρακτηρίζονται ως δασικά, με αποτέλεσμα οι πολίτες να χάνουν τις ιδιοκτησίες τους και να εμπλέκονται σε ατελείωτους δικαστικούς αγώνες.
Στα μόνα άρθρα για τα οποία μπορούμε να πούμε ότι δικαιώνεται η παρούσα αναθεώρηση είναι το άρθρο 32, το άρθρο 62 και το άρθρο 86. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 32 προβλεπόταν ότι αν δεν εκλεγόταν τελικά με εκατόν ογδόντα ψήφους Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τότε η Βουλή διελύετο και η χώρα οδηγείτο σε βουλευτικές εκλογές, αλλά μετά από αυτές θα μπορούσε να εκλεγεί Πρόεδρος και με εκατόν πενήντα μία ψήφους.
Αυτή η διάταξη καθιερώθηκε έτσι στο Σύνταγμα του 1975 με σκοπό να υποχρεώνονται τα κόμματα σε συναίνεση και συνεννόηση στην εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Στην πράξη, όμως, αποδείχτηκε ότι η διάταξη αυτή έγινε μοχλός εκβιασμού της αντιπολίτευσης στην όποια κυβέρνηση κι έτσι, οδηγηθήκαμε σε εκλογές σε κρίσιμες για τη χώρα στιγμές το 2009 και το 2015, για τις οποίες τώρα αυτοί που τις προκάλεσαν δηλώνουν ότι ήταν ανέτοιμοι και άρα κάπως έτσι έφτασαν τη χώρα στο χείλος του γκρεμού.
Με την προτεινόμενη από τη Νέα Δημοκρατία διάταξη δεν θα διαλύεται η Βουλή και ευτυχώς σε αυτό συμφώνησαν όλα τα κόμματα. Και Πρόεδρος της Δημοκρατίας που δεν έχει και αρμοδιότητες θα εκλέγεται και με σχετική πλειοψηφία.
Το άρθρο 62 αφορά τη βουλευτική ασυλία που αρχικά δινόταν και για αδικήματα που διέπρατταν βουλευτές και τα οποία δεν είχαν καμία σχέση με την άσκηση των πολιτικών τους καθηκόντων, ακόμη και για τροχαία. Τα τελευταία χρόνια είχε πράγματι περιοριστεί η ανεξέλεγκτη παροχή βουλευτικής ασυλίας.
Με την προτεινόμενη για αναθεώρηση διάταξη θα παρέχεται ασυλία μόνο σε ό,τι αφορά την άσκηση των κοινοβουλευτικών και πολιτικών καθηκόντων του Βουλευτή και, μάλιστα, καλά οριοθετημένων.
Στο άρθρο 86 προβλεπόταν σύντομη παραγραφή στα ποινικά αδικήματα Υπουργών και Υφυπουργών που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Τα άρθρα 62 και 86 πολλές φορές στην πράξη προκάλεσαν συζητήσεις για προνόμια των πολιτικών, αλλά και αμφισβητήσεις που μείωσαν την εμπιστοσύνη των πολιτών στο πολιτικό μας σύστημα. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αποκαθιστούν τη νομιμότητα και την ισονομία των πολιτών.
Σπουδαία καινούρια διάταξη είναι αυτή που προτείνεται από τη Νέα Δημοκρατία και προβλέπει τη δυνατότητα για σύσταση εξεταστικής επιτροπής ύστερα από πρόταση της Αντιπολίτευσης.
Επειδή η επόμενη αναθεώρηση, σύμφωνα με τα ισχύοντα, θα μπορεί να γίνει μετά από σχεδόν δέκα χρόνια, ελπίζουμε και ευχόμαστε αυτά που τώρα έπρεπε, αλλά δεν αναθεωρούνται λόγω της άρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, να αναθεωρηθούν στο μέλλον υπό όρους ενότητας και σύμπνοιας του πολιτικού κόσμου, ώστε να επιτευχθούν οι πολλές, μεγάλες και αναγκαίες συνταγματικές αλλαγές που έχει ανάγκη ο τόπος.