Κυριακή
24
Νοέμβριος
TOP

Όλα όσα πρέπει να ξέρουμε για τον αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου

Και τι δεν έχει περάσει το οδικό τμήμα Πάτρα – Πύργος. Σχεδιασμοί, αναθέσεις, τέλμα, αποκοπή από την αρχική σύμβαση και βέβαια δεκάδες νεκροί, σε ένα από τα πιο αιματοβαμμένα οδικά δίκτυα της χώρας μας.

Η Πατρών – Πύργου, είναι θέληση της τωρινής κυβέρνησης να ξεκινήσει –επιτέλους- και να ολοκληρωθεί, ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος.

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε κατατμίσει τον άξονα σε 8 εργολαβίες, οι οποίες ουδέποτε ξεκίνησαν να δουλεύουν, ενώ ορισμένες εταιρείες που ανέλαβαν τις κατασκευές, χρεωκόπησαν.

Κι ενώ, λοιπόν, έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για το ΟΚ από την Ε.Ε., κάτι που αναμένεται να γίνει αρχές φθινοπώρου, η Ολυμπία Οδός, που έχει κατασκευάσει τον άξονα Κόρινθος – Πάτρα και που διαχειρίζεται το τμήμα από την Ελευσίνα έως την Πάτρα, δηλώνει πανέτοιμη να ξεκινήσει το έργο της Πατρών – Πύργου, το οποίο ήταν στον αρχικό σχεδιασμό μέχρι την Τσακώνα.

Μάλιστα, από τη στιγμή που θα ξεκινήσει τις εργασίες, θα ολοκληρωθεί σε 39 μήνες και θα εργαστούν περίπου 1800 άτομα.

Ας πιάσουμε το θέμα συνολικά.

Η Ολυμπία Οδός είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα στρατηγικής σημασίας που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα. Ο σύγχρονος, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα, συνολικού μήκους 202 χλμ., συνδέει την Πελοπόννησο με την υπόλοιπη Ελλάδα και την Ευρώπη καθώς και το λιμάνι του Πειραιά με την δυτική πύλη εξόδου της χώρας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας.

Η ενσωμάτωση του τμήματος Πάτρα – Πύργος στο έργο Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, θα προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της.

Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους υπόλοιπους δύο Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ύπαρξη ενός νέου σύγχρονου οδικού δικτύου συχνά συμπαρασύρει και άλλες δομές στην υγεία, την παιδεία και τον τουρισμό.

Ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή, έχει, βεβαίως, η σύντομη και ασφαλής σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία, ένα μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς παγκόσμιας εμβέλειας.

Βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά του Έργου

Μήκος περίπου 74 χλμ., ενός αυτοκινητόδρομου που συνδέει την Περιμετρική Πάτρας με τη βόρεια είσοδο της πόλης του Πύργου.

Το πρώτο τμήμα των 13 χλμ. από το Μιντιλόγλι έως την Κάτω Αχαΐα, αφορά ανακατασκευή με διεύρυνση της υπάρχουσας εθνικής οδού Πάτρα- Πύργος.
Το υπόλοιπο τμήμα, από την Κάτω Αχαϊά, μέχρι τον Πύργο, είναι νέα κατασκευή (νέα χάραξη μέσω της κοιλάδας της Ήλιδας).

Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος έχει 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.

8 κόμβοι συνδέουν τον αυτοκινητόδρομο με πολλά χωριά και πόλεις καθώς και με τη βιομηχανική ζώνη της Πάτρας.

2 μετωπικοί σταθμοί διοδίων

Κάτω Αχαϊά (ζώνη χρέωσης διοδίων Μιντιλόγλι / Κυλλήνη)

Χανάκια (ζώνη χρέωσης διοδίων Κυλλήνη / Πύργος)

2 πλευρικοί σταθμοί διοδίων στην Κάτω Αχαΐα και την Αμαλιάδα

9 γέφυρες

30 Κάτω διαβάσεις

26 Άνω διαβάσεις

138 οχετοί

Τοίχοι αντιστήριξης έκτασης 7.250μ.

2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (στις περιοχές Καραίικα και Πύργο)

1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της

Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων) στον Πύργο

Κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις

Αναμένεται αυξημένη οδική ασφάλεια (ιστορικά υψηλός αριθμός θανάτων στην υπάρχουσα εθνική οδό), μείωση του χρόνου ταξιδιού (περίπου 40 λεπτά για το πλήρες ταξίδι) και βελτίωση της άνεσης της μετακίνησης.

Παράλληλα, προβλέπεται αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής (βελτίωση της συνδεσιμότητας), αύξηση της ελκυστικότητας της περιοχής (δημιουργία νέων επενδύσεων) και αύξηση του εσωτερικού και του εξωτερικού τουρισμού (μέσω εύκολης πρόσβασης από το λιμάνι της Πάτρας).

Και ακόμη, θα υπάρξει εύκολη πρόσβαση σε αστικά κέντρα (π.χ. Πάτρα, Αθήνα), βελτίωση της κινητικότητας των πολιτών και άρση του κοινωνικού αποκλεισμού και της φτώχειας.

Ορόσημα της Πατρών- Πύργου

4 Απριλίου 2014: Το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (ΠΑΠΥΤΣΑ) εξαιρείται από το Έργο μέσω Υπουργικής Απόφασης. Τα ημιτελή έργα που εκτελέστηκαν από την CJV έως τον Ιούνιο του 2011 καταγράφηκαν και μεταβιβάστηκαν στην ευθύνη του κράτους.

Σεπτέμβριος 2014: Η εταιρία Παραχώρησης και η Κατασκευαστική ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ ολοκλήρωσαν τα σχέδια και την έγκριση του τμήματος ΠΑΠΥ και τα παρέδωσαν στο Δημόσιο για δημόσιο διαγωνισμό.

2015: Το κράτος κατάτμησε το τμήμα Πάτρα Πύργος σε 8 εργολαβίες και προχώρησε σε δημόσιο διαγωνισμό.

2018: Μετά από μακρά διαδικασία, το κράτος υπέγραψε 3 (από τις 8) συμβάσεις. Από τότε η πρόοδος ήταν πολύ αργή (λιγότερο από 1% – 3 εκατ. € – σε ένα χρόνο)

2ο εξάμηνο 2019: Η νέα κυβέρνηση αποφάσισε να επανεξετάσει την επανένταξη του τμήματος Πάτρα- Πύργος στο έργο Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.

Ιανουάριος 2020: Υπογράφηκε ένα Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ολυμπίας Οδού, στο οποίο συμφωνούνταν βασικοί όροι και προϋποθέσεις.

Μάρτιος 2020: Το Ελληνικό Δημόσιο ακύρωσε τις 8 δημόσιες συμβάσεις.

Μάιος 2020: Οριστική συμφωνία με το κράτος.

https://www.huffingtonpost.gr/