Ανάλυση DNA έγινε σε δύο ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ σε μια προσπάθεια να προκύψει, με μοριακές τεχνικές, ένας κώδικας που θα πιστοποιεί την προέλευση και τη γνησιότητά τους. Πρόκειται για το αυγοτάραχο Μεσολογγίου και τη σταφίδα Vostizza.
Η ανάλυση DNA θα τα πιστοποιεί ως ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ, ενώ θα τα «θωρακίζει» απέναντι σε φαινόμενα νοθείας. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Πατρών, Απόστολο Βανταράκη, «αυτό δεν έχει γίνει άλλη φορά σε ΠΟΠ προϊόντα», ενώ η προσπάθεια που βρίσκεται σε εξέλιξη υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «Ερευνώ Καινοτομώ».
«Τα συγκεκριμένα προϊόντα αποτελούν ΠΟΠ προϊόντα της Ελλάδας. Θέλουμε να δείξουμε την αξιοπιστία και την καθαρότητά τους και να τα διαφοροποιήσουμε από προϊόντα που παράγονται σε άλλες περιοχές του κόσμου. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυγοτάραχο παράγεται και στην Αυστραλία. Συνεπώς, μέσα από την DNA ανάλυση προσπαθούμε να κάνουμε ιχνηλασιμότητα της προέλευσης του προϊόντος. Με αυτόν τον τρόπο και τις μεθοδολογίες που έχουμε αναπτύξει, θα μπορεί να αποδειχθεί ότι το αυγοτάραχο προέρχεται από το Μεσολόγγι και η σταφίδα από το Αίγιο» σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Βανταράκης στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, με αφορμή την παρουσίαση της σχετικής έρευνας στο 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων, που έγινε προ ημερών στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Μια νέα εποχή για τη Βιολογία: Ευκαιρίες και προκλήσεις στην μετά COVID εποχή».
Ο κ. Βανταράκης τονίζει ότι η διαδικασία προσδιορισμού της γεωγραφικής προέλευσης και της γνησιότητας προϊόντων «ουσιαστικά μπορεί να τους προσδώσει μια ταυτότητα, έτσι ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι αυτό που παίρνει ο καταναλωτής είναι αυτό που δηλώνεται και δεν υπάρχει νοθεία. Συνεπώς η γενετική ταυτότητα που δημιουργείται προσδίδει μεγαλύτερη αξία στα προϊόντα, με οφέλη και για τους παραγωγούς».
Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει ήδη το νομοθετικό πλαίσιο για την πιστοποίηση των προϊόντων ΠΟΠ ενώ με την ολοκλήρωση του προγράμματος «Ερευνώ Καινοτομώ» στις αρχές του 2023, θα προκύψει ένα λογισμικό στο οποίο θα προσβλέπει ο καταναλωτής και θα αναφέρει τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Συνεργασία υπάρχει ήδη μεταξύ του Πανεπιστημίου Πατρών και των αντίστοιχων εταιρειών οι οποίες επιθυμούν πολύ την εφαρμογή ενός συστήματος γενετικής ταυτότητας των προϊόντων τους, ώστε ο καταναλωτής να είναι σίγουρος για το τι αγοράζει.
Στην έρευνα που παρουσιάστηκε στο 13ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων συμμετείχαν οι Απόστολος Βονταράκης, Μαρία Ελένη Δημητρακοπούλου, Ζωή Κοτσίρη, Μαρία Αθανασίου και Ελευθερία Χόρτη– Τρίψα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ