Την περασμένη εβδομάδα, το Bloomberg εντόπισε στα ανοικτά των νότιων ακτών της Πελοποννήσου δύο γερασμένα τάνκερ, να μεταφέρουν πετρέλαιο από το ένα στο άλλο. Όμως σύμφωνα με τα δορυφορικά συστήματα εντοπισμού των δύο πλοίων, αυτό δεν συνέβη ποτέ.
Το ηλεκτρονικό στίγμα των πλοίων δείχνει ότι ουδέποτε πλησίασαν πιο κοντά από τα τέσσερα μίλια το ένα στο άλλο. Όπως εξηγεί το αμερικανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο, πρόκειται για μια σκόπιμη παρέμβαση στα συστήματα εντοπισμού, μέρος του σχεδίου για να συνεχίσει να ρέει το ρωσικό πετρέλαιο στις διεθνείς αγορές παρά τις κυρώσεις, συχνά σε τιμές υψηλότερες από ό,τι θα ήθελαν οι κυβερνήσεις της Δύσης.
Η πρακτική του να δίνουν ψεύτικες συντεταγμένες στο αυτόματο σύστημα εντοπισμού, το AIS, ονομάζεται «spoofing». Όπως σημειώνει το Bloomberg, «θολώνει» το από πού έρχονται τα φορτία και έτσι καθησυχάζει τους νευρικούς αγοραστές, οι οποίοι θέλουν να κρύψουν τις συναλλαγές τους με τη Ρωσία.
Το 240 μέτρων Turba ήταν ένα από τα τάνκερ που εντοπίστηκαν από το Bloomberg στα ανοικτά της Πελοποννήσου, στις 19 Σεπτεμβρίου. Κατασκευασμένο πριν από 26 χρόνια, θα έπρεπε κανονικά να έχει γίνει σκραπ έως τώρα. Όμως, το πλοίο έχει εξελιχθεί σε ένα ισχυρό σύμβολο των προσπαθειών της Ρωσίας να διατηρήσει το εμπόριο πετρελαίου της.
Οι αρχές είχαν στοχοποιήσει το Turba από τον Μάιο, λόγω της μεγάλης ηλικίας του, του φτωχού ιστορικού ελέγχων του, του μυστηριώδους ιδιοκτησιακού καθεστώτος του και του γεγονότος ότι πλέει με σημαία του Καμερούν, μιας χώρας που έχει μπει σε μαύρη λίστα από τον διεθνή οργανισμό που προωθεί την ασφαλή ναυτιλία.
Μετά τις κυρώσεις του G7, η Ρωσία έχτισε έναν τεράστιο στόλο από «σκιώδη τάνκερ», τα οποία συνήθως είναι παλιά πλοία, σαν το Turba. Οι περιορισμοί απαγορεύουν στα μέλη της Ε.Ε. να αγοράσουν ρωσικό πετρέλαιο αλλά και στις ευρωπαϊκές εταιρείες (ασφαλιστικές και ναυτιλιακές) να βοηθήσουν στη μεταφορά του. Αλλά όταν αυτά τα πλοία βρίσκονται σε διεθνή ύδατα –όπως στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας- τα περιθώρια για έλεγχο της δραστηριότητας αυτής μειώνονται, όπως σημειώνει το Bloomberg.
Το spoofing είναι μια γνωστή πρακτική για φορτία πετρελαίου τα οποία κάποιοι θέλουν να κρύψουν. Και ενώ δεν αρέσει στις αρχές, είναι νόμιμη στα διεθνή ύδατα. Εφαρμόζεται με ένα μηχάνημα, το οποίο δίνει ένα ψεύτικο στίγμα, την ώρα που το πλήρωμα κλείνει τον πραγματικό μεταδότη του πλοίου.
To Bloomberg διαπίστωσε ότι το Turba ήταν πλάι-πλάι με το Simba, ένα άλλο παλιό τάνκερ, στον Λακωνικό Κόλπο, την ώρα που το στίγμα των πλοίων έδειχνε απόσταση μιλίων.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
πηγη moneyreview.gr