Παρασκευή
18
Ιούλιος
TOP

Στοχευμένα μέτρα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις χωρίς δημοσιονομικό κόστος, ζητά ο Περικλής Μαντάς

Συγκεκριμένες παρεμβάσεις υπέρ της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, οι οποίες θεραπεύουν πολλαπλά θεσμικά και λειτουργικά ζητήματα και μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς άμεση επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, πραγματοποίησε ο βουλευτής Μεσσηνίας της Νέας Δημοκρατίας Περικλής Μαντάς με Ερώτησή του προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη.

Όπως επισημαίνει ο κ. Μαντάς, παρά τις θετικές αλλαγές των τελευταίων ετών για τον ψηφιακό και φορολογικό εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων, συνεχίζουν να υφίστανται διαρθρωτικές δυσκολίες που επηρεάζουν δυσανάλογα τη λειτουργία και τη βιωσιμότητα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Οι προτάσεις του βουλευτή επικεντρώνονται σε οκτώ επιμέρους τομείς που κρίνονται κρίσιμοι για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των επιχειρήσεων και τη βελτίωση του πλαισίου στο οποίο δραστηριοποιούνται. Ειδικότερα προτείνονται τα εξής:

  • Ρύθμιση οφειλών 120 δόσεων χωρίς περιορισμούς: Ζητείται επαναφορά της ρύθμισης των 120 δόσεων για επιχειρηματικές οφειλές χωρίς περιοριστικούς όρους και χωρίς αποκλεισμούς, ειδικά για όσες επιχειρήσεις έχουν πραγματική ανάγκη.
  • Ακατάσχετος επαγγελματικός λογαριασμός: Προτείνεται η θέσπιση ειδικού εταιρικού ακατάσχετου τραπεζικού λογαριασμού για την κάλυψη ανελαστικών βασικών λειτουργικών εξόδων (όπως μισθοδοσία, ενοίκια, κλπ.), ώστε να διασφαλίζεται η στοιχειώδης λειτουργία των επιχειρήσεων.
  • Πλαφόν στις προσαυξήσεις: Ζητείται η επαναφορά ανώτατου ορίου στις προσαυξήσεις επί των ληξιπρόθεσμων οφειλών, όπως ίσχυε στο παρελθόν, προκειμένου να περιοριστεί ο κίνδυνος υπερχρέωσης.
  • Αναμόρφωση του εξωδικαστικού συμβιβασμού: Επισημαίνεται η ανάγκη νομοθετικής παρέμβασης ώστε οι επιχειρήσεις που εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό να μην αντιμετωπίζονται από τα πιστωτικά ιδρύματα ως «πτωχευμένες» ή «υπό πτώχευση».
  • Βελτίωση της απεικόνισης στο myAADE: Η ψηφιακή πλατφόρμα της ΑΑΔΕ δεν απεικονίζει επαρκώς την πορεία εξυπηρέτησης ρυθμίσεων μέσω εξωδικαστικού συμβιβασμού, γεγονός που δυσχεραίνει τη διαχείριση και τη συνεργασία με τρίτους φορείς.
  • Αναθεώρηση προστίμων στον νέο Τελωνειακό Κώδικα: Ζητείται επανεξέταση του ύψους των προστίμων που προβλέπονται στον νέο Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα, ώστε να διασφαλίζεται η αρχή της αναλογικότητας και να αποφεύγονται υπέρμετρες κυρώσεις για ήσσονος σημασίας παραβάσεις.
  • Δωρεάν κρατικά ψηφιακά εργαλεία συμμόρφωσης: Προτείνεται η παροχή βασικών ψηφιακών εφαρμογών από το Δημόσιο, ώστε οι επιχειρήσεις να μην εξαναγκάζονται σε αγορά ιδιωτικών λύσεων για τη τήρηση των ψηφιακών υποχρεώσεών τους.
  • Λειτουργία του μηχανισμού παράτασης για λογιστές: Τονίζεται η ανάγκη να ενεργοποιηθεί άμεσα ο μηχανισμός παράτασης προθεσμιών για λογιστές που αντιμετωπίζουν περιστατικά ανωτέρας βίας, όπως προβλέπεται ήδη στη νομοθεσία.

Η κοινοβουλευτική πρωτοβουλία του κ. Μαντά έρχεται σε συνέχεια της πρόσφατης συνάντησης που πραγματοποίησε στο Επιμελητήριο Μεσσηνίας με εκπροσώπους της ΟΕΒΕΣ Μεσσηνίας και φορείς της τοπικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, κατά την οποία αναδείχθηκαν πλήθος ζητημάτων που σχετίζονται με την καθημερινή λειτουργία των επιχειρήσεων και την ανάγκη θεσμικής υποστήριξης τους.

Οι παρεμβάσεις αυτές εντάσσονται επίσης σε ένα ευρύτερο πλαίσιο πρακτικών προτάσεων για τη διόρθωση χρόνιων διοικητικών δυσλειτουργιών και την ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας με όρους διαφάνειας, σταθερότητας και θεσμικής ισοτιμίας. Βασικοί στόχοι της προσέγγισης αυτής για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα είναι η διευκόλυνση της συνέπειας, η διασφάλιση πρόσβασης σε ευνοϊκές ρυθμίσεις, καθώς και η ενίσχυση της πραγματικής λειτουργικής ανάκαμψης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, χωρίς όμως πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος.

Η ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη

Θέμα: «Αναγκαία μέτρα ενίσχυσης βιωσιμότητας επιχειρήσεων χωρίς δημοσιονομικό κόστος»

Αξιότιμε κύριε υπουργέ,

Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, τόσο σε επίπεδο απασχόλησης όσο και για την περιφερειακή ανάπτυξη. Παρά τις σημαντικές μεταρρυθμιστικές προσπάθειες των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας από το 2019 έως και σήμερα και την πρόοδο που έχει επιτευχθεί όχι μόνο στον ψηφιακό και φορολογικό εκσυγχρονισμό, αλλά και στο συνολικό πλαίσιο λειτουργίας και δραστηριοποίησης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, σειρά διαρθρωτικών ζητημάτων χωρίς άμεσο δημοσιονομικό κόστος τα οποία αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις συνεχίζει να δημιουργεί προσκόμματα στην καθημερινή τους λειτουργία και να επιβαρύνει υπέρμετρα τη βιωσιμότητα και την αναπτυξιακή τους δυναμική.

Πιο συγκεκριμένα:

  1. Ρύθμιση οφειλών σε 120 δόσεις χωρίς περιορισμούς: Υπάρχει έντονη ανάγκη επαναφοράς μιας ευνοϊκής ρύθμισης 120 δόσεων για τις οφειλές των επιχειρήσεων προς το Δημόσιο, χωρίς περιοριστικούς όρους, όπως η υποχρέωση εξόφλησης του 75% της αρχικής οφειλής προκειμένου η επιχείρηση να λογίζεται ότι βρίσκεται σε καθεστώς ρύθμισης που εξοφλείται ομαλά. Η τρέχουσα πρακτική αποκλείει ουσιαστικά όσους έχουν πραγματικά ανάγκη ρύθμισης.
  2. Θέσπιση ακατάσχετου εταιρικού λογαριασμού: Είναι απαραίτητο να θεσπιστεί ένα ακατάσχετο εταιρικό τραπεζικό προφίλ που να επιτρέπει την κάλυψη βασικών λειτουργικών εξόδων, όπως μισθοδοσία, ενοίκιο, ενεργειακό κόστος, κόστος ύδρευσης, κ.ά. Ένα τέτοιο εργαλείο είναι κρίσιμο για τη στοιχειώδη λειτουργία των επιχειρήσεων και κυρίως για τη ρεαλιστική δυνατότητά τους να διευθετήσουν τις τυχόν εκκρεμότητές τους.
  3. Καθορισμός ανώτατου ορίου προσαυξήσεων: Οι σημερινές προσαυξήσεις επί των ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν έχουν κάποιο πλαφόν, σε αντίθεση με άλλες υποχρεώσεις προς το Δημόσιο. Παλαιότερα, υπήρχε ανώτατο όριο στο 100% της αρχικής οφειλής, κάτι που διασφάλιζε τον έλεγχο των επιβαρύνσεων και απέτρεπε την υπερχρέωση. Η επαναφορά μιας τέτοιας πρόβλεψης θα ενίσχυε καταλυτικά τις δυνατότητες ρύθμισης που σήμερα παρέχονται.
  4. Τροποποίηση πλαισίου εξωδικαστικού συμβιβασμού: Παρότι ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών έχει κινητοποιήσει σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων, τα πιστωτικά ιδρύματα εξακολουθούν να καταγράφουν τις επιχειρήσεις που εντάσσονται ως “πτωχευμένες” ή “υπό πτώχευση”. Το γεγονός αυτό πλήττει τη φερεγγυότητά τους και δυσχεραίνει την πρόσβασή τους σε χρηματοδοτικά εργαλεία. Χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση για τη διασφάλιση της πιστοληπτικής τους εικόνας.
  5. Ελλιπής απεικόνιση στο myAADE: Το ψηφιακό σύστημα της ΑΑΔΕ δεν εμφανίζει αναλυτικά την πορεία εξυπηρέτησης της ρύθμισης μέσω εξωδικαστικού συμβιβασμού, κάτι που δυσχεραίνει τόσο την ενημέρωση του ίδιου του φορολογουμένου όσο και τη συνεργασία με φορείς και τράπεζες.
  6. Εξοντωτικά πρόστιμα στον νέο Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα: Ο νέος Κώδικας, ο οποίος μόλις κατατέθηκε στη Βουλή, περιλαμβάνει πρόστιμα δυσανάλογα υψηλά, ακόμα και για ήσσονος σημασίας παραβάσεις. Πρέπει να εξεταστεί η αναλογικότητα των κυρώσεων, ώστε να μη τιμωρείται υπέρμετρα η επιχειρηματική δραστηριότητα.
  7. Ψηφιακός μετασχηματισμός με κρατικές ηλεκτρονικές υποδομές: Ο ψηφιακός έλεγχος και η υποχρέωση συμμόρφωσης με νέα ψηφιακά εργαλεία (όπως ηλεκτρονικά βιβλία, myDATA, ηλεκτρονικά τιμολόγια κλπ.) δεν συνοδεύεται σε κάθε περίπτωση από αντίστοιχες κρατικές εφαρμογές ή υποδομές. Έτσι, οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες αναγκάζονται να προσφεύγουν σε ιδιωτικές υπηρεσίες με πρόσθετο κόστος προκειμένου να συμμορφωθούν. Το κράτος οφείλει να παρέχει βασικές λειτουργίες ψηφιακής συμμόρφωσης δωρεάν.
  8. Παράταση προθεσμιών για λογιστές: Με το άρθρο 67 του ν. 5042/23 (ΦΕΚ 88/Α’/10-4-2023) προβλέφθηκε η δυνατότητα παράτασης προθεσμιών για λογιστές που αντιμετωπίζουν σοβαρά ζητήματα ανωτέρας βίας, όπως ασθένεια, τοκετό ή θάνατο, με τις λεπτομέρειες εφαρμογής να καθορίζονται σε σχετική ΚΥΑ. Με την ΚΥΑ Α.1065 (ΦΕΚ 2584/Β’/27-5-2025) ορίστηκε η σχετική διαδικασία, ωστόσο ο προβλεπόμενος μηχανισμός δεν έχει ακόμα τεθεί σε πλήρη λειτουργία, με αποτέλεσμα να προκαλείται αχρείαστη ταλαιπωρία και να υπάρχει κίνδυνος επιβολής προστίμων σε επαγγελματίες, πολίτες ή επιχειρήσεις.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:

  1. Προτίθεται το υπουργείο σας να προχωρήσει σε νέα ρύθμιση 120 δόσεων προς τις επιχειρήσεις, η οποία να μη συνοδεύεται από τυχόν άλλους περιορισμούς;
  2. Υπάρχει κυβερνητική πρόβλεψη για θέσπιση ακατάσχετου εταιρικού τραπεζικού λογαριασμού αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση πάγιων λειτουργικών εξόδων της επιχείρησης;
  3. Σκοπεύετε να επαναφέρετε το πλαφόν στις προσαυξήσεις των οφειλών προς το Δημόσιο;
  4. Πώς προτίθεστε να τροποποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο ώστε οι επιχειρήσεις σε εξωδικαστικό να μην καταγράφονται ως πτωχευμένες από τις τράπεζες;
  5. Υπάρχει σχεδιασμός ώστε να αναβαθμιστεί η πλατφόρμα myAADE και να εμφανίζεται η εικόνα εξυπηρέτησης των εξωδικαστικών ρυθμίσεων;
  6. Σχεδιάζει το υπουργείο σας να υπάρξει αναθεώρηση των προστίμων στον νέο Τελωνειακό Κώδικα ώστε αυτά να μην είναι εξοντωτικά και να υπηρετείται καλύτερα η αρχή της αναλογικότητας;
  7. Υπάρχει κυβερνητικός σχεδιασμός για την παροχή δωρεάν ή κρατικών ψηφιακών εργαλείων στις επιχειρήσεις για την κάλυψη όλων των υποχρεώσεων ψηφιακής συμμόρφωσης;
  8. Προτίθεται το υπουργείο σας να θέσει άμεσα σε πλήρη λειτουργία τον μηχανισμό παράτασης προθεσμιών που προβλέπεται στο άρθρο 67 του νόμου 5042/2023 και στην ΚΥΑ Α.1065/2025, ώστε να αποφεύγεται η επιβολή προστίμων σε περιπτώσεις ασθένειας, τοκετού ή θανάτου λογιστή;

Ο ερωτών βουλευτής

Περικλής Π. Μαντάς 

Βουλευτής Μεσσηνίας