Υπό προϋποθέσεις ορισμένα από τα εργοτάξια, που αντιστοιχούν στις οκτώ εργολαβίες του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος, θα μπορούσαν να στηθούν μετά το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς κατασκευών. Χθες, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης-απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΔΗΣΥ Ιωάννη Κουτσούκου-ανέφερε ξανά ότι μέχρι τις 12 Μαρτίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έχει εγκρίνει τη χρηματοδότηση του έργου προϋπολογισμού της τάξης των 355 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, η έκθεση του τεχνικού συμβούλου Jaspers της Κομισιόν είναι θετική, κάνοντας αποδεκτή τη μελέτη κόστους-οφέλους του αυτοκινητοδρόμου. Η τελευταία είναι -κατά τον υπουργό – η βασική αιτία καθυστέρησης της υλοποίησης του έργου.
Έπρεπε, δηλαδή, όπως ο ίδιος είπε, να καταρτιστεί, από την αρχή, η μελέτη αξιολόγησης κόστους-οφέλους και να υπάρξει αιτιολόγηση εάν αυτό το έργο είναι βιώσιμο για να το εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αφότου ολοκληρώθηκε η μελέτη, το υπουργείο Οικονομίας κατέθεσε στις 12 Δεκεμβρίου την αίτηση χρηματοδότησης στις Βρυξέλλες. Η Κομισιόν εάν δεν απαντήσει, εντός τριμήνου από την υποβολή της αίτησης, τότε, κατά τον υπουργό, η χρηματοδότηση θεωρείται εγκεκριμένη, σύμφωνα με όσα ορίζουν οι διαδικασίες.
Οι εγγυητικές
Σε αυτή την περίπτωση, οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών θα καλέσουν τους προσωρινούς αναδόχους να καταθέσουν εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης.
Πρόκειται για το σχήμα Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών του ομίλου Καλογρίτσα, που έχει μειοδοτήσει στις τέσσερις πρώτες εργολαβίες, την μειοδότρια, σε τρεις εργολαβίες, Ιντερκάτ (ανήκει στον Πανουργιά Παπαϊωάννου, ιδιοκτήτη της ΠΑΕ Λαμίας) και την ιταλική GD Infrastrutture (συνεργάζεται με την Μηχανική) που έχει μειοδοτήσει για το τμήμα Κάτω Αχαΐα- Σαγαίικα. Η δημοπράτηση της εργολαβίας, που απομένει, της όγδοης, προϋπολογισμού 74,4 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε μόλις πριν από μερικές ημέρες.
Ωστόσο, το ερώτημα που θέτουν στην αγορά είναι εάν θα είναι σε θέση ορισμένοι από τους προσωρινούς αναδόχους να προσκομίσουν εγγυητικές επιστολές, καθώς αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. “Αν δεν μπορεί κάποια εταιρεία να φέρει τις εγγυητικές, πας στη δεύτερη. Αν δεν μπορεί η δεύτερη, πας στην τρίτη. Τα ξέρετε αυτά, φαντάζομαι” σημείωσε, χθες, ο Χρ.Σπίρτζης.
Σε κάθε περίπτωση, τη διαδικασία της υποβολής εγγυητικών επιστολών, θα διαδεχτεί ο έλεγχος νομιμότητας των οκτώ διαφορετικών συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, διαδικασία που αναμένεται να διαρκέσει αρκετούς μήνες. Εάν το ανώτατο δικαστήριο δώσει το πράσινο φως, θα ακολουθήσει η συμβασιοποίηση την οποία θα διαδεχτεί η εγκατάσταση των εργοταξίων (απαιτείται τουλάχιστον ένας μήνας από την υπογραφή των συμβάσεων).
Ως αποτέλεσμα, η κατασκευή του Πάτρα – Πύργος οριακά θα μπορούσε να ξεκινήσει λίγους μήνες πριν την εκπνοή της φετινής χρονιάς.
Σημειώνεται ότι μία από τις πρώτες προτεραιότητες του Χρ.Σπίρτζη ως υπουργού Υποδομών, το 2015, ήταν η ματαίωση του διαγωνισμού που είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στις 31 Μαρτίου του ίδιου έτους. Στόχος ήταν η τμηματική επαναδημοπράτησή του ώστε να μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία μικρότερες κατασκευαστικές εταιρείες. Ωστόσο, περισσότερο από δυόμιση χρόνια μετά το έργο παραμένει μακέτα.
capital.gr