Παρασκευή
29
Μάρτιος
TOP

Ανατιμήσεις: Μείωσαν τις αγορές τροφίμων οι καταναλωτές

Λιγότερα τρόφιµα βάζουν πλέον στο καλάθι του σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές, καθώς οι ανατιμήσεις κατατρώνε το διαθέσιμο εισόδημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η NielsenIQ, ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία τρόφιμα – ποτά υποχώρησε το α’ εξάμηνο του 2022 (στοιχεία μέχρι τις 19 Ιουνίου 2022) κατά 2,7%, εξέλιξη η οποία αποδίδεται στις μεγάλες αυξήσεις τιμών, που μεσοσταθμικά στα τυποποιημένα τρόφιμα έφτασε στο πρώτο ήμισυ του έτους το 4,2%.

Υπενθυμίζεται ότι συνολικά στην ομάδα τρόφιμα – μη αλκοολούχα ποτά, που περιλαμβάνει και τα νωπά προϊόντα και όχι μόνο τις πωλήσεις από το κανάλι του σούπερ μάρκετ, τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) έδειξαν τον Ιούνιο του 2022 αύξηση τιμών 12,6%.

H αξιοσημείωτη μείωση πωλήσεων σε τρόφιμα, αλλά και σε όλες τις άλλες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, όπως είναι τα είδη φροντίδας νοικοκυριού (απορρυπαντικά κ.ά.) και τα είδη ατομικής περιποίησης (αφρόλουτρα, σαμπουάν κ.λπ.) είχε ως συνέπεια την οριακή αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ μόλις κατά 0,9% το α΄ εξάμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021. Αύξηση η οποία οφείλεται αποκλειστικά στη μεγάλη αύξηση τιμών, όπως επισημαίνει και η NielsenIQ.

Ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία τρόφιμα – ποτά υποχώρησε το α΄ εξάμηνο του 2022 κατά 2,7%.

Τα ρεκόρ ανατιμήσεων σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα καταγράφονται σε πολύ βασικές κατηγορίες προϊόντων, γεγονός που επιβαρύνει πολύ περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, οι τιμές στις κατηγορίες του ελαιολάδου, του συσκευασμένου τυριού και των αλεύρων έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 22,7%, 9,6% και 9,1% αντιστοίχως. Στις παραπάνω αυξήσεις τιμών, μάλιστα, έχουν συμβάλει ιδιαιτέρως οι μήνες Μάιος και Ιούνιος, καθώς τότε κυρίως καταγράφηκαν έντονες ανατιμήσεις σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2022.

Η κατάσταση από πλευράς τιμών κάθε άλλο παρά ιδανική είναι και στις άλλες κατηγορίες ειδών σούπερ μάρκετ, γεγονός που προκαλεί επίσης μεγάλη μείωση των πωλήσεων.

Συγκεκριμένα, οι τιμές των προϊόντων φροντίδας νοικοκυριού έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά στο α΄ εξάμηνο του τρέχοντος έτους κατά 3,4% και των προϊόντων προσωπικής περιποίησης κατά 2,1%. Η μείωση του όγκου πωλήσεων είναι τέτοια που έχει προκαλέσει μεγάλη μείωση και των πωλήσεων σε αξία, κατά 5,3% στα είδη φροντίδας νοικοκυριού και κατά 3,6% στα είδη προσωπικής περιποίησης. Μεταξύ των κατηγοριών στις οποίες έχουν καταγραφεί οι υψηλότερες ανατιμήσεις είναι το αλουμινόχαρτο (16,7%), αλλά και οι πάνες (9%).

Εκτός από το να αγοράζουν λιγότερα προϊόντα οι καταναλωτές στρέφονται και στην επιλογή φθηνότερων προϊόντων και δη στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώνεται φέτος σε 13,6% από 12,7% έναν χρόνο πριν. Την ίδια στιγμή λιανέμποροι και προμηθευτές επίσης επιδιώκουν να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους, εντείνοντας την προωθητική δραστηριότητα μέσα στα καταστήματα, με συνέπεια τα 2/3 των λεγόμενων ταχυκίνητων αγαθών (των βασικών ειδών σούπερ μάρκετ δηλαδή) να πωλούνται υπό κάποιο καθεστώς προσφοράς.

πηγη kathimerini.gr