Κυριακή
3
Μάρτιος
TOP

Εάν κοιτάζετε διαρκώς το κινητό σας ίσως πάσχετε από nomophobia – Πώς θα το καταλάβετε

Οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα νιώθουν περίεργα αν τύχει να ξεχάσουν κάπου το κινητό τους τηλέφωνο ή εάν ξεμείνουν από μπαταρία στη μέση της μέρας. Αλλά για κάποιους, το άγχος που βιώνουν όταν δεν έχουν πρόσβαση στο κινητό τους ή στο ίντερνετ, ξεπερνά τα φυσιολογικά επίπεδα. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι πρόκειται για μια νέα φοβία και της έχουν δώσει μάλιστα και όνομα: «Nomophobia», από τη φράση «no mobile phone phobia».

«Όσοι έχουν nomophobia παρουσιάζουν έναν εθισμό στο κινητό τους τηλέφωνο», ανέφερε μελέτη που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο στο BMC Psychiatry, σύμφωνα με το CNBC.

Τα συμπτώματα της nomophobia θυμίζουν εκείνα άλλων εθισμών ή αγχωδών διαταραχών:

  • Άγχος
  • Σύγχυση
  • Εφίδρωση
  • Αποπροσανατολισμός
  • Αλλαγές στην αναπνοή
  • Ταχυκαρδία

Οι έφηβοι είναι εκείνοι που επηρεάζονται συχνότερα από την nomophobia, δείχνει η μελέτη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η διαταραχή αυτή δεν πλήττει και άτομα όλων των ηλικιών.

Ένας μεγάλος λόγος για τον οποίο ο κόσμος βιώνει nomophobia έχει να κάνει με το πόσο εξαρτιόμαστε από τα κινητά τηλέφωνά μας, εξηγεί η Michele Leno, κλινική ψυχολόγος.

«Είμαστε προσκολλημένοι στα κινητά μας και για τόσο πολλούς διαφορετικούς λόγος. Είναι μια μινιατούρα του υπολογιστή μας. Τα χρησιμοποιούμε για τη δουλειά μας, τα χρησιμοποιούμε για να παραμείνουμε σε επαφή με την οικογένειά μας», εξηγεί η Leno στο CNBC.

«Όταν δεν μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε άμεσα, αρχίζουμε να αγχωνόμαστε γιατί πιστεύουμε ότι χάνουμε κάτι. Έχουμε αυτή την εντύπωση ότι τα κινητά μας μας επιτρέπουν να είμαστε συνδεδεμένοι με όλα τα πράγματα ανά πάσα στιγμή».

Σύμφωνα με την κλινική ψυχολόγο Blair Steel, κάποιοι άνθρωποι είναι πιο επιρρεπείς στο να εμφανίσουν nomophobia. Παράγοντες που αυξάνουν τις πιθανότητες να εμφανίσει κάποιος αυτή τη φοβία είναι:

  • Το προϋπάρχον άγχος
  • Η χαμηλή αυτοπεποίθηση
  • Η δυσκολία στη διαχείριση των συναισθημάτων
  • Οι ανασφαλείς σχέσεις/δεσμοί
  • Η απουσία προσωπικών σχέσεων

Όταν ένα άτομο αναπτύξει μια μη υγιή προσκόλληση στο κινητό του, αυτό επηρεάζει αρνητικά διάφορους τομείς της ζωής του, προειδοποιεί η Leno. Η nomophobia μπορεί να πλήξει την ικανότητα του ατόμου να συγκεντρώνεται και να ολοκληρώνει δραστηριότητες και υποχρεώσεις του, όπως στο σχολείο ή στη δουλειά του.

Και βέβαια, το να έχει κανείς διαρκώς την προσοχή του σε ένα κινητό τηλέφωνο δεν ωφελεί καθόλου τις σχέσεις του. «Θυσιάζουμε την ευτυχία και δυνητικά την υγεία αυτών των σχέσεων γιατί νοιαζόμαστε περισσότερο για το κινητό», σημειώνει η Leno.

10 τρόποι να καταπολεμήσετε τη nomophobia

Οι δύο κλινικοί ψυχολόγοι συστήνουν σε όσους πιστεύουν ότι έχουν υπερβολική εξάρτηση από το κινητό τους να κάνουν τα εξής:

  • Επιτρέψτε στον εαυτό σας να χαλαρώσει χωρίς να χρησιμοποιείτε το κινητό σας σε αυτό το διάλειμμα.
  • Φροντίστε να μην χρησιμοποιήσετε το κινητό σας για μία ολόκληρη ώρα κατά διαστήματα. Εάν χρειάζεται, απενεργοποιήστε το.
  • Αφήστε το κινητό σας στο σπίτι όταν πηγαίνετε για ψώνια ή σε κάποια εκδήλωση.
  • Φορέστε ρολόι για να τσεκάρετε την ώρα, ώστε να μην χρειάζεται να κοιτάζετε το κινητό σας για αυτό.
  • Χρησιμοποιήστε ένα ημερολόγιο για να προγραμματίσετε την εβδομάδα σας.
  • Βρείτε νέα χόμπι που θα σας επιτρέψουν να αφιερώνετε λιγότερο χρόνο στο κινητό σας.
  • Διαβάστε για την nomophobia, ώστε να αναγνωρίζετε τα σημάδια και τα πράγματα που την προκαλούν.
  • Αντικρούστε τις αρνητικές σκέψεις που σας προκαλεί το να είστε χωρίς το κινητό σας. Θυμηθείτε ότι όλα θα είναι καλά εάν το αφήσετε στην άκρη για λίγο.
  • Αφιερώστε μερικές στιγμές στον διαλογισμό και τις ασκήσεις αναπνοών για να αντιμετωπίσετε το άγχος.
  • Σε ακραίες περιπτώσεις, αναζητείστε την βοήθεια ενός ειδικού πνευματικής υγείας.

πηγη moneyreview.gr