Δευτέρα
23
Δεκέμβριος
TOP

Έτσι θα είναι η ανάκαμψη μετά την Covid-19

Εμφανείς είναι ήδη οι τάσεις που καταδεικνύουν την ανάκαμψη από την πανδημία σε πολλά μέρη του κόσμου, καθώς οι εκστρατείες εμβολιασμοί και τα εστιασμένα μέτρα έχουν δώσει ώθηση στις αγορές και έχουν θέσει τα θεμέλια για επιστροφή στην κανονικότητα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της McKinsey & Company, η οποία θέτει ως επίκεντρο των εξελίξεων τις ΗΠΑ, υπάρχουν ισχυρά δείγματα των τάσεων που θα επικρατήσουν στο δεύτερο εξάμηνο του 2021.

1) Ανάκαμψη των καταναλωτκών δαπανών

Όσο τα καταστήματα και ο κλάδος της ψυχαγωγίας παρέμενε κλειστός, οι αποταμιεύσεις των νοικοκυριών στις ΗΠΑ διπλασιάστηκαν το 2020 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αγγίζοντας τα 3 τρισ. δολάρια. Οι δαπάνες «θα ανακάμψουν ανάλογα με το πόσο άνετα θα κινείται πια ο κόσμος», σύμφωνα με παλαιότερη και πλέον επιβεβαιωμένη πρόβλεψη της McKinsey. Πράγματι, φαίνεται ότι οι καταναλωτικές δαπάνες αυξάνονται όσο οι Αμερικάνοι νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια επιστρέφοντας στις συνήθειές τους. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι υπάρχουν διαφορές στις συνήθειες μεταξύ εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων. Ενδεικτικά, οι εμβολιασμένοι περνούν περισσότερο χρόνο εκτός σπιτιού και συνεπώς ξοδεύουν περισσότερα χρήματα, σχεδόν στον ίδιο βαθμό με την περίοδο πριν την επέλαση της πανδημίας. Επιπλέον, το 82% των ατόμων κάτω των 40 με αποδοχές άνω των 100.000 δολαρίων δήλωσαν ότι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν πολλά χρήματα, σύμφωνα με δημοσκόπηση της McKinsey. Πρόκειται για ένα ποσοστό πολύ υψηλότερο σε σχέση με τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Συνεπώς, προκύπτει ότι όσο εμβολιάζονται οι νεότεροι Αμερικάνοι, τόσο θα αυξάνονται και οι καταναλωτικές δαπάνες.

2) Ανάκαμψη των ταξιδιών αναψυχής

Κατά τη διάρκεια του 2020 οι δαπάνες για τα ταξίδια αναψυχής στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά περίπου 40%, ενώ τα επαγγελματικά ταξίδια κατά 70%. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή σχεδόν δύο στους τρεις Αμερικανούς δηλώνουν ότι θα προγραμμάτιζαν διακοπές και πολλοί έχουν ήδη πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι. Τα ταξίδια εσωτερικού στις ΗΠΑ αυξήθηκαν σημαντικά από την αρχή του καλοκαιριού, συγκεκριμένα το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου 2 εκατ. επιβάτες βρέθηκαν σε αμερικανικά αεροδρόμια δηλαδή αριθμός τετραπλάσιος σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Τα στοιχεία σχετικά με τα ταξίδια στο εξωτερικό είναι λιγότερο ενθαρρυντικά, αφού τα διαφορετικά μέτρα που υιοθετεί η κάθε χώρα αποθαρρύνουν τέτοιου είδους μετακινήσεις. Παρόλα αυτά, αναμένεται πως τα ταξίδια αναψυχής θα ανακάμψουν πλήρως τουλάχιστον μέχρι το 2024. Αντιθέτως, η McKinsey προβλέπει πως τα επαγγελματικά ταξίδια ενδέχεται να παραμείνουν σε χαμηλότερα επίπεδα μακροπρόθεσμα.

3) Ανάδειξη καινοτομίας

Υπερδιπλασιάστηκαν οι αιτήσεις καταχώρησης νέων επιχειρήσεων το τρίτο τρίμηνο του 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, εκ των οποίων οι μισές έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν πολλές θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της McKinsey δεν πρόκειται βέβαια όλες αυτές οι επιχειρήσεις να είναι αποδοτικές και να επιβιώσουν, ωστόσο καταδεικνύουν το κύμα νέων επιχειρηματιών που με αφορμή την υγειονομική κρίση ξεδίπλωσαν το ταλέντο τους. Το ανησυχητικό είναι ότι με την έφοδο της τεχνολογίας στις επιχειρήσεις ενδέχεται να υπάρξουν μικρότερες ανάγκες για ανθρώπινο δυναμικό.

4) Τεχνολογική επανάσταση

Η πανδημία επέσπευσε την υιοθέτηση των τεχνολογικών λύσεων κατά τρία έως επτά χρόνια απ΄ότι αναμενόταν πριν την επέλαση του κορωνοϊού. Η εξάπλωση της τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή πρόκειται να συνεχιστεί σε αυτή την ταχύτητα και ενδέχεται να επηρεάσει την παραγωγικότητα, αλλά και την επιτυχία ορισμένων επιχειρήσεων και ολόκληρων κλάδων. Ενδεικτικά, έρευνα της McKinsey προβλέπει ότι η παραγωγικότητα θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 1% μέσα σε λίγα χρόνια χάρη στις τεχνολογικές τάσεις.

5) Στροφή online

Ίσως μεταξύ των εμφανέστερων αλλαγών στις καταναλωτικές συνήθειες κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν οι διαδικτυακές αγορές. Μόνον στις ΗΠΑ, ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου υπερτριπλασιάστηκε το 2020 σε σχέση με το 2019, ενώ αναμένεται πως οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να πραγματοποιούν πολλές αγορές διαδικτυακά. Κατά συνέπεια, οι επιχειρήσεις καταναλωτικών αγαθών οφείλουν να αλλάξουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο και να προσαρμοστούν στις νέες ανάγκες. Ορισμένες εταιρείες βέβαια δεν θα μπορούν να σηκώσουν αυτό το βάρος.

6) Μεταβολές στις εφοδιαστικές αλυσίδες

Η πανδημία ανέδειξε ρωγμές και σχέσεις εξάρτησης στο παγκόσμιο σύστημα εμπορίου, καθώς παλαιότερα όσον αφορά τις εφοδιαστικές αλυσίδες δινόταν προτεραιότητα στη μείωση του κόστους και την υψηλή αποδοτικότητα. Τώρα το βάρος μετατίθεται στην διατήρηση της σταθερότητας στις εφοδιαστικές αλυσίδες, καθώς και στην ευελιξία τους. Ενδεικτικό της σημασίας αυτών των στόχων είναι βέβαια το παράδειγμα του Ever Given, το οποίο μπλόκαρε τη διώρυγα του Σουέζ και επί πολλές ημέρες παρέλυσε τις εφοδιαστικές αλυσίδες παγκοσμίως.

7) Η τηλεργασία ήρθε για να μείνει

Το υβριδικό σύστημα, βάσει του οποίου οι εργαζόμενοι θα πηγαίνουν στο γραφείο μερικές μόνο μέρες το μήνα, προβλέπεται πως θα επικρατήσει σε πολλές επιχειρήσεις. Διαφορετικά προσεγγίζουν το θέμα εργοδότες και εργαζόμενοι με τους πρώτους να υποστηρίζουν ότι η τηλεργασία ήταν ένα καθεστώς που επιβλήθηκε κατ’εξαίρεση και δεν είναι το βέλτιστο. Αντιθέτως, το 63% των εργαζομένων στις ΗΠΑ προτιμά είτε πλήρη τηλεργασία είτε υβριδικό πρόγραμμα. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σημειωθεί ότι σε ορισμένα επαγγέλματα δεν υπάρχει η επιλογή της τηλεργασίας, ενώ σε άλλα οι εργαζόμενοι αντικαθίστανται από τεχνολογικές λύσεις. Ως αποτέλεσμα της πανδημίας, λοιπόν, μπορεί να δημιουργηθούν πολλές ανισότητες σε εργασιακό επίπεδο.

8) Επανάσταση στον κλάδο της βιοφαρμακευτικής

Οι έρευνες και οι προσεγγίσεις που δημοσιεύθηκαν ταχύτατα το 2020 για την αντιμετώπιση της COVID-19 έχουν ήδη θέσει τα θεμέλια για την ανάπτυξη θεραπειών άλλων ασθενειών, όπως ο ιός HIV, η φυματίωση, η ελονοσία ή και ο καρκίνος. Επιπλέον, έχουν σχηματιστεί δημόσιες και ιδιωτικές σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων στον κλάδο της βιοφαρμακευτικής, μέσω των οποίων θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί σημαντική πρόοδος σε άλλα ακανθώδη ιατρικά προβλήματα.

Πηγή: McKinsey & Company – https://www.moneyreview.gr/