Παρασκευή
22
Νοέμβριος
TOP

Εξαγωγές τροφίμων: Στα 4 δισ. φρούτα-τυριά, τρίτο το ελαιόλαδο

Η επαναφορά του ελαιολάδου στην 3η θέση στις εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων, για πρώτη φορά μετά το 2018, η υψηλή πτήση των οπωροκηπευτικών προς τα 3 δισ. ευρώ, η υπέρβαση του 1 δισ. ευρώ τόσο από τα γαλακτοκομικά προϊόντα, όσο και το ελαιόλαδο και η υποχώρηση των αλιευμάτων στην 4η θέση είναι τα βασικά συμπεράσματα για τις ελληνικές εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων σε αξία το 2022, σύμφωνα με ανάλυση του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ).

Το ισοζύγιο αγροδιατροφικών προϊόντων, μετά τα δύο χρόνια της πανδημίας, επανήλθε σε αρνητικό έδαφος (-300 εκατ. ευρώ). «Ενώ οι εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων έχουν πολύ καλή δυναμική από την έναρξη της οικονομικής κρίσεως (2009) και έχουν αντεπεξέλθει πολύ καλά και στην κρίση της πανδημίας και στον πόλεμο της Ουκρανίας, δεν μπόρεσαν να κρατήσουν το πλεόνασμα που δημιουργήθηκε το 2020 (520 εκατ. ευρώ) και συνεχίστηκε το 2021 (490 εκατ. ευρώ)», σχολιάζει χαρακτηριστικά ο ερευνητής του ΚΕΠΕ, Αθανάσιος Χύμης.

Ο τουρισμός αύξησε τις εισαγωγές, ενώ ο πληθωρισμός και εισαγωγές και εξαγωγές

Οι εισαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων αυξήθηκαν στα 10,2 δισ. ευρώ το 2022, από 7,86 δισ. ευρώ το 2021, ενώ σε θετικό έδαφος κινήθηκαν και οι εξαγωγές, φτάνοντας μια ανάσα από τα 10 δισ. (9,91 δισ.), από 8,35 δισ. ευρώ το 2021. Σε επίπεδο 15ετίας, πάντως (2008-22), οι εξαγωγές επιδεικνύουν αξιοσημείωτη δυναμική, έχοντας υπερδιπλασιαστεί, καθώς το 2008 μόλις ανέρχονταν στα 4,01 δισ. ευρώ. Αντίθετα, οι εισαγωγές κινούνται την αντίστοιχη περίοδο στην περιοχή των 7-8 δισ. ευρώ και μόνο πέρυσι υπερέβησαν το κατώφλι των 10 δισ., λόγω της επανόδου του τουρισμού και βεβαίως του πληθωρισμού, ο οποίος φυσικά επηρέασε και τις εξαγωγές.

Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα του ελαιολάδου και του βαμβακιού, που επισημαίνει ο κ. Αθ. Χύμης: το 2022 το μεν βαμβάκι παρουσίασε μείωση 6,9% σε αξία εξαγωγών και η άνοδος της τιμής συγκράτησε τη μεγάλη πτώση 28,3% στην εξαγόμενη ποσότητα, το δε ελαιόλαδο, καθαρά χάρη στην άνοδο της τιμής του, αύξησε την εξαγόμενη αξία κατά 40,6%, όταν η εξαγόμενη ποσότητα αυξήθηκε μόλις κατά 4,3%.
Διαβάστε την συνέχεια του ρεπορτάζ από το www.powergame.gr πατώντας εδώ