TOP

Καρέλιας: Ανθεκτική στον ανταγωνισμό των εναλλακτικών προϊόντων – Στις διεθνείς αγορές το 75% του τζίρου

Παρά τον εντονότατο ανταγωνισμό από προϊόντα εναλλακτικής παροχής νικοτίνης στην ελληνική αγορά, η Καρέλιας κατάφερε να αυξήσει κατά 8,5% τον όγκο πωλήσεων στα τσιγάρα, αποτέλεσμα, όπως αναφέρει η διοίκηση, της ενίσχυσης των μεριδίων των περισσοτέρων σημάτων της, αλλά και της αυξημένης κίνησης στα σημεία ταξιδιωτικής λιανικής.

Στον καπνό για στριφτό τσιγάρο και παρά την ελαφρά συρρίκνωση της κατηγορίας, οι όγκοι πωλήσεων των σημάτων της εταιρείας κινήθηκαν στα επίπεδα του 2022, βελτιώνοντας τα μερίδιά της.

Στις διεθνείς αγορές, όπου ο όμιλος πραγματοποιεί περίπου το 75% του συνολικού τζίρου, ο όγκος πωλήσεων στα τσιγάρα παρουσίασε ελαφρά αύξηση 2%, ενώ στον καπνό για στριφτό τσιγάρο η αύξηση ήταν της τάξεως του 14%.

Η εικόνα στην Ευρώπη

Ειδικότερα στην αγορά της Βουλγαρίας, ο όγκος των πωλήσεων της Καρέλιας αυξήθηκε 5% στα τσιγάρα, ενώ ελαφρά πτωτικά κινήθηκαν οι όγκοι στον καπνό για στριφτό τσιγάρο.

Αναφορικά με τα άλλα βαλκανικά κράτη όπου εξάγει η εταιρεία, «στη Σερβία, το Κόσσοβο και τη Βοσνία, η εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεών μας αντιστάθμισε πλήρως τη μείωση των φορτώσεων προς την Αλβανία και την Κροατία».

Ανοδικά κινήθηκαν οι όγκοι προς τις λοιπές χώρες της Ε.Ε. με αξιοσημείωτη την πορεία των σημάτων στην Ισπανία (+6%), τη Σλοβακία (+3,5%) και το Λουξεμβούργο (+11%), πετυχαίνοντας συνολική αύξηση όγκου 6%, αντισταθμίζοντας τις μειωμένες πωλήσεις  στη  Γαλλία, όπου η δραματική αύξηση της φορολογίας καπνού οδήγησε σε συρρίκνωση της  αγοράς.

Στις υπόλοιπες  χώρες της Δυτικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένου του Ην. Βασιλείου, ο  όγκος πωλήσεων κινήθηκε πτωτικά,  κυρίως λόγω των αυξήσεων στη φορολογία καπνού ή νομοθετικά θεσμοθετημένων αυξημένων λιανικών τιμών των καπνικών προϊόντων.
Επίσης, στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπου το γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον υφίσταται τις επιπτώσεις από την πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία, οι όγκοι κινήθηκαν πτωτικά με εξαίρεση την αγορά της Μολδαβίας.

Ώθηση από την Τουρκία

“Εντυπωσιακά” χαρακτηρίζει η διοίκηση τα αποτελέσματα που πέτυχε ο Όμιλος στις αγορές ταξιδιωτικής λιανικής της Άπω Ανατολής, της Μέσης Ανατολής και κυρίως της Τουρκίας (τσιγάρα +24%, καπνός +64%), αποτέλεσμα της επιστροφής της ταξιδιωτικής κίνησης στα επίπεδα του 2019, αλλά και της αυξημένης αναγνωρισιμότητας των σημάτων της Καρέλιας.

Στις αγορές της Βορείου Αφρικής και παρά τη σοβαρότατη έλλειψη συναλλαγματικών  αποθεμάτων, η εταιρεία διατήρησε τους όγκους της στα επίπεδα του 2022, ύστερα από προσαρμογή της τιμολογιακής της πολιτικής στις οικονομικές συνθήκες των χωρών αυτών.

Στο +8,3% οι καθαρές πωλήσεις

Αποτέλεσμα των παραπάνω εξελίξεων ήταν ο ενοποιημένος καθαρός κύκλος εργασιών του Ομίλου (άνευ Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και ΦΠΑ), να παρουσιάσει αύξηση 8,3%, ξεπερνώντας τα €278 εκατ., ενώ συμπεριλαμβανομένων των φόρων ο τζίρος ξεπέρασε τα €1,324 δισ. (+4,58%).

Λόγω, όμως, των ισχυρότατων ανατιμήσεων στις τιμές κτήσης πρώτων υλών, κυρίως  καπνών και υλικών φιλτροποιίας, το μικτό περιθώριο κέρδους της εταιρείας υποχώρησε στο 44,8% από 50,7%.

Σε  ό,τι αφορά τα καθαρά  κέρδη προ φόρων του Ομίλου, αυτά παρουσίασαν ελαφρά  μείωση 1%, φτάνοντας τα €110,1 εκατ., ενώ οι επενδύσεις πέρυσι ξεπέρασαν τα €4 εκατ.

Πιέσεις από πρώτες ύλες και ανταγωνισμό

Αναφορικά με τις φετινές προοπτικές, η αποκλιμάκωση των επιτοκίων εκτιμάται, σύμφωνα  με  τους  περισσότερους αναλυτές, ότι θα γίνει με πιο αργούς ρυθμούς, κάτι το οποίο  αναμένεται να ευνοήσει την κερδοφορία του Ομίλου Καρέλια, λόγω των σημαντικών ταμειακών διαθεσίμων του.

Σε επίπεδο κόστους πρώτων υλών, η βασικότερη πρόκληση για το εγγύς διάστημα είναι οι συνεχιζόμενες αυξήσεις των τιμών κτήσης καπνών, οι  οποίες, λόγω περιορισμένης  προσφοράς οφειλόμενης σε αντίξοες για την καπνοκαλλιέργεια καιρικές συνθήκες στις πιο σημαντικές παραγωγικές χώρες (Βραζιλία, Ζιμπάμπουε, κλπ.), αλλά και του περιορισμού εξαγωγών από την Κίνα, δεν δείχνουν σημάδια αποκλιμάκωσης, σε αντίθεση με τις  τιμές  των υπολοίπων υλικών που σταδιακά  δείχνουν να αμβλύνονται.

Στην ελληνική αγορά, η πορεία των πωλήσεων κατά τους πρώτους μήνες του 2024 δείχνει να κινείται σε ελαφρά ανοδική τροχιά, τόσο στα τσιγάρα όσο και στον καπνό, με τις premium οικογένειες σημάτων της Καρέλιας να κερδίζουν μερίδια αγοράς. Παράλληλα, όπως αναφέρει η διοίκηση, το γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει υψηλά στην προσέλκυση τουριστικού ενδιαφέροντος, αναμένεται να λειτουργήσει θετικά στις πωλήσεις της εταιρείας στα σημεία ταξιδιωτικής λιανικής, ενώ η πρόσφατη άρση περιορισμών στην αγορά καπνικών προϊόντων από  επισκέπτες από άλλα  κράτη-μέλη της Ε.Ε. αναμένεται να έχει πρόσθετο θετικό αντίκτυπο στους όγκους πωλήσεων. Αναμένει, όμως, και εντατικοποίηση του ανταγωνισμού από προϊόντα εναλλακτικής παροχής νικοτίνης, τα οποία εμφανίζουν ανοδική τάση.

Στα επίπεδα του 2023

Σε ότι αφορά τις διεθνείς πωλήσεις, αυτές αναμένεται, εν πολλοίς, να κινηθούν με τους ίδιους ρυθμούς και τάσεις όπως και κατά τη διάρκεια του 2023. Οι όγκοι στην Ε.Ε. και στις Βαλκανικές χώρες εμφανίζονται, κατά τους πρώτους μήνες του έτους, ανοδικοί, αντισταθμίζοντας, έτσι, τις ελαφρά μειωμένες εργοστασιακές τιμές πώλησης προς τις περισσότερες βαλκανικές αγορές, «απαραίτητες προκειμένου να προστατέψουμε  την  ανταγωνιστικότητα των σημάτων μας, εν μέσω συνεχιζόμενων αυξήσεων στη φορολογία καπνού».

Αντίθετα, ελαφρά πτωτικά δείχνουν να κινούνται, κατά τους πρώτους μήνες, οι πωλήσεις στη Μέση Ανατολή και την Τουρκία, ενδεχομένως επηρεασμένες τόσο από το γεγονός ότι  το Ραμαζάνι, το 2024, συμπίπτει με το τέλος του πρώτου τριμήνου, όσο και από την εντονότατη διολίσθηση της τουρκικής λίρας κατά 40% περίπου.

Σε ό,τι αφορά τους όγκους στις αγορές της Βορείου Αφρικής, αυτοί κινούνται ελαφρά πτωτικά κατά τους πρώτους μήνες για τους ίδιους λόγους (π.χ. Ραμαζάνι). Παράλληλα, η επέκταση του πακέτου διάσωσης του Δ.Ν.Τ. προς την Αίγυπτο απομακρύνει τις πιθανότητες χρεοκοπίας της χώρας, όμως οι επιπτώσεις από την πρόσφατη μερική απελευθέρωση  της  ισοτιμίας του τοπικού νομίσματος είναι δύσκολο να εκτιμηθούν στην παρούσα φάση, ενώ η τουριστική κίνηση και κατά συνέπεια τα έσοδα της Καρέλιας από τα καταστήματα ταξιδιωτικής λιανικής της περιοχής, αναμφίβολα θα επηρεαστεί και από τις γενικότερες εξελίξεις στην περιοχή της Γάζας και της Ερυθράς Θάλασσας.

Πηγή: www.moneyreview.gr