Δευτέρα
16
Ιούνιος
TOP

Λαϊκή Συσπείρωση Πελοποννήσου: Νέα παράταση προθεσμίας περαίωσης του έργου βελτίωσης της Ε.Ο. Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι δόθηκε στη συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής

Δελτίο Τύπου

Πρόκειται για ένα έργο που μελετήθηκε πριν δεκαετίες, αφού η μελέτη εγκρίθηκε από την Περιφέρεια στις 4-3-2011. Δημοπρατήθηκε το 2021 και συμβασιοποιήθηκε στις 24-1-2022 με προθεσμία περαίωσης 24 μήνες, δηλαδή στις 24-1-2024. Επειδή ήδη έχουν περάσει 4 έτη και δεν έχει ολοκληρωθεί, δόθηκε νέα παράταση.

Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 20 εκατ. ευρώ και συμβασιοποιήθηκε με έκπτωση 46% κοντά στα 11 εκατ. ευρώ. Ήδη όμως με τη έγκριση του 6ου ΑΠΕ πριν από ένα μήνα, η τελική δαπάνη έφτασε τα 19.615.000 ευρώ και “έχει ο θεός” μέχρι να τελειώσει το έργο.

Ο διπλασιασμός (!)  της δαπάνης επετεύχθη με:

·         Δύο συμπληρωματικές συμβάσεις ύψους 5,6 εκατ. ευρώ.

·         Αναθεωρήσεις, δηλαδή, «πανωπροίκια» στον εργολάβο ύψους 2.930.000 ευρώ.

·         Την αποζημίωση προμήθειας σωλήνων ύψους 178.000 που προβλέπονταν για την περίοδο του κορονοϊού από 1-1-2022 έως 6-12-2022

·         Το πριμ για την “άρτια” και “έγκαιρη”!!! παράδοση του έργου ύψους μισού εκατ. ευρώ.

Για ένα έργο που είχε διαπιστωμένα προβλήματα μελετητικά, που έχει προκαλέσει αντιδράσεις με τη διαχείριση των όμβριων, που έχει εμφανώς καθυστερήσει, εγκρίθηκε πριμοδότηση, με αποφάσεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Υπουργείου Υποδομών, για την «άρτια» και «έγκαιρη»!!! παράδοσή του μέσα στην προβλεπόμενη αρχική προθεσμία περαίωσής του, 500.000 ευρώ!

Το πριμ δόθηκε χωρίς να έχει τελειώσει το έργο και:

·         παρά την αρνητική εισήγηση της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας Πελοποννήσου και

·         παρά τα προβλήματα που έφτασαν μέχρι να εκδοθεί απόφαση επιβολής δημοσιονομικής διόρθωσης, δηλαδή,  μη πληρωμής από το ΕΣΠΑ της αρμόδιας αρχής της ΕΔΕΛ (που ελέγχει τις δαπάνες έργων ΕΣΠΑ) δαπανών ύψους 2.088.000 ευρώ.

Δεν είναι το μοναδικό παράδειγμα, είναι όμως ένα χαρακτηριστικό για το πώς νόμιμα κοστίζουν πανάκριβα τα δημόσια έργα και θησαυρίζουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι.

Είναι κανόνας να δημοπρατούνται έργα χωρίς να έχουν γίνει οι απαλλοτριώσεις, χωρίς να έχουν επικαιροποιηθεί μελέτες, χωρίς να αντιμετωπίζονται έγκαιρα εμφανή αρχαιολογικά ευρήματα, με συχνές διακοπές εργασιών λόγω μη πληρωμής λογαριασμών, γιατί δεν ήρθαν τα λεφτά από τα Υπουργεία κ.α.

Μόνη διέξοδος είναι η κατασκευή των μεγάλων έργων, να γίνεται από δημόσιο κρατικό φορέα που θα κατέχει τα μηχανήματα, τα υλικά (άσφαλτο, σίδερο, μπετό κλπ) θα κατανέμει σχεδιασμένα το πλούσιο και έμπειρο εργατοτεχνικό προσωπικό που διαθέτει η χώρα, σε όλες τις φάσεις του έργου, μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση. Μόνο τότε θα γίνονται τα μεγάλα έργα με σεβασμό στο περιβάλλον, με ολοκληρωμένες μελέτες, φθηνά και άρτια για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.