Κυριακή
28
Απρίλιος
TOP

Με αργούς ρυθμούς προχωρούν τα έργα ΣΔΙΤ

Αρκετά ακόμα χρόνια ωρίμανσης θα χρειαστεί να περάσουν έως ότου ξεκινήσει η υλοποίηση του συνόλου του υφιστάμενου προγράμματος των περίπου 40 έργων ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού άνω των 5 δισ. ευρώ. Η πολυπλοκότητα των διαδικασιών, το μείγμα της χρηματοδότησης (δημόσιο, ιδιώτες, τράπεζες και ευρωπαϊκά κονδύλια), αλλά και η τεχνική ωρίμανση των έργων, αποτελούν τα κυριότερα «εμπόδια», προκειμένου να υπάρξει επιτάχυνση. Σε άλλες περιπτώσεις πάλι, οι διαγωνισμοί χρειάζεται να επαναληφθούν, ώστε να αλλάξουν οι όροι της προκήρυξης και να καταστούν οικονομικά βιώσιμα τα έργα και ως εκ τούτου να προσελκύσουν και δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.

Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί το έργο ΣΔΙΤ για την αξιοποίηση της έκτασης της πρώην ΧΡΩΠΕΙ στο Φάληρο. Με βάση τον αρχικό προγραμματισμό, θα έπρεπε να έχει προκύψει ανάδοχος στις αρχές του 2023 και σήμερα να υπογράφεται η σχετική σύμβαση. Ωστόσο, κατόπιν διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους ιδιώτες, χρειάστηκαν διαδοχικές αλλαγές στους όρους της προκήρυξης και αναβολές στην υποβολή δεσμευτικής προσφοράς. Σήμερα, οι δεσμευτικές προσφορές αναμένεται να κατατεθούν στις 17 Ιουλίου και δεν αποκλείεται τελικά ο αριθμός τους να είναι μικρότερος σε σχέση με τα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στο αρχικό στάδιο. Το έργο διεκδικείται από την Dimand, την Intrakat, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Ακτωρ Παραχωρήσεις. Μεταξύ των αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν είναι ο διπλασιασμός της περιόδου εκμετάλλευσης από τα 45 στα 90 χρόνια. Στην έκταση των 18 στρεμμάτων θα δημιουργηθούν κτιριακές υποδομές της τάξεως των 35.000 τ.μ., όπου θα απασχολούνται πάνω από 2.400 εργαζόμενοι.

Ενα ακόμα έργο που προχωράει είναι εκείνο της ανέγερσης του νέου Πρωτοδικείου και της Εισαγγελίας Αθηνών, το οποίο διεκδικείται από τις Αβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ακτωρ Παραχωρήσεις, τον όμιλο Μυτιληναίου και το σχήμα Intrakat-τεκαλ. Αυτήν την περίοδο διεξάγεται διαβούλευση για τη διαμόρφωση τόσο των τεχνικών, όσο και των οικονομικών όρων, καθώς είναι πιθανό ο αρχικός προϋπολογισμός των 200 εκατ. ευρώ να μην επαρκεί και να απαιτηθεί και η συμμετοχή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση με ποσό έως και 25 εκατ. ευρώ.

Δύο ακόμα προσθήκες στον κατάλογο των έργων ΣΔΙΤ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν πριν από μερικούς μήνες, είναι το έργο της ανάταξης του σιδηροδρομικού άξονα Βόρειας Ελλάδας, ύψους της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ, αλλά και η κατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων Κρήτης. Το πρώτο έργο είναι ύψους της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ, έχοντας εξασφαλίσει και χρηματοδότηση 80 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το έργο προβλέπει παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης σε ένα συνολικό μήκος γραμμών 481,7 χιλιομέτρων, ενώ ο ιδιώτης θα αναλάβει και τη συντήρηση του δικτύου. Αντίστοιχα, το έργο των Δικαστικών Μεγάρων Κρήτης αφορά την ανέγερση ενός νέου κτιρίου στο Ηράκλειο και την ανακατασκευή του υφιστάμενου ακινήτου στο Ρέθυμνο. Το συνολικό ύψος της σύμβασης υπολογίζεται σε 75,5 εκατ. ευρώ.

Οπως φαίνεται, πάντως, έχουν εξαντληθεί οι χρηματοδοτικές δυνατότητες του Δημοσίου, σε ό,τι αφορά το σκέλος της συμμετοχής του σε έργα ΣΔΙΤ, κάτι που σημαίνει ότι ολοκληρώνεται και το σχετικό πρόγραμμα, τουλάχιστον έως το τέλος της δεκαετίας, καθώς δεν υπάρχουν πλέον άλλοι διαθέσιμοι πόροι. Το ερώτημα είναι πόσα από τα έργα που έχουν προκηρυχθεί από το 2020 μέχρι σήμερα, αλλά και όσα θα προκηρυχθούν το προσεχές διάστημα, θα ανατεθούν και θα ολοκληρωθούν.

πηγη  moneyreview.gr