Σάββατο
27
Απρίλιος
TOP

Ο κωδικός που “έσπασαν” οι ξενοδόχοι – Πώς αύξησαν τα έσοδα με μειωμένες πληρότητες

Μπορεί να ήρθαν πολύ περισσότεροι τουρίστες το 2023 στη χώρα μας σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια και κυρίως σε σύγκριση με το 2019, οι πληρότητες όμως των ξενοδοχείων μειώθηκαν ελαφρώς. Αυτό ωστόσο δεν εμπόδισε τους ξενοδόχους να πετύχουν αυξημένα έσοδα ανά δωμάτιο χάρη στην υψηλότερη μέση τιμή που κατάφεραν να εξασφαλίσουν.

Η εξίσωση «περισσότερες αφίξεις, μικρότερες πληρότητες,αυξημέν α έσοδα» λύθηκε θετικά για τους ξενοδόχους καθώς κατέγραψαν τελικά περισσότερα έσοδα σε μια περίοδο που τα λειτουργικά έξοδα εμφανίζονται αυξημένα λόγω ακριβότερου ενεργειακού κόστους και έντονων πληθωριστικών πιέσεων.

Η πίεση του Airbnb και οι πληρότητες

Την ίδια στιγμή, η πίεση από τα καταλύματα βραχυχρόνιων μισθώσεων (Airbnb) γίνεται όλο και πιο είναι εμφανής. Κάτι που αποτυπώθηκε στις πληρότητες, οι οποίες ήταν μικρότερες παρά την σημαντική άνοδο των αφίξεων που εκτιμάται πως συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας ξεπέρασαν τα 35 εκατομμύρια από 34 εκατομμύρια το 2019.

Η ανάκαμψη των επιπέδων πληρότητας στα αθηναϊκά ξενοδοχεία σταμάτησε το 2023, παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για την Αθήνα βρέθηκε σε επίπεδα ρεκόρ, σημειώνει η GBR Consulting.

Ειδικότερα, το 2023 σε σύγκριση με το 2019 η πληρότητα μειώθηκε κατά 1,5%, ενώ η μέση τιμή δωματίου (ADR) βελτιώθηκε κατά 29% και ως αποτέλεσμα το μέσο έσοδο ανά δωμάτιο (RevPAR) αυξήθηκε κατά 27%. Η ανοδική τάση στην τιμή των ξενοδοχείων ξεκίνησε από τον Ιούνιο του 2022, αναφέρει η GBR.

Στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, η πληρότητα παρέμεινε συνολικά κάτω από τα επίπεδα του 2019, αλλά η ADR βελτιώθηκε σημαντικά. Σε ετήσια βάση το 2023 συγκρινόμενο με το 2019 η πληρότητα μειώθηκε κατά 4,2%, ενώ η ADR βελτιώθηκε κατά 25%. Ως εκ τούτου, το RevPAR, κατέγραψε αύξηση κατά 19,7% σε σύγκριση του 2023 με το 2019.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στα resorts τα οποία κατά την περίοδο Απριλίου – Οκτωβρίου κατέγραψαν ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα πληρότητας το 2023 και το 2022 σε σύγκριση με το 2019. Το 2023 σε σύγκριση με το 2019 η πληρότητα μειώθηκε κατά 1,8%, αλλά οι συνολικές πωλήσεις ανά κατειλημμένο δωμάτιο αυξήθηκαν σημαντικά κατά 45%. Κατά συνέπεια, οι συνολικές πωλήσεις ανά διαθέσιμο δωμάτιο βελτιώθηκαν κατά 42%.

Η μείωση της πληρότητας μπορεί να αποδοθεί στα περισσότερα ξενοδοχεία που λειτούργησαν το 2023 σε σύγκριση με το 2019, αλλά κυρίως στην έξαρση της βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Πήρε κεφάλι το Airbnb

Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Τουρισμού του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), η Ελλάδα τον Ιούλιο του 2023 διέθετε 212.199 καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης με 392.118 δωμάτια και 939.167 κλίνες. Τα μεγέθη αυτά συγκρίνονται  με αυτά των ξενοδοχείων, που αριθμούν 10.087 μονάδες με 443.835 δωμάτια και 885.624 κλίνες. Τα ξενοδοχεία, δηλαδή, υστερούν κατά 53.543 κλίνες.

Οι προοπτικές για την τουριστική περίοδο του 2024 είναι θετικές. Το έτος 2023 έδειξε ότι ο ελληνικός τουρισμός δεν επηρεάστηκε από τον υψηλό πληθωρισμό, το χαμηλότερο διαθέσιμο εισόδημα, την παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση και τις γεωπολιτικές συγκρούσεις.

Με τα ρεκόρ εισπράξεων του 2023, η εξάρτηση της Ελλάδας από τον τουριστικό τομέα έχει αυξηθεί περαιτέρω και συνεπώς η ευπάθειά της. Σημαντικές προκλήσεις, όπως η κλιματική αλλαγή και οι δημογραφικές αλλαγές, θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ελληνική τουριστική βιομηχανία μακροπρόθεσμα και, ως εκ τούτου, και τα δύο ζητήματα απαιτούν ένα μακροπρόθεσμο όραμα πολύ πέρα από μια πολιτική θητεία 4 ετών.

Πηγή: ot.gr