Παρασκευή
1
Μάρτιος
TOP

Οι ανατροπές που έφερε το “καλάθι του νοικοκυριού” για τους καταναλωτές – Ποια προϊόντα αγοράζονται περισσότερο

Επίδραση στην αγοραστική συμπεριφορά για 4 στους 10 καταναλωτές έχει το καλάθι του νοικοκυριού, όπως προκύπτει από στοιχεία σχετικής έρευνας της NielsenIQ που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου “Shopper Trends Event”, που πραγματοποίησε η εταιρεία ερευνών αγοράς.

Μάλιστα, το καλάθι έγινε η αιτία για να επισκέπτονται οι καταναλωτές συχνότερα ορισμένες από τις γνωστές αλυσίδες και πιο συγκεκριμένα τον Σκλαβενίτη σε ποσοστό 61%, τη Lidl και την AB Bασιλόπουλος σε ποσοστό 50%, ενώ ακολουθούν My market και Μασούτης με 42% και 33%, αντίστοιχα. Αμέσως μετά έρχονται ο Κρητικός με 22%, ο Γαλαξίας με 22% και η Market In με 20%.

Σχετικά με το κατά πόσο το καλάθι περιλαμβάνει προϊόντα που δικαιολογούν την τιμή σε σχέση με την ποιότητά τους για τους καταναλωτές, πρώτος σε βαθμό ικανοποίησης κατατάσσεται ο Σκλαβενίτης με 42%, ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος με 33%, η Lidl με 33%, ο Μασούτης με 24% και τα My market με 27%.

Μεγαλύτερος ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων του “καλαθιού”

Για το διάστημα από 22 Νοεμβρίου του 2022 έως και 23 Φεβρουαρίου του 2023, ενώ τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά παρουσιάζουν ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων 12,3%, αντίστοιχα οι κατηγορίες του “καλαθιού” παρουσιάζουν ρυθμό ανάπτυξης 18,4%, ενώ οι κατηγορίες εκτός καλαθιού τρέχουν με ανάπτυξη 1,1%. Ωστόσο, ο ταχύς ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων του καλαθιού εκτός από το ό,τι είναι φθηνότερα και επομένως τα προτιμούν οι καταναλωτές, αποτελούν και βασικές κατηγορίες αγαθών που αγοράζουν ούτως ή άλλως οι Έλληνες και επικεντρώνονται σε αυτές και όχι σε περιττά προϊόντα για να μειώσουν τις δαπάνες τους.

Αναφορικά με το εάν συγκρατήθηκαν οι τιμές, η Nielsen σημειώνει ότι το “καλάθι” έχει συνδράμει προς αυτήν την κατεύθυνση καθότι μία στις δύο κατηγορίες του καλαθιού δεν παρουσιάζει αύξηση τιμής. Στον αντίποδα, εφτά στις δέκα κατηγορίες εκτός καλαθιού παρουσιάζουν αυξημένη μέση τιμή.

Καταναλωτές: Αποτελεσματικότερη του “καλαθιού” η μείωση του ΦΠΑ

Από τους καταναλωτές που απάντησαν στη συγκεκριμένη έρευνα, το 80% τοποθετείται ότι το καλάθι από μόνο του δεν επαρκεί ως μέτρο ανάσχεσης των ανατιμήσεων. Την ίδια στιγμή σχεδόν 9 στους 10 θεωρούν ότι πολύ πιο αποτελεσματικό μέτρο για τη συρρίκνωση των τιμών θα ήταν η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ. Το 70% εκτιμά ότι ως αντίδοτο στις αυξήσεις θα μπορούσαν να λειτουργήσουν η εντατικοποίηση των προωθητικών ενεργειών καθώς και η συμπερίληψη περισσότερων κατηγοριών αλλά και επώνυμων προϊόντων στο “καλάθι”.

Η Nielsen αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι οι κατηγορίες που συμμετέχουν στο καλάθι, σε σχέση με αυτές που βρίσκονται εκτός αυτού, παρουσιάζουν υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης. Επιπλέον, οι περισσότερες από τις κατηγορίες προϊόντων του καλαθιού παρουσίασαν συγκρατημένες ή και μειωμένες τιμές σε σύγκριση με αυτά που βρίσκονται έξω από το “καλάθι”. Ενισχυμένες παρουσιάζονται οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (των μη επώνυμων δηλαδή) σε σύγκριση με τις κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που δεν συμμετέχουν στο “καλάθι του νοικοκυριού”.

Τα προϊόντα που αγοράζονται

Κατηγορίες που αγοράζονται πιο συχνά και περιλαμβάνονται στο καλάθι, είναι τα ζυμαρικά και το ρύζι, προϊόντα όπως το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι καθώς και ο καφές. Μάλιστα 1 στους 4 καταναλωτές αναφέρει ότι αγοράζει πιο συχνά τα προαναφερόμενα προϊόντα από τη στιγμή που μπήκαν στο καλάθι.

Τα πιο ευπώλητα προϊόντα του καλαθιού

Ζυμαρικά: 56%
Ρύζι: 50%
Γάλα: 38%
Τυρί: 32%
Καφές: 28%
Όσπρια: 28%
Γιαούρτι: 28%
Χαρτί υγείας – κουζίνας: 27%
Αλεύρι για όλες τις χρήσεις: 27%
Αυγά: 25%
Απορρυπαντικά πλυντηρίου: 24%
Ψωμί – παξιμάδια: 24%
Σαμπουάν: 23%
Ελαιόλαδο-σπορέλαιο: 22%
Συσκευασμένο κρέας-πουλερικά: 22%
Οδοντόκρεμα: 22%
Σάλτα ντομάτας σε κουτί: 21%
Γαλοπούλα-πάριζα: 20%
Απορρυπαντικό πιάτων: 19