Το περασμένο έτος αποτέλεσε μία χρονιά σταθμό για το ηλεκτρονικό εμπόριο, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο. Η τριετής πίεση για ψηφιοποίηση λόγω κορωνοϊού, εκτίναξε την χρήση του διαδικτύου και κατ’ επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ειδικά στην χώρα μας, που ξεκίνησε από πολύ χαμηλό επίπεδο ψηφιοποίησης, συντελέστηκε μια ανεπανάληπτη ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα της ψηφιακής κοινωνίας και οικονομίας.
Όπως εξηγεί ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, αντιπρόεδρος GRECA και εκπρόσωπος για την Ελλάδα και μέλος ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου πέρυσι για πρώτη φορά, η χρήση του διαδικτύου στον γενικό πληθυσμό ξεπέρασε το όριο του 80%, με πάνω από το 70% αυτών να πραγματοποιούν κάποιου είδους ηλεκτρονική οικονομική συναλλαγή.
Ωστόσο, όπως σημειώνει, μαζί με την Ελλάδα επιτάχυναν την ψηφιοποίησή τους όλες οι χώρες και ειδικά οι Ευρωπαίοι εταίροι μας, ο οποίοι όμως ξεκίνησαν από πολύ καλύτερη θέση. Ως αποτέλεσμα, η αποτύπωση στον δείκτη ψηφιοποίησης κοινωνίας και οικονομίας (DESI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνεχίζει να κατατάσσει την Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις μαζί με την Βουλγαρία και την Ρουμανία» τονίζει ο κ. Σαββίδης.
«Η φετινή χρονιά θεωρείται από όλους τους παράγοντες της αγοράς, ως η πρώτη κανονική οικονομική και εμπορική χρονιά, καθώς ξεκινά χωρίς κάποιο περιορισμό και τροχοπέδη για την οικονομία, με μοναδική μαύρη σελίδα, τις πληθωριστικές πιέσεις ειδικά στον κλάδο των τροφίμων, που συνεχίζουν να ψαλιδίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών» επισημαίνει ο κ. Σαββίδης Μάλιστα, εκτιμά ότι εφέτος το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται στην χώρα μας με μεγάλους ρυθμούς, «κυρίως λόγω της διακλαδικότητας της εμπορικής συμπεριφοράς του Έλληνα καταναλωτή. Συμπεριφορά κατά την οποία ο καταναλωτής κάνει έναν κύκλο μεταξύ αναλογικής και ηλεκτρονικής αγοράς για να ενημερωθεί και να καταλήξει στην τελική αγορά και αντίστροφα, γεγονός που υποδεικνύει ότι σιγά – σιγά γίνονται μη διακριτά τα όρια μεταξύ των δυο τρόπων αγοράς και σταδιακά ενοποιούνται».
Ενισχύεται η πιστότητα των Ελλήνων καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο
Την ίδια ώρα, η πιστότητα των Ελλήνων καταναλωτών προς το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο, η οποία ξεπέρασε το 85% για το περυσινό έτος 2022, βάσει των ερευνών της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου (eCommerce Europe), είναι μια ακόμη διαβεβαίωση ότι το εγχώριο ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να κερδίζει έδαφος.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε, σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο κ. Σαββίδης, ότι οι μεγάλες ευρωπαϊκές αλλά και παγκόσμιες ηλεκτρονικές εταιρείες δεν έχουν εισέλθει στην ελληνική αγορά για διάφορους λόγους (πανδημία COVID 19, οικονομική κρίση, χαμηλή ψηφιακή διείσδυση κτλ.) και αυτό από μόνο του έχει δώσει μια ώθηση στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο όλων των μεγεθών να αναπτυχθεί και να προσδοκά από εδώ και πέρα ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Η άνθηση αυτή συντελέστηκε μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια, με τον αριθμό των επιχειρήσεων με ενεργή ηλεκτρονική παρουσία να εκτινάσσεται από 7.000 επιχειρήσεις στις αρχές του 2020, σε πάνω από 20.000 πριν το κλείσιμο της περασμένης χρονιάς.
«Αυτός ο μετασχηματισμός του εγχώριου εμπορίου όμως, δεν αποτελεί ουσιώδη οικονομική επιτυχία, καθώς μόνο η αλλαγή του τρόπου που πραγματοποιούν τις αγορές τους καταναλωτές και επιχειρήσεις δεν προσθέτει ούτε ένα επιπλέον ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας» επισημαίνει ο κ. Σαββίδης. Το ζητούμενο, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι «πώς θα μετατρέψουμε αυτή τη νέα κατάσταση, στην πολυπόθητη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας».
Προσθέτει επίσης, ότι «το ισχυρό χαρακτηριστικό του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι η υψηλή και εύκολη διεισδυτικότητα σε ξένες αγορές, γεγονός που μας υποδεικνύει ότι θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε χωρίς καθυστέρηση τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο όσον αφορά στην εξάπλωση και χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου και να ωθήσουμε τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις στην εξωστρέφεια, η οποία και θα φέρει τα επιπλέον κεφάλαια στη χώρα μας, μεγαλώνοντας περαιτέρω το ΑΕΠ».
Διαβάστε την συνέχεια στο protothema.gr