Η βραχυχρόνια μίσθωση κυρίως στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, όταν δεν γυρνάει στη μακροχρόνια, γίνεται τουλάχιστον… μεσοχρόνια, τα ξενοδοχεία διαμορφώνουν ειδικά «πακέτα» διαμονής ακόμη και με τον μήνα, ενώ και οι μεσίτες ακινήτων διαφημίζουν περισσότερο τώρα την Ελλάδα ως ιδανικό τόπο για απομακρυσμένη εργασία.
Διέξοδο προκειμένου να εξασφαλίσει έσοδα από κάθε δυνατή πηγή αναζητεί η αγορά – Στόχευση με εξειδικευμένη καμπάνια θέλει η Marketing Greece – Μιλά στο newmoney.gr η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας, Ιωάννα Δρέττα
Η πανδημία, με την αύξηση της τηλεργασίας, διαμορφώνει νέες συνθήκες στη διαμονή και τη φιλοξενία -ειδικά σε αυτή την περίοδο της πλήρους κατάρρευσης του τουρισμού και με άγνωστη, ακόμη, την επανεκκίνηση στα ταξίδια- και η αγορά αναζητεί εδώ και καιρό διεξόδους προκειμένου να εξασφαλίσει έσοδα από κάθε δυνατή πηγή. Δεν είναι τυχαίο ότι η μεγαλύτερη πλατφόρμα βραχυχρόνιων μισθώσεων, η Airbnb, διαφημίζει αυτή την περίοδο τη δυνατότητα να «ζήσεις παντού» με σπίτια σε όλη την Ελλάδα, στα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά και σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς όπως η Κέρκυρα, η Κρήτη, η Ρόδος που διαθέτουν εύκολη πρόσβαση, επαρκείς υποδομές υγείας, με απαραίτητη επίσης προϋπόθεση και τα καλά δίκτυα, στο κομμάτι της τεχνολογίας, που θα εξασφαλίζουν απρόσκοπτη, απομακρυσμένη εργασία.
Η τεχνολογία στην υπηρεσία της διαμονής
Ευελιξία και προσαρμογή στα νέα δεδομένα είναι το μεγάλο ζητούμενο και για τους ξενοδόχους, έστω κι αν η πλειονότητα αυτή τη στιγμή πανελλαδικά παραμένουν κλειστοί, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της πρωτεύουσας όπου συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός μονάδων συνεχούς λειτουργίας και -με βάση τις εκτιμήσεις από την Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών -Αττικής- Αργοσαρωνικού- υπολογίζεται ότι κάτω από 100 ξενοδοχεία των τριών ανώτερων κατηγοριών είναι ανοικτά, σε ένα σύνολο περίπου 600 μονάδων.
Με την πρόβλεψη ότι «θα περάσει και το β’ τρίμηνο του 2021 για να δούμε οποιαδήποτε αντίδραση της αγοράς και ανάκαμψη», όπως χαρακτηριστικά έχει εκτιμήσει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος, αυτή την περίοδο, ο σχεδιασμός αναπροσαρμόζεται μέρα με τη μέρα, συμπεριλαμβάνοντας και το κομμάτι της προώθησης και της προβολής το επόμενο διάστημα. «Υπάρχει η τάση με ανθρώπους από το εξωτερικό που δουλεύουν διαδικτυακά και επιθυμούν τώρα να δουλέψουν από την Ελλάδα. Αυτή την τάση η Marketing Greece (σ.σ. ο μη κερδοσκοπικός φορέας του ΣΕΤΕ και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος) έχει ως στόχο να τη στοχεύσει μέσω καμπάνιας». Η νέα καμπάνια θα μπορούσε να λειτουργήσει συνδυαστικά -ειδικά για την περίπτωση της Αθήνας- και με το λανσάρισμα των υπηρεσιών 5G από τη νέα χρονιά, όπως έχουν ανακοινώσει οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, επιβεβαιώνοντας και τον ρόλο του τουρισμού στο κομμάτι των συνεργειών. «Η Ελλάδα είναι μία πολύ ωραία χώρα για να ζει κανείς. Αλλά είναι και μια πολύ ωραία χώρα για να κάνει διακοπές, να περνάει μεγαλύτερα διαστήματα αν οι υποχρεώσεις το επιτρέπουν, να δουλεύει εξ αποστάσεως -και ενόψει 5G», σχολιάζει η διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece, Ιωάννα Δρέττα.
Η Αθήνα θα μπορούσε κάλλιστα να ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών πόλεων, όπως για παράδειγμα αυτό του Ελσίνκι που έχει διαμορφώσει ειδικά πακέτα μετεγκατάστασης και διαμονής 90 ημέρων, με την παροχή όλων των υπηρεσιών, όχι μόνο για τον ίδιο τον εργαζόμενο που θα εργάζεται από απόσταση αλλά και την οικογένειά του, «ακριβώς σαν ένας Φινλανδός». Στο εξωτερικό έχουν δείξει ήδη τον δρόμο, με μεγάλες αλυσίδες όπως για παράδειγμα η Hyatt που διαμορφώνει ειδικά πακέτα μακροχρόνιας διαμονής ενός μήνα σε γνωστά resorts του ομίλου, ή ο όμιλος της Marriott, ο οποίος έχει πρόγραμμα ημερήσιας διαμονής 12 ωρών (day use) σε κάποια από τα brands της, για στελέχη που εργάζονται από απόσταση και χρειάζονται ήσυχο περιβάλλον και πολύ ισχυρό internet.
«Ευελιξία, αξιόπιστα πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας και υπηρεσίες που θα καλύπτουν περισσότερες ανάγκες μαζί, θα είναι βασικά στοιχεία και για την επόμενη σεζόν», σχολιάζει στο ‘’business stories’’ o Αρης Σουλούνιας, αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. «Συνολικά ο κλάδος θα πρέπει να δημιουργήσει νέες κατηγορίες προϊόντων ώστε να αντισταθμίσει όσο το δυνατόν τις απώλειες, δεδομένου ότι και η επόμενη σεζόν θα είναι δύσκολη.
Η συγκεκριμένη τάση μάλιστα με την ημερήσια χρήση για τηλεργασία στα αστικά ξενοδοχεία αναδείχθηκε και στο διεθνές φόρουμ που διοργάνωσε την περασμένη εβδομάδα το ΞΕΕ, όπως και αυτή για τα νέα ‘’προϊόντα’’ με πακέτα μακροχρόνιας διαμονής 15θημέρου ή ενός και πλέον μήνα, μοντέλο το οποίο μπορεί να τύχει ευρύτερης εφαρμογής και στην Ελλάδα, από τα πιο οικονομικά έως και τα 5άστερα resorts.
Eνδεικτικά, στην κατηγορία των πιο οικονομικών ξενοδοχείων με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, η αλυσίδα Selina, που άνοιξε εν μέσω πανδημίας το Selina Theatrou στο κέντρο της Αθήνας, απευθύνεται με πακέτα ενός μήνα ή ακόμη περισσότερο ειδικά στους ‘’ψηφιακούς νομάδες’’ (digital nomads), τους επισκέπτες που συνδυάζουν τα ταξίδια με την εργασία και θεωρούνται οι πιο ανερχόμενοι ταξιδιώτες της μετά Covid-19 εποχής.
Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και ο όμιλος Grecotel: «Είναι μία διάσταση που πρέπει οπωσδήποτε να δει συνολικά η χώρα και ειδικά οι μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να δούμε σοβαρά τον ψηφιακό μετασχηματισμό», δήλωσε την περασμένη Πέμπτη, από το βήμα του ‘’Greek Economic Summit’’ του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου ο κ. Ηλίας Κυριακάκης, μέλος δ.σ. και CIO του Ομίλου Grecotel. «Αντί για την εργασία από το σπίτι μπορούμε να έχουμε εργασία από το ξενοδοχείο (Work from Hotel) ώστε να δώσουμε μία δυνατότητα να παραταθεί και η διαμονή εντός των ξενοδοχείων. Για τον σκοπό αυτό ωστόσο χρειάζεται ένας σοβαρός ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων ώστε να γίνου και οι απαραίτητες μετατροπές στα ξενοδοχεία μας».
Ενοικιάσεις κατοικιών
Η τάση της πιο μακροχρόνιας διαμονής που έχει μετονομασθεί μάλιστα και σε… μεσοχρόνια είναι γεγονός και για την αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων σε τουρίστες μέσα από τις γνωστές πλατφόρμες Airbnb, Ηomeaway κ.τ.λ., πέραν φυσικά των ιδιοκτητών που, ελλείψει ζήτησης, αποφασίζουν να αποσύρουν τα σπίτια τους από τις πλατφόρμες σε ένα γενικότερο ‘’ξεκαθάρισμα’’ της αγοράς. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι από τις 12.700 ενεργές καταχωρήσεις που είχε αγγίξει στο τρίτο τρίμηνο του 2019 η αγορά για την Αθήνα και κοντά στις 2.700 για τη Θεσσαλονίκη, πλέον, τα αντίστοιχα νούμερα είναι στα 8.100 και 1.800 αντίστοιχα, με περαιτέρω πτωτικές τις τάσεις.
Τώρα όσοι παραμένουν στις πλατφόρμες δίνουν κίνητρα -κατόπιν της παρότρυνσης άλλωστε και της ίδιας της Airbnb– για περισσότερες ημέρες με γενναίες εκπτώσεις όταν πρόκειται για διαμονές που ξεπερνούν το μήνα. Ιδιοκτήτες ακινήτων που παραμένουν ενεργοί στην πλατφόρμα διαπιστώνουν ότι είναι μετρημένοι όσοι έχουν βραχυχρόνιες κρατήσεις και όπως φαίνεται η αγορά αναμένεται ότι θα κινηθεί έτσι και τους επόμενους μήνες. Αυτή την περίοδο, όσοι μισθώνουν τα σπίτια τους μέσω της Airbnb διαπιστώνουν ότι κινούνται μόνο οι μεσοχρόνιες κρατήσεις– κι αυτές σε πολύ χαμηλές τιμές- που μπορεί να φθάνουν ακόμη και τους τρεις ή πέντε μήνες κυρίως για λόγους που σχετίζονται με την εργασία των επισκεπτών ή για ιατρικούς λόγους.
«Η δουλειά από το σπίτι μετατρέπεται σε δουλειά από οποιοδήποτε σπίτι» επισημαίνει χαρακτηριστικά η μεγαλύτερη πλατφόρμα βραχυχρόνιων μισθώσεων. Μάλιστα, όπως διαπιστώνει η Airbnb με βάση έρευνα στο τέλος Οκτωβρίου που βασίστηκε στα δικά της στοιχεία από κρατήσεις, για τις διαμονές μεγαλύτερης διάρκειας του τελευταίου τριμήνου (Αύγουστος- Σεπτέμβριος- Οκτώβριος) ο κορωνοϊός ήταν ο βασικός παράγοντας σε ποσοστό 54%, ενώ περισσότεροι επισκέπτες αποφάσισαν να μετεγκατασταθούν σε αυτή την περίοδο, σχεδόν 2 στους 10 (18%), σε σχέση με το 10% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό πρό κορωνοϊού.
Κινητικότητα -τηρουμένων πάντα των αναλογιών εν μέσω πανδημίας- λόγω τηλεργασίας, διαπιστώνουν και οι μεγάλες εταιρείες διαχείρισης bnb, όπως για παράδειγμα η Mint, η οποία έχει στην ομπρέλα της ένα χαρτοφυλάκιο πάνω από 300 ακίνητα υπό διαχείριση κυρίως στην Αθήνα:
«Η ζήτηση αυτή την περίοδο, στο δεύτερο κύμα της πανδημίας, πράγματι αφορά ανθρώπους που εργάζονται από μακριά και θέλουν να έχουν ένα χώρο απομόνωσης με καλή τεχνολογική υποδομή» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος Νάσος Γαβαλάς, επισημαίνοντας ότι ακόμη κι επιχειρήσεις, τώρα, μισθώνουν για τους εργαζομένους τους σπίτια για τηλεργασία με μεσοχρόνιες μισθώσεις, από την στιγμή που, όπως εκτιμάται, και οι επόμενοι μήνες θα είναι ιδιαίτερα δύσκολοι για τον τουρισμό και πολύ περισσότερο για τον επαγγελματικό τουρισμό.
«Για το λόγο αυτό υπάρχουν πλέον κι εταιρείες οι οποίες αναλαμβάνουν να διαμορφώσουν κατάλληλα τα σπίτια με υποδομές γραφείου, για τηλεργασία, με ουσιώδες και το καλό ίντερνετ». Μία άλλη κατηγορία πελατών, η οποία ωστόσο είχε εμφανιστεί κατά τη διάρκεια του προηγούμενου lockdown είναι εργαζόμενοι από το εξωτερικό, οι περισσότεροι Ελληνες αλλά και ορισμένοι ξένοι, οι οποίοι έχουν επιλέξει τη χώρα μας για να περάσουν την περίοδο του lockdown και της υποχρεωτικής τηλεργασίας λόγω του κλίματος αλλά και του φθηνού κόστους ζωής κ.τ.λ..
Airbnb: Για εργασία ή σπουδές 6 στις 10 κρατήσεις μεγαλύτερης διάρκειας
-Το 54% των κρατήσεων μεγαλύτερης διάρκειας στην Αirbnb το τρίμηνο Αυγούστου- Οκτωβρίου 2020 σχετίζονται με τον κορωνοϊό
-Το 60% των επισκεπτών που επιλέγουν κρατήσεις μεγάλης διάρκειας δουλεύουν ή σπουδάζουν απομακρυσμένα
-Από αυτούς, το 65% δηλώνει ότι ο βασικός λόγος της κράτησής τους ήταν ο κορωνοϊός
-Πρώτη προτεραιότητα για τους εργαζομένους το internet υψηλών ταχυτήτων, ακολουθεί η εγγύτητα με την οικογένεια.
newmoney.gr