
Η Πανελλαδική Έρευνα 2025 για τα ιδιαίτερα μαθήματα αναδεικνύει ότι η ζήτηση για ιδιαίτερα μαθήματα παραμένει σημαντική, με την πλειοψηφία των καθηγητών να τη χαρακτηρίζει υψηλή ή σταθερή.
Πάνω από 6 στους 10 εκπαιδευτικούς προσφέρουν πλέον συνδυαστικά δια ζώσης και online μαθήματα, ενώ το 68% διατηρεί σταθερές τιμές, παρά τις οικονομικές προκλήσεις. Η προσαρμοστικότητα και η τεχνολογική εξοικείωση ξεχωρίζουν ως βασικά κλειδιά επιτυχίας σε ένα δυναμικό εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Το 56,9% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι τα ιδιαίτερα μαθήματα είναι η βασική τους πηγή εισοδήματος
Τα ιδιαίτερα μαθήματα αποτελούν διαχρονικά έναν από τους βασικούς πυλώνες της εκπαιδευτικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, καλύπτοντας ανάγκες που συχνά δεν καλύπτονται επαρκώς από το επίσημο σχολικό σύστημα. Για χιλιάδες εκπαιδευτικούς, δεν αποτελούν απλώς μια συμπληρωματική εργασία, αλλά την κύρια -και σε πολλές περιπτώσεις αποκλειστική- επαγγελματική τους απασχόληση.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 56,9% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι τα ιδιαίτερα μαθήματα είναι η βασική ή μοναδική τους πηγή εισοδήματος, ενώ η πλειονότητα διαθέτει εμπειρία άνω της δεκαετίας, γεγονός που υπογραμμίζει τη μακροχρόνια παρουσία και την ωριμότητα του κλάδου.
Η έρευνα επιδιώκει να αναδείξει τις τάσεις που διαμορφώνονται στον τομέα των ιδιαίτερων μαθημάτων τα τελευταία χρόνια, εξετάζοντας τις πραγματικές συνθήκες, τις προκλήσεις και τις προοπτικές που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στην πράξη. Αυτές οι τάσεις στον τομέα των ιδιαίτερων μαθημάτων συνδέονται άμεσα με τις ευρύτερες αλλαγές που συντελούνται στο εκπαιδευτικό τοπίο εδώ και δύο δεκαετίες.
Από τις παραδοσιακές αίθουσες διδασκαλίας μέχρι την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης και την εκρηκτική άνοδο της διαδικτυακής μάθησης, η εκπαίδευση μετασχηματίζεται σε παγκόσμια κλίμακα. Η πανδημία COVID-19 έφερε στο προσκήνιο τις νέες δυνατότητες αλλά και τους περιορισμούς της έως τότε εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, επιταχύνοντας την υιοθέτηση νέων μεθόδων κι τεχνικών.
Υβριδικό μοντέλο διδασκαλίας από το 66% των εκπαιδευτικών
Η διαδικτυακή διδασκαλία έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της σύγχρονης εκπαίδευσης, με το 66% των καθηγητών να χρησιμοποιεί ήδη υβριδικό μοντέλο διδασκαλίας και το 13% να τη χρησιμοποιεί αποκλειστικά. Σχετικές πλατφόρμες προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα να συνδεθούν με δασκάλους για να παρακολουθήσουν μαθήματα σε μια ποικιλία θεμάτων, από τα μαθηματικά μέχρι τη μουσική.
Αν και η διαδικτυακή διδασκαλία είχε ήδη παρουσία για πάνω από μια δεκαετία, η χρήση της γνώρισε ραγδαία αύξηση κατά την περίοδο της πανδημίας , όταν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια υποχρεώθηκαν να διακόψουν τη διά ζώσης λειτουργία τους.
Η διαδικτυακή διδασκαλία έχει το μοναδικό πλεονέκτημα να καταργεί τα γεωγραφικά όρια. Μαθητές σε περιοχές με περιορισμένη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους έχουν πλέον την ευκαιρία να μάθουν από κορυφαίους δασκάλους από όλο τον κόσμο. Αντίστοιχα, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να διευρύνουν το μαθητολόγιό τους και να συνεργαστούν με μαθητές από οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη.
Πώς διαμορφώνονται οι τιμές στα ιδιαίτερα μαθήματα;
Οι αμοιβές των ιδιαίτερων μαθημάτων στην Ελλάδα διαμορφώνονται από διάφορους παράγοντες, με κυριότερους την εμπειρία του δασκάλου και το αντικείμενο διδασκαλίας. Συνήθως, οι πιο έμπειροι καθηγητές, είτε αυτοί είναι εκπαιδευτικοί με χρόνια πείρας είτε εξειδικευμένοι επαγγελματίες σε συγκεκριμένα πεδία, επιτυγχάνουν υψηλότερες αμοιβές, καθώς οι μαθητές αναζητούν συχνά ποιότητα και τεχνογνωσία.
Ειδικότερα, τα μαθήματα σε τομείς όπως τα μαθηματικά, η φυσική, οι ξένες γλώσσες, η πληροφορική και η μουσική συνήθως αμοίβονται περισσότερο, λόγω της αυξημένης ζήτησης και της εξειδίκευσης που απαιτούν.
Επιπλέον, το κόστος μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την περιοχή, καθώς οι μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη έχουν τάση για υψηλότερες τιμές λόγω της μεγαλύτερης ζήτησης. Αξιοσημείωτο είναι ότι οι καθηγητές δεν προχωρούν σε μείωση των αμοιβών τους για τα διαδικτυακά μαθήματα, καθώς θεωρούν ότι αυτά δεν υστερούν ποιοτικά σε σχέση με τα δια ζώσης. Αυτό τους επιτρέπει να διατηρούν ή και να αυξάνουν τα περιθώρια κέρδους τους.

Ο ρόλος των πλατφόρμων εύρεσης καθηγητών – μαθητών
Το μεγαλύτερο ποσοστό των νέων μαθητών των καθηγητών που ασχολούνται με ιδιαίτερα μαθήματα στην Ελλάδα προέρχεται πλέον από δύο κύριες πηγές: τις συστάσεις από υπάρχοντες μαθητές και τις πλατφόρμες εύρεσης μαθητών. Οι συστάσεις από υπάρχοντες μαθητές παραμένουν ένα από τα πιο ισχυρά μέσα διαφήμισης, καθώς οι μαθητές συχνά προτιμούν να επιλέγουν καθηγητές που έχουν προταθεί από άτομα που εμπιστεύονται.
Από την άλλη πλευρά, οι πλατφόρμες επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να προβάλλουν τις υπηρεσίες τους σε μεγαλύτερο κοινό, ενώ παράλληλα προσφέρουν ευκολία στην αναζήτηση δασκάλου/καθηγητή για τους μαθητές, βασισμένη σε αξιολογήσεις και κριτικές.
Αυτές οι τάσεις δείχνουν τη σημασία του ψηφιακού μάρκετινγκ και της προσωπικής συστάσεως στην επέκταση του πελατολογίου των δασκάλων και αναδεικνύουν την στροφή προς πιο σύγχρονες και εύκολες μεθόδους εύρεσης εκπαιδευτικών.

Τα βασικότερα προβλήματα του κλάδου
Ο εκπαιδευτικοί που επιλέγουν τα ιδιαίτερα μαθήματα αντιμετωπίζουν μια σειρά προκλήσεων, οι οποίες επηρεάζουν τη δουλειά τους σε καθημερινή βάση. Η αβεβαιότητα των εσόδων κατατάσσεται στην κορυφή των ανησυχιών, καθώς οι δάσκαλοι συχνά δεν γνωρίζουν πόσους μαθητές θα έχουν κάθε έτος ή ποιες θα είναι οι αποδοχές τους, δημιουργώντας ένα αίσθημα οικονομικής ανασφάλειας.
Ακολουθεί η δυσκολία εύρεσης μαθητών, καθώς ο ανταγωνισμός είναι έντονος, ενώ οι πλατφόρμες και οι προσωπικές συστάσεις δεν είναι πάντα επαρκείς για την εξασφάλιση σταθερής πελατείας. Εκτός των παραπάνω, οι καθηγητές καλούνται να αντιμετωπίσουν διοικητικά και φορολογικά ζητήματα, όπως η σωστή καταγραφή των εσόδων τους και η τήρηση των απαιτούμενων φορολογικών διαδικασιών, κάτι που συχνά απαιτεί χρόνο και εξειδικευμένη γνώση.
Τέλος, ο ανταγωνισμός από φροντιστήρια δημιουργεί επιπλέον πίεση. Παρόλο που οι προκλήσεις αυτές είναι σημαντικές, πολλοί δάσκαλοι βρίσκουν τρόπους να τις ξεπεράσουν, αξιοποιώντας την ψηφιακή τεχνολογία και το δίκτυο συστάσεων για να αυξήσουν τη ζήτηση των υπηρεσιών τους.
Τα βασικότερα προβλήματα του κλάδου

Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) αναδεικνύεται ως σημαντικός παράγοντας στη διδασκαλία. Τα συστήματα μάθησης που βασίζονται στην ΑΙ εξελίσσονται και αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο παραδίδονται, αξιολογούνται και εξατομικεύονται τα μαθήματα. Ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία που προσφέρει η ΑΙ είναι τα προσαρμοστικά συστήματα μάθησης, τα οποία αναλύουν την απόδοση του μαθητή σε πραγματικό χρόνο και προσαρμόζουν την δυσκολία των ασκήσεων σύμφωνα με τις ανάγκες του.
Επιπλέον, η ΑΙ αξιοποιείται για την αυτοματοποίηση των διαδικασιών βαθμολόγησης και αξιολόγησης, δίνοντας στους δασκάλους περισσότερο χρόνο για να επικεντρωθούν σε εξατομικευμένες διδασκαλίες. Τα AI-powered chatbots παρέχουν επίσης άμεση ανατροφοδότηση και απαντήσεις σε ερωτήσεις των μαθητών, ακόμη και όταν οι εκπαιδευτικοί δεν είναι διαθέσιμοι.
Παρά τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη, είναι απίθανο να αντικαταστήσει πλήρως τους καθηγητές στο άμεσο μέλλον, με την πλειονότητα των εκπαιδευτικών να μην νιώθει απειλή από αυτή. Αν και η ΑΙ μπορεί να χειριστεί διαδικαστικά καθήκοντα όπως η βαθμολόγηση και η απάντηση σε γενικές ερωτήσεις, της λείπει η συναισθηματική νοημοσύνη, η ικανότητα να δώσει κίνητρο και να προσαρμόσει τις μεθόδους διδασκαλίας σύμφωνα με τις συναισθηματικές ανάγκες των μαθητών.
Οι άνθρωποι είναι εκείνοι που δημιουργούν προσωπικές σχέσεις, κατανοούν τις συναισθηματικές ανάγκες των μαθητών και ενισχύουν την κίνησή τους. Αντί να αντικαταστήσει τους εκπαιδευτικούς, η ΑΙ είναι πιο πιθανό να λειτουργήσει ως ισχυρό συμπλήρωμα, επιτρέποντας στους δασκάλους-καθηγητές να επικεντρωθούν σε πιο περίπλοκες εκπαιδευτικές διαδικασίες και αυτοματοποιώντας τις πιο επαναλαμβανόμενες ή χρονοβόρες εργασίες.
Συμπεράσματα έρευνας
Με τη σωστή υποστήριξη, τη συνεχή κατάρτιση και την υιοθέτηση σύγχρονων πρακτικών, ο χώρος των ιδιαίτερων μαθημάτων στην Ελλάδα έχει μπροστά του σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης. Τα ιδιαίτερα μαθήματα δεν είναι απλώς μια εναλλακτική εκπαιδευτική λύση – είναι πλέον βασικό συστατικό ενός νέου, πιο εξατομικευμένου και προσαρμοστικού μοντέλου μάθησης.
Μέσα σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που συχνά δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες κάθε μαθητή ξεχωριστά, οι καθηγητές και οι δάσκαλοι των ιδιαίτερων μαθημάτων αναλαμβάνουν έναν ρόλο βαθιά υποστηρικτικό, καθοδηγητικό και ενίοτε καθοριστικό για την εκπαιδευτική πορεία του κάθε μαθητή.
Η αξιοποίηση της τεχνολογίας, η άνοδος της online διδασκαλίας, η χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης και η πρόσβαση σε παγκόσμια δίκτυα μάθησης διευρύνουν τα όρια του επαγγέλματος και ενισχύουν τη βιωσιμότητα του.
Παρά τις προκλήσεις, οι εκπαιδευτικοί που δραστηριοποιούνται στον χώρο αυτό αποδεικνύουν διαρκώς την προσαρμοστικότητα και τη δημιουργικότητά τους. Το μέλλον δείχνει πιο ανοιχτό και πιο ευοίωνο από ποτέ – και οι εκπαιδευτικοί των ιδιαίτερων μαθημάτων βρίσκονται ήδη στην πρώτη γραμμή αυτής της αλλαγής.
Δείτε την Πανελλαδική Έρευνα ΕΔΩ