Πέμπτη
26
Δεκέμβριος
TOP

Λίντα Καπετανέα: Η Διευθύντρια του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας εξηγεί γιατί αυτό το Φεστιβάλ δεν πρέπει να το χάσεις

Αν υπάρχει μία λέξη που μπορεί να χαρακτηρίσει την Καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, αυτή θα μπορούσε να είναι -εκτός από το πάθος- η στοχοπροσήλωση.

Η Λίντα Καπετανέα, νιώθει την ανάγκη να κάνει το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, πραγματικά Διεθνές. Όχι απλά στα λόγια, αλλά στην πράξη. Η εξωστρέφεια, η φλόγα, η οργανωτικότητα της Καλλιτεχνικής διευθύντριας που στοχάζεται ένα Φεστιβάλ Χορού για όλους, παίρνουν σάρκα και οστά στην 25η διοργάνωση.

Με παραστάσεις, παράλληλες εκδηλώσεις αλλά και σεμινάρια, στη μεσσηνιακή πόλη θα χτυπά για 10 ημέρες η καρδιά του χορού. Η Καλαματιανή χορογράφος και χορεύτρια η οποία έχει διεθνή καριέρα στο χορό μαζί με τον σύζυγό της Γιόζεφ Φρούτσεκ και την ομάδα τους “Rootless Root“, πριν αναλάβει τα ηνία του Φεστιβάλ, είχε λάβει μέρος σε αυτό αρκετές φορές. Οπότε γνωρίζει καλά τις ελλείψεις, τις ανάγκες και το πώς μπορεί η Καλαμάτα να γίνει μια παγκόσμια χορευτική κοιτίδα.

Τι διαφορετικό να περιμένουμε φέτος από το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, το οποίο έχει Κύριο άξονα τον Χρόνο; Ποια σημεία του ξεχωρίζετε ιδιαιτέρως και γιατί;

Το περσινό θέμα του φεστιβάλ ήταν τα όρια του ανθρώπινου σώματος. Δεν ήταν τυχαία η επιλογή αυτή. Επέλεξα να ξεκινήσω με αυτό τον τρόπο τη θητεία μου ως καλλιτεχνική διευθύντρια γιατί πιστεύω πως το σώμα στο χορό έχει να μας δώσει ακόμα πολλά και χρειάζεται χρόνος για να εξερευνήσουμε την κίνηση.  Χρειαζόμαστε σώματα στην σκηνή που να είναι δουλεμένα σωστά και να προσφέρουν κινησιολογική κάτι καινούργιο χωρίς να αναλώνονται μόνο σε μια ιδέα.
Φέτος με αφορμή την επέτειο των 25 χρόνων ασχοληθήκαμε με το θέμα του χρόνου και την επίδραση του στο καλλιτεχνικό έργο και το ανθρωπινό σώμα. Όπως επίσης θα παρατηρήσατε, ήδη από πέρυσι, ανοίξαμε το πρόγραμμα και σε άλλες τέχνες γιατί πιστεύω ότι ένα φεστιβάλ πρέπει να δίνει στους θεατές αλλά και στους καλλιτέχνες τη δυνατότητα να γνωρίσουν την τέχνη μέσα από την τέχνη.
Δεν θα ήθελα να ξεχωρίσω κάποια σημεία του φετινού προγράμματος γιατί το κάθε έργο αποτελεί μέρος ενός μεγαλύτερου παζλ. Όπως έχω ξαναπεί αντιμετωπίζω το φεστιβάλ σαν ένα σχολείο 10 ημερών όπου ναι μεν μπορείς να δεις μεμονωμένα παραστάσεις αλλά αν δεις όλο το δεκαήμερο θα καταλάβεις ότι το κάθε έργο συμπληρώνει το άλλο διατηρώντας ταυτόχρονα τη διαφορετικότητά του.  Αλλά αν έπρεπε να μιλήσω ξεχωριστά για την κάθε παράσταση θα έλεγα ότι έχουμε φέτος 3 πολύ έξυπνες δημιουργίες Ελλήνων χορογράφων, ένα σόλο, ένα ντουέτο και ένα ομαδικό έργο και είναι πολύ σημαντικό να τους υποστηρίξουμε.

Περιγράψτε μας πώς αντιλαμβάνεστε εσείς την έννοια του χρόνου και πώς πιστεύετε ότι ορίζει την ζωή μας.

Ο Ηράκλειτος έχει πει «ο Χρόνος είναι ένα παιδί που παίζει. Που παίζει με πεσσούς. Είναι η βασιλεία ενός παιδιού»
Η έννοια του χρόνου για μένα πάντα διαφέρει ανάλογα με το τι κάνω τη συγκεκριμένη περίοδο. Αυτή την εποχή ο χρόνος κυλάει ασταμάτητα,  έχει κατεύθυνση που δε σταματάει. Εγώ νιώθω να κολυμπάω με απίστευτη ροή χωρίς σταματημό.
Άλλες πάλι φορές όταν σκέφτομαι τη γιαγιάκα μου, που έφυγε πέρυσι τέτοια εποχή στα 108 της χρόνια, θυμάμαι τον χρόνο να διαστέλλεται στα μάτια της καθώς κοιτούσε το ίδιο βουνό στην ίδια καρέκλα για 60 χρόνια περιμένοντας να δει τις κόρες της κάθε καλοκαίρι να καταφθάνουν. Ο χρόνος επίσης άλλαξε για μένα όταν άκουσα την κόρη μου στα 5 της χρόνια να μου λέει ότι η πραγματικότητα είναι βαρετή και ότι η φαντασία είναι ό,τι πιο όμορφο γι’ αυτήν γιατί σταματάει τον χρόνο εκεί που θέλει.
Ποιοι είναι οι φετινοί στόχοι του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Οι μακροχρόνιοι στόχοι μας είναι κοινοί σε κάθε χρονιά και κοιτάμε κάθε χρόνο να τους εξειδικεύουμε και να ανεβάζουμε τον πήχη. Αυτοί αφορούν το άνοιγμα του Φεστιβάλ στην πόλη και σε όλο τον κόσμο, τη διεύρυνση της λειτουργίας του Φεστιβάλ με δράσεις σε όλη τη χρονιά, τον εμπλουτισμό του προγράμματος με παραστάσεις για όλες τις ηλικίες, την φιλοξενία παραγωγών υψηλού επιπέδου,  την ενίσχυση των συνεργασιών με φορείς της περιοχής, της Ελλάδας και του εξωτερικού, την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση των χορευτών, το διάλογο με όλες τις τέχνες. Οι επιμέρους στόχοι διαφοροποιούνται μόνο ως προς το καλλιτεχνικό πρόγραμμα γιατί διαφοροποιείται και το θέμα του. Είμαστε περήφανοι που φέτος καταφέραμε να έχουμε κοντά μας τόσο μεγάλους καλλιτέχνες που έχουν αφήσει τη σφραγίδα τους στην τέχνη  τους και οι οποίοι θα συναντηθούν στο ίδιο φεστιβάλ με πολλούς νέους δημιουργούς που είμαι σίγουρη ότι στα επόμενα χρόνια θα διεκδικήσουν τις χορευτικές σκηνές της Ευρώπης.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι ένας από τους στόχους για τους οποίους θα ήθελα να μιλήσω λίγο παραπάνω. Το στηρίζω πολύ και θεωρώ ότι έχει τόσο μεγάλη σημασία γιατί πιστεύω ότι μπορεί να εμπνεύσει τους νέους χορευτές. Φέτος πετύχαμε μεγάλη συμμετοχή πολλών χορευτών από το εξωτερικό. Οι μισοί σχεδόν συμμετέχοντες των σεμιναρίων είναι από το εξωτερικό.  Μόλις επέστρεψα από ένα μεγάλο φεστιβάλ στην Ισπανία όπου δίδασκα και χόρευα και με εξέπληξε το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό των χορευτων του εξωτερικού δεν ήξεραν το φεστιβάλ χορού Καλαμάτας.  Οπότε ναι μεν κλείνουμε 25 χρόνια αλλά έχουμε πολλή δουλειά ακόμα μέχρι να καταφέρουμε να πούμε ότι έχουμε ένα φεστιβάλ που είναι ακόμα πιο γνωστό διεθνώς, όχι μόνο ως προς τις παραστάσεις που φέρνουμε αλλά κυρίως και ως προς τους θεατές και επαγγελματίες που το επισκέπτονται. Η νέα γενιά πρέπει να μάθει το φεστιβάλ Καλαμάτας. Είναι οι αυριανοί θεατές και χορευτές.

Φωτογραφία: Kurt Van Der Elst
Φωτογραφία: Kurt Van Der Elst

Tι σημαίνει να είσαι επαγγελματίας χορεύτρια με διεθνή καριέρα; Ποιες είναι οι δυσκολίες αυτού του πεδίου ενασχόλησης; Τι πρέπει να κάνει κάποιος για να καταφέρει να γίνει επιτυχημένος σε αυτόν τον κλάδο;

Σημαίνει ασταμάτητη δουλειά, υπομονή και επιμονή.  Τίποτα άλλο. Όσον αφορά εμένα, το αγαπώ τόσο πολύ αυτό που κάνω, είτε χορεύω στην σκηνή, είτε διδάσκω, είτε ετοιμάζω το φεστιβάλ, ώστε θα άλλαζα τη λέξη δυσκολίες με τη λέξη προκλήσεις που πρέπει να μελετήσω και να  ξεπεράσω βρίσκοντας την καλύτερη δυνατή λύση. Αυτή τη στιγμή της ζωής μου, μου λείπει ο ελεύθερος χρόνος και πιο συγκεκριμένα ο πολύτιμος χρόνος που θα ήθελα να περάσω με τα παιδιά μου.  Επιτυχία για μένα είναι να βλέπουν τα παιδιά μου και οι άνθρωποι γύρω μου ότι αγαπώ πολύ αυτό που κάνω και το κάνω όσο καλύτερα μπορώ χωρίς να τα παρατάω. Με κάνει περήφανη επίσης το γεγονός ότι πολλοί νέοι χορευτές έρχονται στα παρασκήνια να μου πουν ότι ξεκίνησαν χορό γιατί με είδαν να χορεύω στη σκηνή. Αυτό για μένα είναι το μεγαλύτερο δώρο. Κατάφερα να κάνω στη ζωή μου αυτό που πραγματικά πίστεψα και πολλές φορές έκλεισα τα αυτιά μου σε κάποιους και συνέχισα. Ο καθένας μετρά διαφορετικά την επιτυχία. Για μένα άλλη μια επιτυχία ήταν το ότι φτιάξαμε με τον Γιόζεφ, τον άνδρα μου, τη Rootlessroot για να κάνουμε αυτό που ονειρευόμαστε αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη και για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και για την εξέλιξη της δουλειάς μας μέσα στα χρόνια.

Ποιο το προσωπικό καλλιτεχνικό σας όραμα; Ποια τα συναισθήματα και οι σκέψεις σας από την θέση της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ;

Το όραμά μου για το Φεστιβάλ έχει αποτυπωθεί στους στόχους που έχουμε θέσει. Το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό από την θέση της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας, όταν σκέφτομαι το Φεστιβάλ που θέλουμε να δημιουργήσουμε είναι οι πολύτιμοι συνεργάτες μου. Όλοι όσοι εργάζονται σκληρά για να γίνει αυτό το φεστιβάλ και που όλοι μαζί προσπαθούμε να κάνουμε το ακατόρθωτο δυνατό και τους ευχαριστώ πολύ γι αυτό. Τους ευχαριστώ γιατι αντέχουν τον αυθορμητισμό μου, το θυμό μου και τα τρελά όνειρά μου για το φεστιβάλ. Αισθάνομαι ικανοποίηση και χαρά που η δεύτερη χρονιά είχε καλλιτεχνικά αλλά και συνολικά πιο δύσκολους στόχους και τους καταφέραμε.

Φωτογραφία: Marjan Colombie
Φωτογραφία: Marjan Colombie

Ποιες είναι οι ιδέες και οι αξίες που διέπουν το φετινό Φεστιβάλ; Γιατί αξίζει να το παρακολουθήσει κάποιος φέτος;

Η τέχνη δεν είναι πολυτέλεια αλλά βασική ανθρώπινη ανάγκη και ιδίως η τέχνη του χορού που έχει ως βάση της το ανθρώπινο σώμα. Αυτή είναι η βασική μας αρχή. Αξίζει να δει κάποιος όλες τις παραστάσεις γιατί οι φετινοί προσκεκλημένοι καλλιτέχνες είναι παραδείγματα ανθρώπων που έχουν δουλέψει πολύ για το αποτέλεσμα που θα δούμε. Γιατί ρισκάρουν να βγουν στη σκηνή και να τους δουν χιλιάδες θεατές και να δεχτούν και θαυμασμό αλλά και σκληρή κριτική. Γιατί κάποιοι από τους καλλιτέχνες έχουν αντέξει στον χρόνο με τα έργα τους, που σημαίνει ότι επέμειναν σε αυτό που πίστευαν όταν όλοι οι υπόλοιποι πίστευαν το αντίθετο. Γιατί είναι παραδείγματα για τη ζωή μας και για τα παιδιά μας. Γιατί θα μας εμπνεύσουν και θα μας ξεσηκώσουν από την καθημερινότητά μας. Γιατί δεν θα είχαμε ποτέ την ευκαιρία να ακούσουμε τον Μπέλα Ταρ να μας μιλάει από κοντά σ’ ένα φεστιβάλ χορού. Γιατί ο Νατζ είναι μοναδικός στο μικρο θεατράκι που θα φτιάξει στο πίσω μέρος της κεντρικής σκηνής και θα μας ταξιδέψει για 20 λεπτά στον δικό του μοναδικό κόσμο. Γιατί θα δούμε χορό. Γιατί ίσως δούμε ένα ταλέντο που θα θυμόμαστε τα επόμενα χρόνια και που ίσως να γίνει ο αυριανός Ακραμ ή Μπέλα  ή Νατζ.
Το φετινό πρόγραμμα είναι για όλους και για αυτούς που είναι εξοικειωμένοι με το σύγχρονο χορό αλλά και για εκείνους που θα δουν για πρώτη φορά στη ζωή τους. Επίσης είναι και για μικρούς και μεγάλους. Ο κόσμος θα έρθει σε επαφή με τον πλούτο, την ποικιλία και την πολυμορφία της διεθνούς σύγχρονης χορευτικής σκηνής. Με παραστάσεις στην κεντρική πλατεία, στο στούντιο του Μεγάρου και στην κεντρική σκηνή. Με εκθέσεις φωτογραφίας, προβολές ταινιών, live μουσική, διαλέξεις και σεμινάρια για παιδιά, ενήλικες, ΑμΕΑ και επαγγελματίες.
Και τέλος γιατί η Καλαμάτα είναι μαγική πόλη και αξίζει να συνδυάσεις μια επίσκεψη που περιλαμβάνει και τέχνη που δεν πρέπει να χάσεις και υπέροχες διακοπές.

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ξεκινά στις 19 Ιουλίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 28 του ίδιου μήνα. 

Περισσότερες πληροφορίες στο kalamatadancefestival.gr

πηγή: www.bovary.gr