Το κλείσιμο της ανοικτής πληγής με τα έργα αναβάθμισης του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, με τις πληροφορίες από την αγορά κατασκευών να κάνουν λόγο για συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να ενταχθούν στην Ολυμπία Οδό.
Το τμήμα Πάτρα – Πύργος ήταν στον αρχικό σχεδιασμό της Ολυμπίας Οδού, αλλά αφαιρέθηκε κατά την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης προ εξαετίας. Τώρα η κατασκευή του από την κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν η γαλλική Vinci, η γερμανική Hochtief και οι τρεις ισχυρότεροι εγχώριοι όμιλοι (ΕλλάκτωρΕΛΛΑΚΤΩΡ -0,69%, ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ και ΑΒΑΞ), θεωρείται ως η μοναδική λύση για να ολοκληρωθεί μέχρι το 2023, ώστε να μη χαθούν κοινοτικοί πόροι και να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός.
Η συζήτηση με την Κομισιόν ώστε να μπει στην Ολυμπία Οδό το τμήμα Πάτρα – Πύργος ανοίγει, πάντως, μια ευρύτερη κουβέντα για επεκτάσεις και άλλων συμβάσεων παραχώρησης. Πρόκειται για διαπραγμάτευση με τις Βρυξέλλες που δεν θα είναι καθόλου εύκολη, καθώς οι κοινοτικές υπηρεσίες πρέπει να πειστούν πως θα υπάρξει επέκταση μόνο σε συγκεκριμένες συμβάσεις παραχώρησης (και όχι σε όλες, όπως επιδίωκε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών) και δεν θα πρόκειται για απευθείας αναθέσεις. Από τις συζητήσεις που θα έχει με την Κομισιόν η ηγεσία του υπουργείου θα εξαρτηθεί τόσο η εξέλιξη των έργων του Πάτρα – Πύργος, όσο και η τύχη συγκεκριμένων συμβάσεων παραχώρησης.
Ο κ. Καραμανλής έκλεισε, πάντως, με συνοπτικές διαδικασίες την εκκρεμότητα με τον όμιλο Καλογρίτσα ο οποίος είχε ανακηρυχθεί ανάδοχος σε δύο από τις οκτώ εργολαβίες που είχε σπάσει ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος με απόφαση του τέως υπουργού Χρ. Σπίρτζη. Η Τοξότης του ομίλου Καλογρίτσα κηρύχθηκε έκπτωτη και κατά πληροφορίες έχασε και την προσφυγή που κατέθεσε στη συνέχεια στο Πρωτοδικείο.
Τον Οκτώβριο του 2014, το έργο του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση, ως ενιαίο έργο και με προϋπολογισμό 443 εκατ. ευρώ. Μετά από 4,5 χρόνια, η νέα κυβέρνηση παρέλαβε ένα έργο σπασμένο σε οκτώ κομμάτια, χωρίς ουσιαστικά να έχει ξεκινήσει η υλοποίηση σε κανένα από τα τμήματα, με τεράστια και ενδεχομένως αξεπέραστα προβλήματα, με συνολικό αρχικό προϋπολογισμό 502 εκατ. ευρώ και με εκπτώσεις κοντά στο 50% που καθιστούν τη δυνατότητα υλοποίησης ακόμα πιο αβέβαιη.
Το έργο έχει τεμαχιστεί σε οκτώ τμήματα:
- Πύργος –Δουναίικα,
- Αμαλιάδα –Δουναίικα,
- Α.Κ. Κυλλήνης-Αμαλιάδα,
- Βάρδα – Α.Κ. Κυλλήνης,
- Σαγαίικα– Βάρδα,
- Κάτω Αχαΐα –Σαγαίικα
- Α.Κ. ΒΙΠΕ Πάτρας – Κάτω Αχαΐα και
- Μιντιλόγλι- Α.Κ.ΒΙΠΕ Πάτρας.
Με βάση τις υποβληθείσες προσφορές για τις πέντε υπογεγραμμένες συμβάσεις (τμήματα 2, 5, 6, 7 και 8) και τις τρεις που υπολείπονται προς υπογραφή (Τμήματα 1, 3, 4) το κόστος του έργου ανέρχεται σε 252 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Ο χρόνος ολοκλήρωσης προβλέπεται σε χρονικό διάστημα 42 μηνών από την υπογραφή της κάθε σύμβασης, δηλαδή για τις αρχές του 2023.
Στο υπουργείο θεωρούν πως δεν υπάρχει περίπτωση να ολοκληρωθούν εγκαίρως τα έργα (και η χώρα θα χάσει κοινοτικά κονδύλια ή θα κληθεί να καλύψει από τον κρατικό προϋπολογισμό το κόστος κατασκευής) και γι’ αυτό αποφάσισαν να συζητήσουν την ένταξή του στην Ολυμπία Οδό.
Αναφέρουν ως παράδειγμα προχειρότητας το γεγονός πως στην πέμπτη εργολαβία, που είχε γίνει και σχετική εκδήλωση έναρξης εργασιών(!), σε μεγάλου μήκους τμήμα του χώρου εκτέλεσης του έργου που είχε απαλλοτριωθεί υπέρ του Δημοσίου, έχει γίνει απόθεση μεγάλων ποσοτήτων απορριμμάτων, τα οποία υπολογίζονται σε 50.000 τόνους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανάδοχος του έργου ζητάει περισσότερα από 2.000.000 ευρώ προκειμένου να μεταφέρει τους χιλιάδες τόνους απορριμμάτων σε Χώρο Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤΑ). Εκτός από τα σκουπίδια, που δεν τα είχε δει κανένας (!), διαπιστώθηκε και αφαίρεση ποσοτήτων υλικών, από τα κατασκευασμένα την περίοδο 2009-2011 μεταβατικά επιχώματα των τεχνικών έργων.