Παρασκευή
22
Νοέμβριος
TOP

Έρχεται το τέλος των χειροκίνητων κιβωτίων;

Σύμφωνα με μία νέα έκθεση από το Automotive News Canada, η ολοένα και αυξανόμενη υιοθέτηση ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας στα σύγχρονα αυτοκίνητα μπορεί να επιταχύνει τον επικείμενο «θάνατο» των χειροκίνητων συστημάτων μετάδοσης. Πιο συγκεκριμένα, η αυτόματη πέδηση για την αποφυγή σύγκρουσης, μαζί με άλλα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, μπορεί να φέρουν το τέλος των χειροκίνητων κιβωτίων για τον απλούστατο λόγο πως είναι δύσκολο έως αδύνατο να συνδυαστούν με αυτά τα συστήματα.

Η αλήθεια είναι πως αυτό ήταν κάτι που φάνταζε όλο και πιο πιθανό εδώ και καιρό. Από την μία ήταν η συνεχώς μειούμενη ζήτηση για αυτοκίνητα με χειροκίνητα κιβώτια. Η Mazda Canada για παράδειγμα ανέφερε ότι το 2016, το 19,2% των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν ήταν εξοπλισμένα με χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων, αλλά το 2020, ο αριθμός αυτός μειώθηκε σε μόλις 6,4%. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Από την άλλη πλευρά, ενώ οι αγοραστές στο παρελθόν προτιμούσαν τα οφέλη απόδοσης και οικονομίας καυσίμου ενός χειροκίνητου κιβωτίου έναντι ενός αυτόματου, η σύγχρονη τεχνολογία έχει εξαλείψει τις διαφορές και στους δύο τύπους μετάδοσης, μετατρέποντας ουσιαστικά το χειροκίνητο κιβώτιο σε επιλογή ενός ενθουσιώδους οδηγού για ένα αυτοκίνητο επιδόσεων, ή στην πιο συνηθισμένη περίπτωση σε επιλογή ανάγκης στα αυτοκίνητα πόλης, εκεί που και η πιο μικρή διαφορά κόστους έχει σημασία.

Η αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης

Ο βασικότερος όμως παράγοντας είναι ο πολλαπλασιασμός των ηλεκτρικών οχημάτων που αναμένεται τα επόμενα χρόνια, καθώς και η ολοένα αυξανόμενη παρουσία συστημάτων ασφαλείας στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Στην πρώτη περίπτωση ο λόγος είναι απλός. Τα ηλεκτρικά οχήματα αποδίδουν το μέγιστο της ροπής του κινητήρα σχεδόν ακαριαία, οπότε δεν χρειάζονται κιβώτια πολλών σχέσεων. Επομένως, είναι εύκολο να εξηγήσουμε γιατί σε όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το μηχανικό κιβώτιο έχει στην ουσία εξαφανιστεί.

Από το 2022 μάλιστα, με τους νέους κανονισμούς της Ε.Ε. ένα σύνολο συστημάτων ασφαλείας καθίστανται υποχρεωτικά σε όλα τα νέα αυτοκίνητα. Το σημαντικότερο όλων στην περίπτωση μας είναι το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης. Όπως αναφέρεται, οι μηχανισμοί που απαιτούνται για την ομαλή συνεργασία του συστήματος AEB (automatic emergency braking) με ένα αυτόματο κιβώτιο είναι λιγότερο πολύπλοκοι, συγκριτικά με αυτούς ενός μηχανικού. Με δεδομένη και την πολύ μειωμένη ζήτηση πλέον για τα μηχανικά κιβώτια, γίνεται πολύ ασύμφορο για τους κατασκευαστές να εξελίξουν τα υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας και σε αυτοκίνητα με μηχανικά κιβώτια.

Αυτή την επιλογή ακολουθεί μεταξύ άλλων και η Subaru. Τα αυτοκίνητά της με χειροκίνητο κιβώτιο δεν εφοδιάζονται με την παλέτα συστημάτων ασφαλείας “Eyesight”. Πέρα από το οικονομικό σκέλος, στελέχη της μάρκας αναφέρουν πως τα σχετικού τύπου αυτοκίνητα δεν διαθέτουν ηλεκτρικό χειρόφρενο (όπως τα αυτόματα).

Αντίθετα, η Mazda εξοπλίζει τα αυτοκίνητά της με μηχανικά κιβώτια, με το σύστημα αυτόνομου φρεναρίσματος “Smart City Brake Support”, αποδεικνύοντας πως μηχανικό κιβώτιο και συστήματα ασφαλείας δεν είναι έννοιες αντίθετες. «Δεν θέλουμε να τιμωρήσουμε τους οδηγούς που θέλουν να επιλέξουν ένα μηχανικό κιβώτιο», ανέφερε ο Chuck Reimer, Manager of Product communications στη Mazda Canada.

Ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα

Ένας άλλος εξίσου σημαντικός παράγοντας που απειλεί τα μηχανικά κιβώτια είναι οι ηλεκτρικές και υβριδικές τεχνολογίες.

Σύμφωνα με τον  Jörg Trampler, διευθυντή της ηλεκτρικής τεχνολογίας κινητήρων στην κορυφαία εταιρεία κατασκευής κιβωτίων ZF, ένα μηχανικό (κιβώτιο) απαιτεί επιπλέον τεχνολογία, όπως είναι ένας ηλεκτρονικά ελεγχόμενος συμπλέκτης. Ο τελευταίος είναι απαραίτητος για να διασφαλίσει την πραγματοποίηση ομαλών και ανεπαίσθητων αλλαγών μεταξύ της λειτουργίας του ηλεκτρικού και θερμικού κινητήρα στα υβριδικά οχήματα.

Άρα λοιπόν πόσο κοντά είμαστε στην πλήρη εξαφάνιση των χειροκίνητων κιβωτίων; Ίσως σε λίγα χρόνια η διάθεση στην αγορά ενός νέου μοντέλου με μηχανικό κιβώτιο είναι σπάνιο φαινόμενο. Φαίνεται αναπόφευκτο ότι οι περισσότεροι κατασκευαστές θα επιλέξουν να τα αφήσουν στο παρασκήνιο με τις ηλεκτρικές τεχνολογίες να κερδίζουν συνεχώς έδαφος και τα αυτόματα κιβώτια να κυριαρχούν πλέον παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία του ZF Group, το μερίδιο στην παγκόσμια αγορά των μηχανικών συστημάτων μετάδοσης είναι κάτω του 17,1% και μόλις 1,2% για τη Βόρεια Αμερική.

πηγη