Την ανάγκη να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση η διασύνδεση της Καλαμάτας και των άλλων μεγάλων πόλεων της Πελοποννήσου με το δίκτυο φυσικού αερίου αναδεικνύει με Ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου που κατέθεσε, ο βουλευτής Μεσσηνίας Περικλής Μαντάς.
Ο κ. Μαντάς αναφέρεται στη σημαντική βιομηχανική, βιοτεχνική και αγροτική δραστηριότητα των περιοχών της Πελοποννήσου και στα μεγάλα οφέλη που οι κλάδοι αυτοί έχουν να περιμένουν από την τροφοδοσία τους με φυσικό αέριο, ενώ σημειώνει ότι αν οι αρχικές εκτιμήσεις υλοποίησης ήταν υπερβολικά αισιόδοξες, το σχέδιο δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί, αλλά αντιθέτως να ανασχεδιαστεί σε μια πιο ρεαλιστική βάση.
Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Μαντά, το φυσικό αέριο αποτελεί ισχυρό και βασικό πυλώνα ανάπτυξης για ολόκληρη την Περιφέρεια Πελοποννήσου, η χρηματοδότηση για την υλοποίηση των έργων έχει ήδη προβλεφθεί και η ενεργειακή αναβάθμιση της περιοχής θα πρέπει να υποστηριχθεί με κάθε τρόπο, μια και αυτά τα έργα υποδομής αποτελούν μια σημαντική παρακαταθήκη για το μέλλον.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
Καλαμάτα, 07/05/2020
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς: Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη
Θέμα: «Εξαίρεση της Περιφέρειας Πελοποννήσου από το δίκτυο φυσικού αερίου»
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Μεγάλη αναστάτωση έχει προκληθεί στις τοπικές κοινωνίες της Πελοποννήσου, μετά από δημοσιεύματα που αναφέρονται σε απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), σχετικά με την εξαίρεση έξι (6) πόλεων της Περιφέρειας Πελοποννήσου και δύο (2) της Μακεδονίας από τη τροφοδοσία με φυσικό αέριο, βάσει του νέου πενταετούς προγράμματος 2020-2024. Η απόφαση φέρεται να αφορά στο σύνολο του προγράμματος για την Περιφέρεια Πελοποννήσου και να εξαιρεί τις πόλεις Τρίπολη, Καλαμάτα, Κόρινθο, Σπάρτη, Άργος και Ναύπλιο, καθώς και τη Βέροια και τα Γιαννιτσά από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Είναι γεγονός ότι η αρχική πρόβλεψη για διασύνδεση των μεγάλων πελοποννησιακών πόλεων με το δίκτυο φυσικού αερίου είχε αντιμετωπιστεί πολύ θετικά από το σύνολο των τοπικών κοινωνιών. Τόσο οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης και οι οργανώσεις, όσο και τα επαγγελματικά επιμελητήρια, ο επιχειρηματικός και ο αγροτικός κόσμος, αλλά και οι απλοί πολίτες, από την πρώτη στιγμή αναγνώρισαν τα πολλαπλά οφέλη που θα προκαλέσει η διασύνδεση μονάδων και κατοικιών με φυσικό αέριο, όπως και ότι αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο για την περαιτέρω ανάπτυξη των περιοχών αυτών. Η Πελοπόννησος εξάλλου διαθέτει σημαντική βιομηχανική, βιοτεχνική και αγροτική παραγωγή και οικονομία και η ενεργειακή αναβάθμιση των περιοχών της μέσω της σύνδεσης με το δίκτυο φυσικού αερίου, θα αποτελέσει βασικό αναπτυξιακό πυλώνα για μια πληθώρα επιχειρήσεων και επαγγελματιών.
Ως βασική αιτία απόρριψης από την ΡΑΕ του υφιστάμενου σχεδιασμού για τις οκτώ πόλεις αναφέρεται η υπέρβαση του αρχικού χρονοδιαγράμματος πέραν των 18 μηνών. Ωστόσο οι αρχικές εκτιμήσεις υλοποίησης φαίνεται να ήταν υπερβολικά αισιόδοξες, δεδομένου ότι μέχρι και σήμερα δεν έχουν εξασφαλισθεί βασικές προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση των έργων, όπως π.χ. απαραίτητα έργα υποδομής από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ, με αποτέλεσμα να υφίσταται χώρος για ένα νέο, πιο ρεαλιστικό και αποτελεσματικό προγραμματισμό αυτών των τόσο σημαντικών αναπτυξιακών έργων, αντί για την κατάργησή τους. Τέλος πρέπει να σημειωθεί ότι όσον αφορά στη χρηματοδότηση των έργων, η αρχική πρόβλεψη ήταν να υπάρξει ένας συνδυασμός ίδιων πόρων και τραπεζικού δανεισμού, χωρίς κεφάλαια από το ΕΣΠΑ. Προς αυτή την κατεύθυνση έχει ήδη κινηθεί η Περιφέρεια Πελοποννήσου, δεσμεύοντας 20.000.000 ευρώ για τη χρηματοδότηση δικτύων φυσικού αερίου στις πόλεις της Περιφέρειας, διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη μακροχρόνια επένδυση των τοπικών κοινωνιών και της οικονομίας σε αυτά τα πολύ σημαντικά έργα υποδομής.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
- Ποιος είναι ο σχεδιασμός της ελληνικής κυβέρνησης όσον αφορά στη διασύνδεση των πόλεων της Περιφέρειας Πελοποννήσου με το δίκτυο φυσικού αερίου;
- Με ποιον τρόπο θα μπορέσει να υπάρξει αναθεώρηση της απόφασης της ΡΑΕ, ώστε τα έργα διασύνδεσης να παραμείνουν ενταγμένα στο πενταετές πρόγραμμα 2020-2024 και να υλοποιηθούν;
- Σε περίπτωση που απαιτηθεί νέο χρονοδιάγραμμα, ποιος θα είναι ο νέος σχεδιασμός, πώς θα διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξουν νέα εμπόδια και καθυστερήσεις και πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η τροφοδοσία της Πελοποννήσου με φυσικό αέριο;