Δευτέρα
25
Νοέμβριος
TOP

Πάτρα-Πύργος: Plan B από την κυβέρνηση και καμπανάκια από την GD Infrastrutture

Για εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματος για το Πάτρα Πύργος ακόμη και αν το έργο ενταχθεί στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού όπως πασχίζει η κυβέρνηση, κάνουν λόγο στην GD Infrastrutture που έχει αναλάβει τις δύο από τις πέντε εργολαβίες του αυτοκινητοδρόμου.

Η ιταλική εταιρεία που υποστηρίζεται από τον κ. Πρόδρομο Εμφιετζόγλου βρίσκεται σε μετωπική σύγκρουση με την κυβέρνηση με αφορμή την απόφασή της να παγώσει τον διαγωνισμό των 8 εργολαβιών, αμφισβητώντας την ικανότητα των αναδόχων να ολοκληρώσουν το έργο.

Μάλιστα πρόσφατα δημοσιεύτηκε απόφαση στην Διαύγεια, σύμφωνα  με την οποία επιβλήθηκαν στην GD Infrastrutture ποινικές ρήτρες για καθυστερήσεις εργασιών στην εργολαβία 8. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία έχει αιτηθεί ήδη δύο παρατάσεις για το έργο.

Την ίδια στιγμή σκιές ρίχνουν στην αγορά, πληροφορίες για κακοτεχνίες και πορίσματα ελέγχου του ΤΕΕ για έργα που έχει εκτελέσει στο παρελθόν η Μηχανική, στοιχεία που αντικρούει η διοίκηση της εταιρείας, χαρακτηρίζοντας αποτέλεσμα της κόντρας που έχει ξεσπάσει για τα δημόσια έργα.

Η ιταλική εταιρεία, η οποία σύμφωνα με στελέχη της συνεχίζει τις εργασίες στα δύο τμήματα του Πάτρα-Πύργος που έχει αναλάβει παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Υποδομών κινείται μεθοδικά στην ένταξη της εργολαβίας στην σύμβαση παραχώρησης, καταρρίπτει το επιχείρημα ότι το οδικό έργο μπορεί να τρέξει γρηγορότερα με το σχέδιο του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή.

Σε συνάντηση με δημοσιογράφους, ο εκπρόσωπος της ιταλικής εταιρείας στην Ελλάδα κ. Λευτέρης Τριβουλίδης εκτίμησε χθες ότι με τους θετικότερους οιωνούς θα χρειαστεί ένα εξάμηνο μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν. Αν η απάντηση είναι θετική (ο ίδιος εκτίμησε ότι δεν θα έχει την έγκριση της ΕΕ) θα χρειαστεί αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης, έγκριση από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) και στην συνέχεια από την βουλή. Σε κανονικούς χρόνους, η διαδικασία υπολογίζεται ότι δεν θα ολοκληρωθεί πριν το τέλος του 2020 με αρχές του 2021. Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο έχει ταχθεί υπέρ της αλλαγής σχεδιασμού, θεωρώντας ότι με τον τεμαχισμό του έργου σε 8 εργολαβίες το Πάτρα-Πύργος δεν θα μπορέσει να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2023 οπότε τελειώνει η περίοδος χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ.

Ωστόσο ακόμη και αν η ΕΕ απορρίψει το αίτημα της ελληνικής πλευράς θεωρώντας ότι το έργο δεν μπορεί να δοθεί χωρίς διαγωνισμό, στην κυβέρνηση σχεδιάζουν plan B για να διασφαλίσουν ότι το έργο μπορεί να γίνει. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπουργός Υποδομών αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχουν διαμηνύσει στην Επίτροπο Ανταγωνισμού κ. Μ. Βεστάγκερ ότι το Πάτρα-Πύργος αποτελεί ένα έργο προτεραιότητας για την κυβέρνηση μαζί με την ολοκλήρωση του Ε65. Για αυτό και έχουν προτείνει και φέρεται να συζητά και η ΕΕ αν δεν ενταχθεί στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού να καταργηθεί η κατάτμηση και να γίνει ως ενιαίο έργο –γέφυρα στην επόμενη προγραμματική περίοδο ώστε να μην χαθούν τα λεφτά.

Τι προβλέπει η συμφωνία με την Ολυμπία Οδό

Η επιλογή αυτή μπορεί να διατηρήσει στη ζωή το έργο ακόμη και αν η Κομισιόν απορρίψει το αίτημα της ελληνικής πλευράς για το οποίο θα δοθεί η μάχη το επόμενο διάστημα. Σύμμαχος της ελληνικής κυβέρνησης είναι οι τέσσερις μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού (Vinci, Ακτωρ, ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) πλην Hochtief, οι οποίοι έχουν αποδεχτεί την πρόταση της κυβέρνησης να κατασκευάσουν το έργο. Η γερμανική κατασκευαστική εταιρεία, παρά τις μεγάλες πιέσεις που της ασκήθηκαν αρνήθηκε να χρηματοδοτήσει το έργο.

Κατά πληροφορίες, η διαπραγμάτευση προβλέπει την ανάληψη του έργου με κόστος ύψους περίπου 300 εκ. ευρώ (ο αρχικός προϋπολογισμός της εργολαβίας ως ενιαίο έργο ήταν 520 εκ. ευρώ που με τον τεμαχισμό του σε 8 εργολαβίες και τις μεγάλες εκπτώσεις κατέβηκε στα 252 εκ. ευρώ). Από τα 300 εκ. ευρώ προβλέπεται συμμετοχή ιδιωτών με 80 εκ. ευρώ, εξέλιξη που σύμφωνα με την κυβέρνηση προσμετράτε στα συν από την ΕΕ καθώς δείχνει ότι και ο ιδιώτης παίρνει ρίσκο για το έργο.

Το κόστος του έργου θα καλυφθεί από την Ελευσίνα –Πατρών καθώς  το Πάτρα-Πύργος αποτελεί ένα μη εμπορικό οδικό έργο που υπάρχουν εκτιμήσεις ότι θα έχει απώλειες εσόδων καθώς ακολουθεί νέα χάραξη. Αυτό αφήνει ελεύθερο πεδίο στα οχήματα να κυκλοφορούν στο υφιστάμενο δίκτυο, το οποίο θα μείνει ανοικτό και χωρίς διόδια.

Οι αποζημιώσεις ανεβάζουν το κόστος του έργου

Ο κ. Τριβουλίδης αναφέρθηκε χθες και στο κόστος της σύμβασης, λέγοντας ότι δεν μπορεί να είναι φθηνότερη καθώς και το υπουργείο έχει υπολογίσει υψηλότερο τίμημα ενώ στο κόστος θα πρέπει να προστεθούν και οι αποζημιώσεις 10% του προϋπολογισμού, στις πέντε εργολαβίες που έχουν αναδόχους. Στα κονδύλια αυτά θα πρέπει να συμπεριληφθούν ακόμη και διεκδικήσεις για διαφυγόντα κέρδη.

Η ιταλική εταιρεία όπως διαμήνυσε η διοίκηση του ελληνικού υποκαταστήματος, θέλει και επιδιώκει την κατασκευή του έργου εν αντιθέσει με άλλους εργολήπτες που ενδεχομένως όπως ελέγχθηκε, να ικανοποιούνται από τις αποζημιώσεις. Εάν όμως επιμείνει το υπουργείο στην ακύρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών, θα προσφύγει στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια.

Μάλιστα εξέφρασε τον προβληματισμό της για την στάση του υπουργείου, το οποίο όπως αναφέρθηκε έχει καθυστερήσει την πληρωμή πόρων ύψους 1,6 εκ. ευρώ. Πρόκειται για έσοδα που αφορούν το 10% της προκαταβολής των έργων (η εταιρεία έχει εισπράξει για την μια εργολαβία το 5% της προκαταβολής) αλλά και εργασίες για εκτελεσθέντα έργα. Εκκρεμείς οφειλές ύψους 4 εκ. ευρώ υπάρχουν και από την ΕΡΓΟΣΕ για το σιδηροδρομικό έργο Ψαθόπυργος -Ρίο που είναι η πρώτη σύμβαση που υπέγραψε η GD Infrastrutture.

“Οι σχετικοί πίνακες εργασιών έχουν εγκριθεί και υπάρχει προέγκριση από την διαχειριστική αρχή αλλά δεν έχει ληφθεί απόφαση από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ” τόνισαν τα στελέχη της εταιρείας.

Για το έργο έχουν εκτελεστεί εργασίες ύψους 56 εκ. ευρώ ωστόσο η σύμβαση θεωρείται σίγουρο ότι θα παραταθεί (ο συμβατικός χρόνος προβλέπει ολοκλήρωση του έργου τον Αύγουστο του 2020) λόγω αλλαγής σχεδιασμού. Όπως αναφέρθηκε από την ανάδοχο εταιρεία, δεν της έχουν παραδοθεί τα τελευταία 3 χιλιόμετρα, τα οποία προορίζονταν για την υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου που με βάση τα νεότερα σχέδια δεν θα προχωρήσει.

Ο κ. Τριβουλίδης ρωτήθηκε χθες και για την πορεία της Μηχανικής, για την οποία εργάστηκε για πολλές δεκαετίες στο πλευρό του κ. Πρόδρομου Εμφιετζόγλου. Η άλλοτε ισχυρή τεχνική εταιρεία έχει απολέσει το πτυχίο της, γεγονός που την εμποδίζει να διεκδικεί δημόσια έργα. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε χθες η εταιρεία θα επιδιώξει την ανάληψη ιδιωτικών έργων που δεν απαιτούν εργοληπτικό πτυχίο ενώ στο σχεδιασμό της είναι η αναβίωση του μεγάλου υδροηλεκτρικού έργου στον Άγιο Νικόλαο, ισχύος 93 MW που είχε παγώσει για περιβαλλοντικούς λόγους αλλά και η επανάκαμψη στην αγορά του real estate.

www.ypodomes.com