Στην τελική ευθεία μπαίνει η προετοιμασία του διαγωνισμού για την εγκατάσταση με ΣΔΙΤ των ηλεκτρονικών διοδίων που θα κάνουν πραγματικότητα τη χιλιομετρική χρέωση στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε αναζήτηση του τεχνικού συμβούλου, που θα συνδράμει στην προετοιμασία και την υλοποίηση του διαγωνισμού, ο οποίος εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει μες το 2021.
Όπως προβλέπει απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, το αντικείμενο της σύμβασης του τεχνικού συμβούλου, για το έργο «Εγκατάσταση ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, με ΣΔΙΤ», αφορά στην επιχειρησιακή υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής (ΥΠΟΜΕ) στην αναλυτικότερη περιγραφή του έργου, στη σύνταξη και υποβολή́ της αίτησης υπαγωγής του ως ΣΔΙΤ. Επίσης, ο τεχνικός σύμβουλος θα συνδράμει και κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Η αμοιβή του τεχνικού συμβούλου θα ανέλθει κατά το μέγιστο σε 139.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ενδεικτικά, οι υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου θα περιλαμβάνουν:
Για το Α’ στάδιο, που αφορά στην υποστήριξη σύνταξης αίτησης υπαγωγής έργου ΣΔΙΤ στη Διυπουργική Επιτροπή
α) Παρουσίαση Δημοσίου Φορέα
β) Αναλυτική περιγραφή του έργου (τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά)
γ) Παρουσίαση προτεινόμενης μορφής σύμπραξης
δ) Ενδεικτικός προϋπολογισμός
ε) Σκοπιμότητα υλοποίησης προτεινόμενου έργου μέσω ΣΔΙΤ
στ) Ενέργειες ωρίμανσης του έργου
ζ) Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα ενεργειών μετά την έγκρισή του ως ΣΔΙΤ από τη Διυπουργική
Για το Β’ στάδιο, αφορούν στην υποστήριξη κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης ΣΔΙΤ.
Το τελευταίο «αντίο» στον προηγούμενο διαγωνισμό
Με την ίδια απόφαση ανακαλείται η από 20/12/2018 υπουργική απόφαση, με την οποία είχε δεσμευτεί το ποσό των 400,63 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική αναγνώριση. Δεν είναι άλλος από τον διαγωνισμό που βγήκε στον αέρα από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, λίγες μόλις ημέρες πριν τις εκλογές του 2019 έφτασε στην ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, αλλά τελικά ακυρώθηκε από το ΣτΕ.
Για την ιστορία, ο πρώτος διαγωνισμός για ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια ξεκίνησε στις 27 Δεκεμβρίου 2017, υπό το βάρος τότε και της πίεσης των θεσμών για την εγκατάσταση των σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό, ενόψει του διαγωνισμού για την παραχώρησή της. Ένα τρικ που δεν φάνηκε τελικά να αποδίδει, καθώς η πίεση των δανειστών της χώρας παρέμεινε, δημιουργώντας τότε και πλήθος προστριβών.
Ο προβληματισμός και οι γκρίνιες των παραχωρησιούχων σχετικά με τις ασάφειες του διαγωνισμού, σχετικά με την εισπραξιμότητα, μεταξύ άλλων, των διοδίων τελών, δεν ήταν καλοί οιωνοί για την εξέλιξη της διαδικασίας. Τελικά, στο παρά 5 των εκλογών αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος. Από τις δύο κοινοπραξίες που έφτασαν στο τέλος, το νήμα έκοψε το σχήμα ΑΚΤΩΡ – Intrakat – Ιntrasoft Inl- Autostrade Tech. Το αντίπαλον δέος, η κοινοπραξία της Μυτιληναίος με την ουγγρική Nusz, προσέφυγε στο ΣτΕ αμφισβητώντας τον τρόπο αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς και δικαιώθηκε. Ο διαγωνισμός ματαιώθηκε και επίσημα με υπουργική απόφαση στις 25/05/2020.