Συνεχίζει να μαίνεται η μάχη μεταξύ των 27 της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τη χρηματοδότηση για υποδομές φυσικού μέσω ευρωπαϊκών πόρων. Σε αυτή τη μάχη έχουν δημιουργηθεί δύο στρατόπεδα με το πρώτο να στηρίζει τη διακοπή των χρηματοδοτήσεων θεωρώντας το καύσιμο ως ξεπερασμένη τεχνολογία και το δεύτερο να κρίνει απαραίτητες τις υποδομές φυσικού αερίου για την πορεία προς την απολιγνιτοποίηση και την κλιματική ουδετερότητα με στόχο το 2050.
Μέσα σε αυτό το κλίμα η τροποποίηση του κανονισμού 347/2013 της ΕΕ εκ μέρους της πορτογαλικής προεδρίας αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα game changer, ο οποίος μπορεί να βάλει ξανά στην κούρσα των χρηματοδοτήσεων το φυσικό αέριο. Αυτό συμβαίνει καθώς μέσω της σχετικής πρότασης υπάρχει πρόβλεψη για παροχή κονδυλίων σε χώρες που κατασκευάζουν αγωγούς φυσικού αερίου με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2029. Επίσης, είναι απαραίτητο να υπάρχει η δυνατότητα να μπορούν να μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι αγωγοί αυτοί και για την μεταφορά πιο “πράσινων καυσίμων”, όπως το υδρογόνο και το βιομεθάνιο.
Τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα και οι κομβικές ημερομηνίες
Στις δύο αντίπαλες γωνίες του ρινγκ για τη χρηματοδότηση των έργων φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουμε τα κράτη της Κεντρικής και αυτά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα πρώτα αποτελούμενα κυρίως από τη συμμαχία Γερμανίας, Ολλανδίας, Βελγίου και Αυστρίας αντιτίθενται στη χρηματοδότηση των υποδομών φυσικού αερίου.
Από την άλλη πλευρά τα κράτη που πραγματοποιούν προγράμματα απολιγνιτοποίησης, όπως η Ελλάδα, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Τσεχία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Ουγγαρία και η Σλοβακία, επιδιώκουν να λάβουν τις σχετικές χρηματοδοτήσεις επικαλούμενες τόσο το γεγονός ότι το φυσικό αέριο αποτελεί ένα “μεταβατικό καύσιμο” που θα συμβάλει στην κλιματική ουδετερότητα, ενώ επισημαίνουν πως οι υποδομές τους θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν στο μέλλον πράσινα καύσιμα όπως το βιομεθάνιο και το πράσινο υδρογόνο.
Επιπλέον, υπάρχουν και δύο κομβικές ημερομηνίες για το παραπάνω ζήτημα. Η πρώτη βρίσκεται λιγότερο από μία μέρα μακρυά, καθώς στις 18 Ιουνίου τελειώνει το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης για το φυσικό αέριο στην οποία συμμετείχαν δημόσιες αρχές, εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, βιομηχανικές ενώσεις, οργανώσεις καταναλωτών, ΜΚΟ, περιβαλλοντικές οργανώσεις, εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη και πολίτες.
Η δεύτερη σημαντική ημερομηνία αναμένεται να οριοθετηθεί εντός του τελευταίου τετραμήνου του 2021. Τότε αναμένεται να κατατεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η νομοθετική πρόταση σχετικά με το καθεστώς χρηματοδότησης των έργων φυσικού αερίου με την απόφαση να λαμβάνεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Τα ελληνικά Biomethane and Hydrogen Ready έργα
Σε αυτό το σημείο να υπενθυμίσουμε πως εν πολλοίς η πορτογαλική πρόταση φωτογραφίζει τα ενεργειακά τεκταινόμενα στη χώρα μας καθώς τόσο η ΔΕΔΑ όσο και ο ΔΕΣΦΑ θα προχωρήσουν στην κατασκευή δικτύων και αγωγών αντίστοιχα που θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τα δύο πράσινα καύσιμα σε μείγμα με το φυσικό αέριο (Biomethane and Hydrogen Ready).
Μάλιστα όπως έχετε διαβάσει πρόσφατα ypodomes.com η ΔΕΔΑ έχει προχωρήσει σε συνεργασία με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) από το Δεκέμβριο του 2020 για την εύρεση σημαντικών κοιτασμάτων βιομεθανίου και ήδη έχει καταλήξει σημαντικά ευρήματα στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ενώ τα πλήρη αποτελέσματα της μελέτης για το σύνολο της ελληνικής επικράτειας αναμένονται έως τα τέλη του 2021.
Επιπλέον, η Δημόσια Εταιρία, όπως αναφέρουν πηγές πολύ κοντά στο θέμα έχει έρθει σε συμφωνία με μία μεγάλη πρότυπη ελληνική εταιρία που εξειδικεύεται στον κλάδο του υδρογόνου προκειμένου να εξετάσει το πως μπορεί να κατασκευάσει τα νέα της δίκτυα, τα οποία δημοπρατούνται ή έχουν δημοπρατηθεί, ώστε να δέχονται το πράσινο καύσιμο.
Αυτό θα γίνει εφόσον θεσπιστούν εκ μέρους της πολιτείας, δηλαδή από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, τα αντίστοιχα ρυθμιστικά πλαίσια. Όπως έχετε διαβάσει ήδη στο ypodomes.com το πλαίσιο για το πράσινο υδρογόνο αναμένεται να έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τα τέλη του έτους, ενώ θα ακολουθήσει και το masterplan για το βιομεθάνιο.