Παρασκευή
22
Νοέμβριος
TOP

Πανελλαδικές: Τι δείχνουν οι πρώτες εκτιμήσεις για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και τα «εύκολα» θέματα

Προς το τέλος της -κυρίως για τους υποψήφιους των ΓΕΛ- βαίνει η φετινή δοκιμασία των Πανελλαδικών εξετάσεων.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα των Πανελλαδικών, οι υποψήφιοι από τα ΓΕΛ αύριο, Τρίτη, διαγωνίζονται σε Ιστορία (ΟΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (ΟΠ Θετικών Σπουδών και ΟΠ Σπουδών Υγείας) και Οικονομία (Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Την Τετάρτη, οι υποψήφιοι από τα ΕΠΑΛ «δίνουν» Υγιεινή, Προγραμματισμό Υπολογιστών, Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης, Ναυτικό Δίκαιο-Διεθνείς Κανονισμοί στη Ναυτιλία-Εφαρμογές και Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης.

Υπενθυμίζεται ότι μια από τις μεγάλες αλλαγές στις φετινές Πανελλαδικές είναι η δυνατότητα συμπλήρωσης του παράλληλου μηχανογραφικού.

Πανελλαδικές: Ο ρόλος της δυσκολίας των θεμάτων
Μέχρι στιγμής, τα περισσότερα θέματα που «έπεσαν» στις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις έχουν χαρακτηριστεί «βατά» από αναλυτές.

Σύμφωνα με τον μαθηματικό-σύμβουλο σταδιοδρομίας Στράτο Στρατηγάκη, σε πρόσφατο δημοσίευμα της «Καθημερινής» τονίστηκε ότι η υπουργός Παιδείας ζήτησε από τους θεματοδότες, με άτυπη οδηγία προς την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, να μπουν πιο εύκολα θέματα για να πετύχουν οι υποψήφιοι πιο εύκολα το «10».

Ο κ. Στρατηγάκης, στο ίδιο άρθρο του στη «Ναυτεμπορική», τονίζει ότι αιτία για αυτή την άτυπη οδηγία είναι η ιδιαιτερότητα της φετινής χρονιάς, αλλά και της περσινής (όταν φοιτούσαν στη Β’ Λυκείου), που επηρέασε τους υποψηφίους, με αποτέλεσμα να μην είναι σωστά προετοιμασμένοι στη μεγάλη τους πλειονότητα. «Αυτό σημαίνει ότι και με ευκολότερα θέματα δεν γνωρίζουμε πώς θα ανταποκριθούν. Αν, δηλαδή, θα γράψουν καλύτερα από τους περσινούς υποψηφίους ή όχι», σημειώνει.

Οι πρώτες εκτιμήσεις για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Το ερώτημα, συνεχίζει ο κ. Στρατηγάκης, «είναι πόσο μπορεί να επηρεάσουν οι επιδόσεις των υποψηφίων την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), για να ξέρουμε τι να περιμένουμε. Οι επιδόσεις των υποψηφίων του 4ου πεδίου είναι πάντα οι χαμηλότερες, οπότε αυτές παίρνουμε ως οδηγό για να δούμε πόσο μπορεί να αυξομειωθεί η ΕΒΕ. Στον πίνακα βλέπουμε τους μέσους όρους σε κάθε μάθημα την τελευταία 5ετία. Πριν το 2016 είχαμε άλλο σύστημα εισαγωγής, με 6 εξεταζόμενα μαθήματα. Βλέπουμε ότι ο μέσος όρος των υποψηφίων στα Μαθηματικά είναι από 5,79 έως 6,6. Πέρα από το τραγικό του γεγονότος, βλέπουμε στην 6η στήλη ότι ο Μέσος Όρος των 4 μαθημάτων κυμαίνεται από 9,81 έως 10,92, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιάζεται με 0,8 για να προσδιορίσουμε τη μικρότερη δυνατή ΕΒΕ. Οι υποψήφιοι που θα έχουν μέσο όρο στα μαθήματα κάτω από το βαθμό που βλέπουμε στην τελευταία στήλη θα μείνουν εκτός ΑΕΙ», λέει.

Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, «το ελάχιστο όριο είναι από 7,85 έως 8,74 στην εξαετία. Δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά από χρονιά σε χρονιά, δηλαδή. Μέχρι 0,9. Αν λοιπόν τα θέματα είναι ευκολότερα από πέρυσι σε όλα τα μαθήματα και αν οι υποψήφιοι γράψουν καλύτερα από το σύνηθες, τότε το ελάχιστο για να μπορεί να υποβάλει μηχανογραφικό ο υποψήφιος θα είναι κοντά στο 8,74, ενώ αν έχουμε μία δύσκολη χρονιά το ελάχιστο διαμορφώνεται στο 7,85. Αυτά είναι τα περιθώρια μεταβολής του ελάχιστου· περίπου 0,9. Δεν πρόκειται για μεγάλη διαφορά, συνεπώς δεν αναμένουμε κάποια σημαντική μεταβολή στο ελάχιστο όριο εισαγωγής».

Καλύτερη επίδοση οδηγεί σε… υψηλότερη βάση
Ο Στράτος Στρατηγάκης αναφέρει ότι «αν το 2020 οι υποψήφιοι είχαν γράψει μέσο όρο 8 στα Μαθηματικά, που αποτελούν το αγκάθι στο 4ο πεδίο, τότε το ελάχιστο όριο θα διαμορφωνόταν στο 8,15 αντί για 7,86. Επαληθεύεται, έτσι, ότι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής είναι ανεξάρτητη από τη δυσκολία ή την ευκολία των θεμάτων, όπως ακριβώς σχεδιάστηκε. Αυτό σημαίνει ότι αν οι υποψήφιοι γράψουν καλύτερα τότε θα συναντήσουν υψηλότερη βάση και θα μείνουν και πάλι εκτός ΑΕΙ».

Τότε γιατί έδωσε το υπουργείο Παιδείας την άτυπη οδηγία τα θέματα να είναι ευκολότερα από τις προηγούμενες χρονιές, κάτι που επιβεβαιώθηκε από τα θέματα των Μαθηματικών;

«Υποθέτουμε ότι έγινε για να μη δουν οι υποψήφιοι πολύ χαμηλούς βαθμούς, που θα τους έριχνε το ηθικό. Στην πράξη δεν θα έχει καμία επίπτωση. Μάλιστα, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε τμήματος αναμένεται να ανακοινωθεί ταυτόχρονα με τις βαθμολογίες, οπότε η όποια ανακούφιση των υποψηφίων με τις καλύτερες βαθμολογίες θα εξανεμισθεί από την υψηλότερη ΕΒΕ των τμημάτων που δεν θα τους επιτρέψει να δηλώσουν τα τμήματα στα οποία δεν υπερβαίνουν την ΕΒΕ. Το μόνο που μένει να υποθέσουμε είναι ότι το υπουργείο Παιδείας αναγνωρίζει ότι η προετοιμασία των υποψηφίων φέτος είναι ελλιπέστερη από τις άλλες χρονιές, λόγω της πανδημίας, που επηρέασε και αντικειμενικά την προετοιμασία των υποψηφίων, αλλά και ψυχολογικά, αφού η ψυχολογική τους ισορροπία διαταράχθηκε από τον εγκλεισμό», είναι η απάντηση που δίνει ο κ. Στρατηγάκης.

Το σενάριο αλλαγής του συντελεστή
Καταλήγοντας, ο έμπειρος αναλυτής τονίζει:

«Αν ήθελε το υπουργείο Παιδείας πραγματικά να βοηθήσει τα παιδιά θα άλλαζε τον ελάχιστο συντελεστή από 0,8 σε 0,65, όπως είχε αρχικά προτείνει. Η νομική δυνατότητα υπάρχει αφού το εύρος του συντελεστή καθορίζεται κάθε χρόνο με Υπουργική Απόφαση και, συνεπώς, μπορεί να αλλάζει κάθε χρόνο, όπως και οι συντελεστές που ορίζουν τα τμήματα. Θα μπορούσε φέτος να ορίσει ως ελάχιστο συντελεστή το 0,65, λόγω της έκτακτης κατάστασης, και του χρόνου να επανέλθει το 0,8. Γιατί αυτό που θα αφήσει ένα στους τρεις υποψηφίους εκτός ΑΕΙ δεν είναι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Είναι ο ελάχιστος συντελεστής 0,8, που χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό της, που σημαίνει ότι πρέπει ο υποψήφιος να γράψει τουλάχιστον το 80% του μέσου όρου όλων των υποψηφίων για να μπορέσει να εισαχθεί σε μία σχολή.

»Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής είναι μεταβαλλόμενη, σύμφωνα με τις επιθυμίες του υπουργείου Παιδείας. Μπορεί να είναι υψηλή ή χαμηλή, ανάλογα με τις αποφάσεις του. Το βασικό επιχείρημα για την εισαγωγή της στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν να μην εισάγονται φοιτητές με 2 και με 3, αλλά τώρα βλέπουμε ότι δεν θα εισάγονται στα πρώτα 3 Επιστημονικά Πεδία με λιγότερο από 9,2 και στο 4ο Πεδίο με λιγότερο από 8, πράγμα διαφορετικό από το επιχείρημα του υπουργείου Παιδείας».

*Ο Στράτος Στρατηγάκης είναι μαθηματικός, ερευνητής και σύμβουλος σταδιοδρομίας

Πηγή: iefimerida.gr