Δευτέρα
23
Δεκέμβριος
TOP

Πανελλαδικές 2021: «Πρεμιέρα» με Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Η πανδημία βάζει το στίγμα της στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ. Λόγω της πολύμηνης καραντίνας, οι τελειόφοιτοι έχουν διδαχθεί την ύλη κατά κύριο λόγο –σε σχολεία και φροντιστήρια– με τηλεκπαίδευση, έχουν αποξενωθεί, έχουν χάσει τις λιγοστές ώρες χαλάρωσης με φίλους ή σε αθλητικές δραστηριότητες. Πρόκειται για πρωτοφανή, εκπαιδευτική και ψυχοσωματική, κατάσταση για τα παιδιά. Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», έχει δοθεί αρμοδίως άτυπη οδηγία να προσμετρηθούν οι συνθήκες για τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων. Αυτό στην πράξη σημαίνει θέματα που θα επιτρέπουν στους υποψηφίους να «πιάσουν» με ευκολία το ψυχολογικό όριο του 10. Αλλωστε, φέτος ανοίγει μια νέα σελίδα για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μεταπολιτευτικά, καθώς θα εφαρμοστεί η ελάχιστη βάση εισαγωγής, εξαιτίας της οποίας θα μείνουν κενές θέσεις σε ΑΕΙ.

Ειδικότερα, ανοίγει σήμερα η αυλαία των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων, στις οποίες θα συμμετάσχουν λίγο περισσότεροι από 100.000 υποψήφιοι για να διεκδικήσουν τις 77.415 θέσεις εισακτέων που θα διατεθούν στα πανεπιστήμια για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, καθώς και εκείνες σε σχολές που εποπτεύονται από τα υπουργεία Αμυνας, Προστασίας του Πολίτη και Ναυτιλίας. Βέβαια, κρίσιμες πτυχές των εξετάσεων ορίζονται από την πανδημία. Ως προς τη διοργάνωση, θα πρέπει να τηρηθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας (υποχρεωτική χρήση μάσκας για όλους, αποστάσεις, αερισμός χώρων), μαζί με τη διενέργεια self test για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Από την άλλη, η εξεταστέα ύλη έχει μειωθεί κατά 25% με 30%, ωστόσο οι συνθήκες της καραντίνας έχουν επηρεάσει –ψυχολογικά και σωματικά– την προετοιμασία των υποψηφίων. Αυτό είναι πιθανό να αποτυπωθεί και στις επιδόσεις τους, που θα είναι χειρότερες από πέρυσι. Για τον λόγο τούτο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», έχει δοθεί ατύπως οδηγία να υπάρξει μέριμνα ώστε τα θέματα που θα εξασφαλίζουν το 10 να είναι εύκολα. Παράλληλα, θα τηρηθεί η διαβάθμιση του βαθμού δυσκολίας των υπόλοιπων θεμάτων, ώστε να διακριθούν οι καλύτερα προετοιμασμένοι υποψήφιοι.

Η μέριμνα για «εύκολο 10» συνδυάζεται και με σειρά αλλαγών, με πρώτη την καθιέρωση από φέτος της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ), η οποία εντείνει την αγωνία των μέτρια προετοιμασμένων υποψηφίων. Συγκεκριμένα, η ΕΒΕ θα προκύπτει κάθε χρόνο από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων στα μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου –συνολικά 4– πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή τον οποίο θα αποφασίζει κάθε τμήμα ΑΕΙ που είναι ενταγμένο στο πεδίο. Ενδεικτικά, πέρυσι ο μέσος όρος των επιδόσεων των υποψηφίων στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικές σπουδές) ήταν 11,1, στο 2ο (θετικές – τεχνολογικές επιστήμες) 11,44, στο 3ο (υγείας) 11,56 και στο 4ο επ. πεδίο (οικονομίας – πληροφορικής) 9,81.

Για τη διαμόρφωση της ΕΒΕ τα περισσότερα τμήματα των κεντρικών ΑΕΙ επέλεξαν συντελεστές πάνω από 1. Αντίθετα, σχεδόν το 90% των χαμηλόβαθμων περιφερειακών τμημάτων όρισε το 0,8 ως συντελεστή. Ετσι, εάν ίσχυαν φέτος τα δεδομένα των εξετάσεων του 2020, με βάση την επεξεργασία τους από τον μαθηματικό αναλυτή Στράτο Στρατηγάκη, προκύπτει ότι η χαμηλότερη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια θα ήταν λίγο κάτω από το 8, στο 7,85 και στις 7.850 μονάδες. Εύλογα, λόγω της ΕΒΕ δεν θα καλυφθούν όλες οι θέσεις στα ΑΕΙ. Με βάση τα δεδομένα των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2020, λίγο περισσότεροι από 17.000 υποψήφιοι δεν θα είχαν ξεπεράσει το κατώφλι της βαθμολογικής βάσης, εάν ίσχυε. Από την ΕΒΕ θα επηρεαστούν τα περιφερειακά ΑΕΙ και ιδίως τα τμήματα χαμηλής ζήτησης. Ετσι, για τη στήριξη των περιφερειακών ΑΕΙ το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε ανακατανομή των θέσεων εισακτέων υπέρ των περιφερειακών ιδρυμάτων. Ενδεικτικά, το Πανεπιστήμιο Αθηνών για την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά παίρνει 6.765 θέσεις από 7.836 πέρυσι, το ΑΠΘ 6.396 θέσεις από 6.554, το Παν. Πατρών 6.283 θέσεις από 7.000. Αντίστροφα, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας παίρνει 5.200 από 4.700 πέρυσι, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου 4.058 από 3.696 θέσεις και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης 5.953 από 5.770. Μάλιστα, η μείωση των θέσεων των κεντρικών ΑΕΙ είναι μεγαλύτερη στα τμήματα που είναι αντίστοιχα με τμήματα περιφερειακών ΑΕΙ και προσεγγίζει κατά περίπτωση έως και το 25%.

www.kathimerini.gr