Ανοιχτό παραμένει αν θα κατατεθεί και θα ψηφισθεί νομοσχέδιο για την μεταρρύθμιση της επαγγελματικής ασφάλισης πριν τις επικείμενες εκλογές (άνοιξη 2023).
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr, το σχετικό νομοσχέδιο είναι σχεδόν έτοιμο και ενδεχομένως να έλθει προς έγκριση στο επόμενο υπουργικό συμβούλιο, στα τέλη του τρέχοντος μηνός.
Πάντως το ετήσιο σχέδιο δράσης του Υπουργείου Εργασίας προβλέπει πως “ο σχεδιασμός αφορά στην ψήφιση του νομοθετικού κειμένου κατά το πρώτο μισό του έτους και την έναρξη έκδοσης της δευτερογενούς νομοθεσίας κατά το δεύτερο εξάμηνο”.
Σε κάθε περίπτωση έχουν “κλειδώσει”, σύμφωνα με έγκυρες πηγές του Capital.gr, τρεις βασικές αλλαγές στον 2ο πυλώνα της ασφάλισης, δηλαδή τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης:
1. Δυνατότητα ίδρυσης πολυ-εργοδοτικών ΤΕΑ
2. Εποπτεία των ΤΕΑ, αλλά και του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) από την Τράπεζα της Ελλάδας.
Αρμόδια στελέχη ανέφεραν στο Capital.gr πως η σχετική πρόταση αναμένει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Αν δεν δοθεί το πράσινο φως από την ΕΚΤ, τότε το πιθανότερο σενάριο προβλέπει τη σύσταση ενός νέος υπερ-φορέα εποπτείας, μία “Ενιαία Αρχή Συντάξεων”.
3.Τη φορολόγηση των παροχών των ΤΕΑ
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το βασιοκό σενάριο προβλέπει πως φορολογικός συντελεστής θα είναι υψηλότερος για τα εφάπαξ και χαμηλότερος για τις συντάξεις των ΤΕΑ. Ωστόσο, δεν έχει ακόμη καθορισθεί το ύψος του συντελεστή για κάθε μία παροχή, ενώ ανοιχτό παραμένει το αν θα υπάρχει κλιμάκωση του συντελεστή για όσο υψηλότερη είναι η παροχή , πχ το εφάπαξ.
Την ίδια ώρα, στελέχη του 2ου πυλώνα ασφάλισης (ΤΕΑ) αναφέρουν στο Capital.gr πως έχουν λάβει επίσημες και δημόσιες διαβεβαιώσεις από τον ίδιο τον Υπουργό κο Χατζηδάκη ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν αιφνιδιασμοί στο θέμα νομοθέτησης του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του 2ου πυλώνα και θα προηγηθεί διεξοδική διαβούλευση, δεδομένου ότι πρόκειται για ζητήματα με σύνθετες και πολυεπίπεδες προεκτάσεις για την αναπτυσσόμενη την τελευταία 5ετία αγορά της επαγγελματικής ασφάλισης και τα εμπλεκόμενα σε αυτήν ενδιαφερόμενα μέρη (κοινωνικούς εταίρους).
Ειδικά δε όσον αφορά το φορολογικό, επισημαίνεται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, με έμφαση ότι η πρόσφατη κλαδική μελέτη του ΙΟΒΕ καθιστά σαφές πως δεδομένου του προαιρετικού χαρακτήρα των ΤΕΑ (σε αντίθεση με το ΤΕΚΑ) και των υψηλών εισφορών του πρώτου πυλώνα ασφάλισης, είναι ανέφικτη η συσσώρευση επαρκών ποσών στους ατομικούς λογαριασμούς των ασφαλισμένων στα ΤΕΑ, ικανών να χρηματοδοτήσουν κάποια ουσιώδη σύνταξη για τη συντριπτική πλειοψηφία των μελών των ΤΕΑ της χώρας. Ως εκ τούτου, τα φορολογικά κίνητρα αναπόφευκτ θα πρέπει να εστιάζουν στα εφάπαξ ποσά με τέτοιο μάλιστα τρόπο, ώστε να μην προκύπτουν ζητήματα είτε αντισυνταγματικότητας με τους φορείς του πρώτου και τρίτου πυλώνα ασφάλισης, είτε ανταγωνιστικότητας μεταξύ επιχειρήσεων που ασφαλίζονται σε φορείς εφάπαξ κοινωνικής ασφάλισης ή σε ΤΕΑ.